Drones met laserscanners gaan Zwitserse Alpen in kaart brengen
Een baanbrekend proefproject staat op het punt te beginnen in de Zwitserse Alpen, waar een consortium van Zwitserse en Oostenrijkse bedrijven, waaronder Dufour Aerospace, RIEGL, BSF Swissphoto en het SLF, van plan is om door middel van drones het alpiene landschap op grote schaal in kaart te brengen. Binnenkort gaan de projectpartners een reeks testvluchten uitvoeren met als uiteindelijke doel het grootschalig in kaart brengen van dit bergachtige gebied door middel van laserscanning.
Drones voor grootschalige laserscanning
Er is steeds meer vraag naar hoogwaardige en actuele terreinmodellen van de Zwitserse Alpen, vooral op het gebied van alpiene milieu-risico’s en energieproductie. Tot op heden was de verzameling van dergelijke data hoofdzakelijk het domein van vliegtuigen en helikopters uitgerust met laserscanners. Dit consortium streeft ernaar om voor het eerst drones in te zetten voor grootschalige laserscanning, met een lagere milieu-impact en aanzienlijke kostenbesparingen als bijkomende voordelen.
Dufour Aerospace levert de drones die gebruikt zullen worden voor het project. Het gaat om de AeroMini en Aero2, met respectievelijk een spanwijdte van 3 en 6 meter. RIEGL neemt de levering van de LiDAR-modules voor zijn rekening en zal ondersteuning bieden bij de integratie ervan. BSF Swissphoto zal een sleutelrol vervullen in het valideren van de verzamelde data en het evalueren van de commerciële relevantie van de gebruikte technologie en processen. Het WSL-Instituut voor Sneeuw- en Lawineonderzoek SLF valideert de kwaliteit van de data.
‘Unieke kans’
Thomas Pfammatter, medeoprichter en CEO van Dufour Aerospace, licht de unieke kans toe om de capaciteiten van hun onbemande luchtvaartuigen aan te tonen in relevante toepassingen. “Met de steun van ervaren en gerenommeerde partners streven we naar een gezamenlijk doel: de efficiëntie van datageneratie op de middellange en lange termijn aanzienlijk verbeteren. We zijn enthousiast om aan dit project te beginnen.”
Michael Mayer, directeur van RiCOPTER UAV GmbH, onderdeel van RIEGL, benadrukt de mogelijkheid om de capaciteiten van drones op een grotere schaal te verkennen en daarmee de prestaties van hun high-end apparatuur optimaal te benutten. Jörg Wertli, CEO van BSF Swissphoto, ziet in Dufour Aerospace de ideale partner voor projecten die voorheen ondenkbaar waren zonder bemande vliegtuigen. “We staan op het punt om grootschalige luchtfoto-geo-dataverzameling autonoom te maken.”
Dr. Yves Bühler van het WSL-Instituut voor Sneeuw- en Lawineonderzoek SLF onderstreept het belang van toegang tot actuele, betaalbare en hoogwaardige gegevens voor hun onderzoeks- en dienstverleningsactiviteiten. “We zijn ervan overtuigd dat er nog aanzienlijke vooruitgang te boeken is, vooral op het gebied van lawine- en berggevaaronderzoek.”
Nieuw tijdperk
De testreeks, die deze lente in Dübendorf, Zwitserland, van start gaat met basisfunctionele tests, zal naar verwachting gedurende 2024 en 2025 uitbreiden naar de Alpenregio, afhankelijk van de uitkomsten van elke individuele test. Het project geniet ook de steun van de Fondation The Ark en armasuisse, wat de nationale betrokkenheid en het belang van dit initiatief onderstreept.
Door de inzet van geavanceerde technologie en de samenwerking tussen vooraanstaande partners staat dit consortium op de drempel van een nieuw tijdperk in de verkenning en monitoring van de Zwitserse Alpen. De uitkomsten van dit project zouden wel eens de standaard kunnen worden voor toekomstige toepassingen van drone-technologie in vergelijkbaar uitdagende omgevingen over de hele wereld.