Nieuws

Amsterdam pakt illegaal dronegebruik aan: informatieborden bij toeristische hotspots

De gemeente Amsterdam neemt het initiatief om toeristen via borden op de hoogte te brengen van het dronevliegverbod bij toeristische trekpleisters. In de hoofdstad is het gebruik van drones grotendeels verboden, maar lang niet iedereen is daarvan op de hoogte. Met de herziening van de uitgebreide no-flyzone rond Schiphol in het vooruitzicht, worden deze gebieden in de toekomst mogelijk als geozones aangemerkt.

Veel ongeoorloofde dronevluchten

In Amsterdam wordt regelmatig met drones gevlogen, zoals blijkt uit de vele dronefoto’s en -video’s op sociale media en de data van een dronedetectiesysteem dat al enkele jaren het luchtverkeer boven de stad monitort. Maandelijks worden honderden dronevluchten waargenomen, waarvan een groot deel onrechtmatig is, met in sommige gevallen vluchten die aanzienlijk te hoog gaan.

Veel dronevliegers zijn zich niet bewust dat een groot deel van Amsterdam binnen het gecontroleerde luchtruim (CTR) van Schiphol valt, waar vliegen met drones in de Open categorie verboden is. Desondanks kunnen DJI-drones opstijgen, ondanks waarschuwingen die echter makkelijk genegeerd kunnen worden.

Informatieborden

Om deze reden heeft de gemeente besloten om met informatieborden op populaire plekken zoals het Vondelpark, Museumplein, Stationsplein, Johan Cruijff Boulevard en het Oosterdok toeristen te informeren over het droneverbod. De borden worden ondersteund door straatgraffiti en zijn onlangs onthuld door wethouder Melanie van der Horst.

Dick Bouwhuis, voorzitter van de werkgroep Ongewenste Drone Activiteiten (ODA) bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, benadrukt dat de borden informatief zijn: “We testen of de borden en bijbehorende straatgraffiti effectief zijn in het bewustmaken van de regelgeving rondom drones, als onderdeel van een pilot die samenvalt met de huidige grote no-flyzone rond Schiphol. Deze specifieke locaties zijn gekozen vanwege de frequentie van overtredingen.”

Aanstaande wijzigingen in zones

Later dit jaar staat een herziening van de no-flyzones rondom luchthavens gepland, wat dronevliegers in de Open categorie meer mogelijkheden kan bieden om legaal binnen de CTRs te vliegen, inclusief Amsterdam.

Echter, toeristische hotspots in de hoofdstad kunnen nog steeds aangewezen worden als officiële no-flyzones voor drones in de Open categorie. Bouwhuis voegt toe: “Met de aanpassingen aan de CTR later dit jaar, kunnen deze zones mogelijk veranderen in geozones waarbinnen vliegen alleen onder bepaalde voorwaarden is toegestaan.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

8 gedachten over “Amsterdam pakt illegaal dronegebruik aan: informatieborden bij toeristische hotspots

  • Joop H. de Jong

    “Later dit jaar staat een herziening van de no-flyzones rondom luchthavens gepland, wat dronevliegers in de Open categorie meer mogelijkheden kan bieden om legaal binnen de CTRs te vliegen, inclusief Amsterdam.”

    Nou, ik ben wel heel benieuwd en vraag me af, hoe zeker het is, dat dit staat te gebeuren.

    Beantwoorden
  • Stephan Haas

    Heb waarschijnlijk iets over het hoofd gezien, maar waar kan ik iets vinden over die aanstaande wijzigingen?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Daar is formeel nog niets over naar buiten gekomen. Ik volg dit op de voet en zodra er meer te melden is, lees je het als eerste op Dronewatch!

      Beantwoorden
      • Stephan Haas

        OK, we gaan het zien. Ben wel verbaasd dat de wijziging inhoudt dat er meer mag. Bijzonder (en welkom)

        Beantwoorden
  • Willem Post

    Als je de zones insteld als 60 of 80 eter limiet dan is er niks aan de hand lijkt mij
    Dan kunnen die verboden ctr gebieden veel kleiner
    Ze zijn nu veel te groot en meer gestoeld op grote luxhtbaart en niet op een plastic ding van 250 gram
    Dus goede zaak als we eens realistisch gaan kijken naar de no fly zones

    Beantwoorden
    • Helemaal mee eens, wanneer een (groot) vliegtuig in de aanvliegroute ten zuiden van MAA airport aanvliegt onder de 120 mtr dan gaat ie neer. Volkomen bezopen het uitgestrekte ctr gebied, gaat nergens over.

      Beantwoorden
  • Als je een ziekelijk aantal no fly zones instelt die geen gevaar oplevert voor de burgerluchtvaart is het niet gek dat die no fly zones overtreden worden. Nederland is een lappendeken met zulke no fly zones, dat gaat helemaal nergens meer over.
    Ik kan me er nog goed aan houden, maar dat komt omdat ik voornamelijk in het buitenland vlieg en mijn plezier er uit haal.
    Goed dat men eindelijk eens één en ander gaat herzien, in plaats van meer NFZ’s omdat de huidige overtreden worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier