Eerste geo-dataset van IenW zorgt voor problemen bij inladen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs de eerste officiële dataset met Nederlandse geo-informatie beschikbaar gesteld voor gebruikers van een drone met een C1-, C2- of C3-label. Deze dataset vult de FlySafe-database van dronefabrikant DJI aan en is bedoeld om dronepiloten beter te informeren over no-flyzones. Echter, meerdere gebruikers ervaren problemen bij het inladen van de dataset.
Geo-bewustzijn
Volgens de Europese regelgeving moeten drones met een C1-, C2- of C3-label zijn uitgerust met een nieuw systeem voor geo-bewustzijn, dat gebruikers waarschuwt voor no-flyzones en zones met restricties, zoals laagvlieggebieden. Het is de verantwoordelijkheid van de lidstaten om deze informatie beschikbaar te stellen in de vorm van een zogenaamd JSON-bestand, dat door de dronegebruiker moet worden ingeladen.
Afgelopen week publiceerde het IenW een eerste versie van een dergelijke dataset, met daarin de actuele luchtruiminformatie voor Nederland. Dit bestand moet handmatig in DJI Fly worden geïmporteerd. Echter, gebruikers die het bestand probeerden in te laden, kregen al snel de foutmelding: “Unable to process JSON file”. Het bleek bij diverse toestellen niet mogelijk om de geo-dataset te importeren.
Analyse
Na analyse door Nick Ringelberg, dronepiloot en ICT’er, blijkt dat het databestand niet aan de ED-269-standaard voor dergelijke geo-informatiebestanden voldoet. “Er ontbreken enkele haakjes, en velden die een start- en einddatum moeten aangeven, mogen niet leeg zijn. Daarnaast worden bepaalde niet-toegestane attributen gebruikt”, aldus Ringelberg.
Na enige aanpassingen slaagde Ringelberg erin een correct werkend databestand te creëren. Dit bestand kon tijdens een test door Dronewatch inderdaad succesvol worden geïmporteerd op een DJI Mavic 3 Pro met DJI RC Pro. Na het inladen van de data wordt de gebruiker in DJI Fly geconfronteerd met een dronekaart vol met de van GoDrone bekende beperkingen en (overlappende) zones.
Het ministerie is inmiddels op de hoogte gesteld van de problemen met de dataset en werkt aan een oplossing. Er wordt nog nagedacht over een manier om dronevliegers te informeren over de nieuwe methode om officiële geo-informatie op hun drone te krijgen.
Installatie-instructies
Voor wie zelf alvast wil experimenteren met de geo-dataset: je moet eerst het (gecorrigeerde) JSON-bestand downloaden. Afhankelijk van de controller die je hebt, met smartphone als display of met ingebouwd scherm, moet je dit bestand op je telefoon opslaan of op een microSD-kaartje zetten en die in de controller plaatsen. Vervolgens moet je, met de drone ingeschakeld, de controller aanzetten, DJI Fly openen, naar het instellingenmenu gaan (icoon met 3 puntjes), en dan onder het tabblad About de optie Import from Files (te vinden onder FlySafe Data) kiezen. Daar selecteer je vervolgens het bestand met geo-informatie vanaf je telefoon of het microSD-kaartje. Deze handeling zul je iedere keer moeten herhalen zodra er een nieuwe versie wordt gepubliceerd.
Houd er rekening mee dat je de geïmporteerde geo-informatie niet eenvoudig weer kunt wissen. Daartoe moet je DJI Fly opnieuw installeren, of een fabrieksreset van je controller uitvoeren. NB. Het importeren van ED-269 geo-datasets is alleen mogelijk bij drones die dit ondersteunen, dus met een C1, C2 of C3-label.
Dronewatch hoort graag ervaringen van gebruikers met de nieuwe geo-dataset. Ervaringen kunnen hieronder in de comments worden geplaatst.

Wat is er aan de hand wanneer je die kaart niet laadt? Ik gebruik zelf altijd apps zoals godrone of d-flight of geoportail.
Dat is een goede vraag. Nu zegt de regelgeving het volgende over de rol van de exploitant: “hij actualiseert de informatie in het geobewustzijnssysteem wanneer deze relevant is voor de plaats van de geplande vluchtuitvoering;”, en over de dronepiloot: “moet de piloot op afstand geactualiseerde informatie krijgen die relevant is voor de geplande UAS-vluchtuitvoering en die betrekking heeft op alle geografische zones die de lidstaat van de vluchtuitvoering openbaar heeft gemaakt overeenkomstig artikel 15;” – dus in theorie zou je een boete kunnen krijgen als je drone ondersteuning biedt voor deze informatie, maar je de file niet hebt ingeladen of geactualiseerd hebt.
Duidelijk maar dan ga ik een stap verder, de benodigde informatie neem ik tot mij via deze, naar ik aan neem, bijgewerkte apps. Verder geldt dit voor drones met een Cx duiding, de rdw kent de exploitanten (die hebben daar voor betaald) dus vind ik moet je ze ook aanschrijven. Volgende vraag, waarom niet één Europees systeem? Ook hier weer, het wordt er niet duidelijker op. Wanneer je vervolgens de info aanlevert volgend een niet werkende interface dan ben ik wel klaar met je. Het is een aanfluiting zo, totaal niet werkbaar. Stel dat ieder Europees land zo te werk gaat, dan heb je wat te doen zeg.
Tja, eigenlijk heb je vrijwel niks aan een drone, er zijn maar weinig plaatsen waar je mag vliegen.
Bij ons in Limburg ben je gewoon klaar en kun je officieel nergens vliegen.
In mijn optiek heb je vrij weinig meer aan een drone als je de kaarten serieus moet nemen.
Rian…uit Limburg, toch niet uit Echt/Susteren? Deel je mening niet volledig alhoewel de ctr zone van MAA onterecht een absurd groot deel opslokt. In een aanzienlijk deel van het heuvelland en de voerstreek kun je best nog mooie opnames maken. Maar het houdt niet over nee.
Exact
Waarom doet niet elk land het gewoon aan DJI zelf aanleveren ?
Op deze manier kan je automatisch een update via de DJI Fly app krijgen, en wordt alles daar verzameld.
Nu moet je dus zelf maar gaan bekijken of je nog steeds de nieuwste versie hebt??
En als je op vakantie gaat moet je dus nog maar gaan zoeken waar de juiste gegevens van dat land te vinden zijn ?
En als je helemaal niet update heb je weinig last van restricties. (met alle mogelijke gevolgen bovendien)
Nou, ik wacht het wel af, totdat het allemaal op de juiste wijze is geïmplementeerd. Waarschijnlijk zit dit over een tijdje automatisch in de updates van de Fly Save database van DJI. En dan zit er waarschijnlijk ook een restrictie op de maximale hoogte wat je kan vliegen van 120 mtr.
Ik vind het vooral erg onduidelijk WAAR deze datasets kan vinden. Een zoektocht op internet brengt me naar dronewatch, niet naar de site van het ministerie. Buiten dat, in april neem ik mijn Mavic 3 Classic mee naar Zwitserland. Ik heb natuurlijk alle Apps en links naar de betreffende lokale informatie. Maar die geosets kan ik dus niet vinden, als ze er al zijn. Er zou een site moeten zijn met alle landen die de EU regulering volgen of DJI moet dit automatisch verstrekken. Op dit moment is het sowieso niet werkbaar en onduidelijk. Heb je je certificatie (A1, A2, A3 – ik vlieg particulier) op orde en ben je verzekerd, weet je nog niet of je alles op orde hebt.
Hoi Nils, het kan kloppen dat je de dataset van het ministerie niet kunt vinden, want die hebben ze offline gehaald na publicatie van dit artikel. Maar ik ben met je eens dat deze ‘oplossing’ uit de koker van EASA verre van gebruiksvriendelijk is. Het komt er inderdaad op neer dat je als gebruiker zelf maar moet uitzoeken waar een lidstaat deze data publiceert en hoe je de files op je drone krijgt. Hopelijk komt er verandering, maar vooralsnog zitten we hiermee opgescheept.
Beste Wiebe, ik zie nu uw antwoord pas. Kreeg blijkbaar geen notificatie. Dat de geodata was verwijderd, verklaart dat ik het niet kon vinden..
Ik heb inmiddels GEOdata van Zwitserland gevonden op https://map.geo.admin.ch/index.html?topic=ech&lang=en. Geen idee waar die links vandaan kwamen, want na het herladen waren ze weer weg.. https://data.geo.admin.ch/browser/index.html#/collections/ch.bazl.einschraenkungen-drohnen/items/einschraenkungen-drohnen
Ik twijfel erg om ze in te laden, want de standaard Smart Controller van de Mavic 3 Classic is al niet de snelste.. Ook staan er 2 JSON bestanden, maar welke ik moet hebben? Misschien maar gewoon op de GEO in de controller vertrouwen in combinatie met de Apps en de bovengenoemde kaart en je eigen verstand. Veiliger dan twijfelen aan de betrouwbaarheid van drone en besturing bij het laden van buggy data.
Nog 3 weken voor ik naar Zwitserland ga. Ik heb een grotere MicroSD (512GB) gekocht voor de Mavic en de oude (256GB) in de RC Controller geplaatst, zodat ik genoeg ruimte heb om op locatie de data via de controller op een SSD over te schrijven. Dus ik dacht: mooi, sluit ik gelijk de controller op mijn pc aan om de geodata op de remote te zetten.. Nee dus. Het is one way, enkel van controller (intern / MicroSD) naar pc, niet andersom? Handig! MicroSD’s zijn erg gevoelig, ik ga ze niet continu in en uitwerpen. Ik kom tot de conclusie dat het ministerie EN DJI er niet klaar voor zijn. Hoe moeilijk kan je het maken? Dan maar niet. DJI moet die data maar zelf downloadbaar maken of vanaf pc toegang geven tot de opslag..
Ik ben het met Marco helemaal eens: wacht rustig af totdat de RDW en eventueel ook DJI weten hoe ze geo-info moeten implementeren in drones met C1/C2of C3 label. Wat er nu over wordt gepubliceerd is vrij chaotisch en daarom kun je er beter nog niet aan beginnen. Als het om Geo-info gaat bieden de beschikbare apps nu reeds voldoende informatie om te raadplegen.