Markt

Tweepersoons dronetaxi van EHang gaat 310.000 euro kosten

Het Chinese bedrijf EHang heeft onlangs de adviesprijs voor zijn EH216-S tweepersoons dronetaxi in China aangekondigd. Het prijskaartje van 2,39 miljoen RMB (omgerekend circa 310.000 euro) per eenheid is ongekend laag voor een eVTOL luchtvaartuig, zeker vergeleken met concurrerende toestellen. Mogelijk wil EHang zo snel mogelijk marktaandeel veroveren en een voorsprong opbouwen in de nog prille markt voor stedelijke luchtmobiliteit.

Toeristische rondvluchten

De door EHang ontwikkelde EH216-S AAV ontving in oktober als eerste eVTOL ter wereld een typecertificaat, toegekend door de Chinese luchtvaartautoriteit. Kort daarna verkreeg het bedrijf het standaard luchtwaardigheidscertificaat. Daarmee werd de weg vrijgemaakt voor de commerciële inzet van de tweepersoons dronetaxi en konden de eerste toestellen geleverd worden aan klanten. Op 28 december werden de eerste commerciële vluchten uitgevoerd in Guangzhou en Hefei.

De geleverde EH216-S AAV’s zullen worden ingezet voor commerciële diensten in diverse scenario’s. In eerste instantie gaat het om toeristische doeleinden, zoals rondvluchten op lage hoogte boven toeristische hotspots en voor stedelijk toerisme. EHang heeft al toestellen geleverd aan klanten in de provincie Wuhan. Daarnaast zal de inzet en implementatie in verschillende operationele scenario’s verder worden uitgebreid.

De EH216-S zal in Wuhan worden ingezet voor toeristische rondvluchten. Bron: EHang

Loss leader-strategie

Het prijskaartje van omgerekend net iets meer dan 300.000 euro is ongekend laag voor een luchtvaartuig dat bedoeld is voor commercieel personenvervoer. Andere eVTOL-startups, waaronder het Duitse Lilium en het Amerikaanse Joby, verwachten hun toestellen te kunnen leveren vanaf 1 miljoen tot zelfs 10 miljoen dollar. De EH216 AAV van EHang is dus een factor 3 tot zelfs 30 goedkoper.

Waarschijnlijk probeert EHang door middel van deze zeer lage verkoopprijs zo snel mogelijk marktaandeel te verwerven in China, voordat er andere eVTOLs toegelaten worden op zijn thuismarkt. Door als eerste aanbieder van UAM ondersteunende infrastructuur voor EHang eVTOLs te verkrijgen in belangrijke steden en bij toeristische hotspots, kan het bedrijf een concurrentiepositie opbouwen die niet eenvoudig doorbroken kan worden door nieuwe toetreders. Als onderdeel van een dergelijke loss leader-strategie worden producten vaak met verlies verkocht.

Niet naar de VS of EU

Ondanks de goedkeuring van de EH216 AAV door de Chinese luchtvaartautoriteit voor personentransport en de daarop volgende marktintroductie, is het niet de verwachting dat deze tweepersoons taxidrone snel een Amerikaanse of Europese typegoedkeuring zal krijgen. Zo zetten experts vraagtekens bij de onbeschermde propellers op kniehoogte van in- en uitstappende passagiers. Ook zijn er hardnekkige geruchten dat EHang de flight control software heeft afgeleid van ArduPilot, dat nimmer ontwikkeld werd met personentransport als mogelijke toepassing.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier