Nieuw parachutesysteem maakt DJI Inspire 3, M350 en Mavic 3 Enterprise C5-compliant
Dronavia, een Franse fabrikant van drone-accessoires, heeft onder de naam Kronos een nieuwe lijn van parachutesystemen op de markt gebracht voor een aantal professionele drones van DJI, waaronder de Inspire 3, Matrice 350, Matrice 300 en Mavic 3 Enterprise. Uitgerust met de Kronos-accessoire gaan deze drones voldoen aan de C5-criteria, waardoor STS-01 dronevluchten in de Specific categorie binnen handbereik komen.
Parachutesystemen
De nieuwe reeks veiligheidsaccessoires, genaamd ‘Kronos”, is het resultaat van meer dan acht jaar onderzoek en innovatie door Dronavia. Deze producten zijn speciaal ontworpen om drone-operators te helpen voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen van EASA, zoals de C5-certificering, MOC 2512 (M2) en MOC 2511. Dat betekent dat drones die voorzien zijn van een Kronos-accessoire gebruikt kunnen worden voor VLOS-vluchten boven bevolkt gebied, conform de operationele randvoorwaarden van standaardscenario STS-01.
De Kronos-serie omvat onder andere verschillende Parachute Recovery Systems (PRS) en Flight Termination Systems (FTS). Deze systemen stellen piloten in staat om complexe vluchtmissies uit te voeren, inclusief vluchten boven bevolkte gebieden. Ze werken samen om de motoren van een vallende drone uit te schakelen en de val te vertragen, wat de impactenergie aanzienlijk vermindert. Dit is vooral cruciaal tijdens ernstige weersomstandigheden, problemen met de radiotransmissie, storingen van het voortstuwingssysteem of het verlies van GPS-signalen.
C5-conversiekits
Met de C5-accessoirekits PRS-FTS-MOC Kronos AD Inspire 3 (376 gram) en PRS-FTS-MOC Kronos AD Matrice 350 (450 gram) kunnen operators van DJI Inspire 3 en DJI Matrice 350 drones hun drones omzetten van de originele klasse C3 naar klasse C5. Daarnaast maakt PRS-FTS-MOC Kronos AD Mavic 3 (130 gram) een conversie van alle Mavic 3 Enterprise drones naar de C5-klasse mogelijk.
Dronavia benadrukt dat de Kronos-systemen in minder dan 2 minuten te installeren zijn. Deze lichtgewicht accessoires worden automatisch geactiveerd bij het opstarten van de drone, dankzij hun unieke detectietechnologie voor het opstijgen, en hebben geen invloed op de normale vliegprestaties. In het geval van de Mavic 3 Enterprise moet de drone wel opgestuurd worden naar de werkplaats van Dronavia. Daarmee vervalt het C2-label.
De autonome activering van de Kronos-oplossingen vindt plaats in minder dan 0,27 seconden wanneer zich een probleem voordoet. Dat is aanzienlijk sneller dan de gemiddelde activatietijd van 3 seconden in het geval van menselijke bediening. Hierdoor wordt de impactenergie van de drone drastisch verminderd (21 J vergeleken met meer dan 5.000 J zonder parachute op 120 m hoogte voor het Kronos I3-systeem voor DJI Inspire 3).
Compatibiliteit
Naast de Inspire 3, Matrice 350/300 en Mavic 3 zal de nieuwe Kronos-reeks van Dronavia binnenkort ook compatibel zijn met DJI Matrice 30 drones. De kosten lopen uiteen van € 1.290 tot € 3.000 per kit.
Is het niet BLOS ipv VLOS
Nee, STS-01 betreft VLOS boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een bevolkte omgeving. Zie ook https://www.dronewatch.nl/2020/05/22/eu-droneregels-standaardscenarios-voor-dronevluchten-boven-bevolkt-gebied-of-buiten-het-zicht/
Verwarrend die regels, ik keek naar C5
https://www.dronewatch.nl/2020/03/06/eu-droneregels-vanaf-1-juli-2022-nieuwe-ce-labels-voor-drones/
Ik snap je verwarring :). Het artikel dat je aanhaalt, is alweer even geleden geschreven (juni 2020). Maar als je de passage in dat artikel mbt aankomende C5/C6 drones heel goed leest, dan klopt de informatie nog steeds.
Voordat iedereen naar de winkel rent, is het misschien goed om (nogmaals) bij de voor- en nadelen van vliegen middels een STS stil te staan. Met name de misvatting dat je geen operationeel handboek nodig zou hebben en het praktisch gezien zéér lastig zal zijn om in stedelijk gebied te opereren, vanwege het gecontroleerd grondoppervlak dat je als operator moet garanderen.
Goeie toevoeging, Sem. Overigens heb ik enige tijd geleden al uitgebreid beschreven wat de (on)mogelijkheden en beperkingen zijn van de STS-01. Dat artikel wordt ook aangehaald (met link) in dit nieuwsbericht.