Britse luchtvaartautoriteit zet belangrijke stap richting BVLOS-dronevluchten
De Civil Aviation Authority (CAA) van het Verenigd Koninkrijk komt met nieuwe regelgeving om dronevluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS) mogelijk te maken. Dit initiatief beoogt een systeem waarbij operators niet voor elk type missie afzonderlijk toestemming hoeven te vragen. In plaats daarvan kunnen zij hun activiteiten uitvoeren in atypisch luchtruim, waar doorgaans geen ander luchtverkeer aanwezig is.
Nieuwe regels
Traditioneel wordt BVLOS-vliegen in het VK, net als in vele andere landen, slechts in beperkte mate toegestaan. Deze restrictie belemmert de vooruitgang van innovatieve drone-toepassingen aanzienlijk, zoals het inspecteren van infrastructuur of het uitvoeren van bewakingsmissies via automatische droneboxen. De voornaamste zorg is het risico op aanvaringen met andere luchtvaartuigen, mocht een drone onopgemerkt blijven.
Voorheen dienden bedrijven voor elke beoogde BVLOS-operatie een individuele vergunning aan te vragen, een proces dat niet efficiënt schaalbaar is en veel tijd vergt. De UK CAA streeft daarom naar het vaststellen van concrete regels die routinematige BVLOS-activiteiten vergemakkelijken. “Met de nieuwe voorstellen kunnen we onder meer inspecties van spoorwegen, hoogspanningslijnen en wegen, evenals essentiële medische leveringen faciliteren,” benadrukt Kevin Woolsey van de CAA.
Atypisch luchtruim
Deze voorstellen beperken zich niet enkel tot inspectievluchten in atypisch luchtruim, nabij gebouwen of infrastructuur. Ook operaties op lagere hoogte voor doeleinden als mapping, landmeting, locatiemonitoring, beveiliging en landbouw lijken haalbaar onder de nieuwe BVLOS-regelgeving. Operators moeten wel aannemelijk maken dat het grondrisico voldoende gemitigeerd wordt.
Het voorstel is onderdeel van het UK Future Flight Programme, gericht op het bevorderen en versnellen van de integratie van onbemande luchtvaartuigen met andere gebruikers van het luchtruim, op zowel veilige als productieve wijzen. De CAA plant, na goedkeuring van een beleid voor atypische luchtruim, samenwerking met diverse drone-operators om de meest effectieve implementatie van veilige, schaalbare BVLOS-regelgeving te bepalen.
Belangrijke mijlpaal
Het mogelijk maken van BVLOS-vluchten zonder het overige luchtverkeer te hinderen, markeert een mijlpaal voor de Britse drone-operaties, aldus Kevin Woolsey. “Veiligheid is onze hoogste prioriteit. Daarom hebben we doordachte beperkingen geïdentificeerd voor waar drones mogen vliegen binnen dit concept, om de veiligheidsstandaarden te handhaven. Onze voorstellen vertegenwoordigen een positieve ontwikkeling richting de volgende fase van dronevliegen in het VK.”