GoDrone 2.0 krijgt nieuwe interface en meer mogelijkheden voor vluchtplanning
De onder Nederlandse dronevliegers welbekende app GoDrone krijgt binnenkort een flinke update. GoDrone 2.0, ontwikkeld door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in samenwerking met Altitude Angel, belooft dronepiloten, zowel recreatief als professioneel, een verbeterde ervaring en toegang tot uitgebreide vluchtplanningsmogelijkheden. De update werd aangekondigd op de tweede dag van Airspace World in Genève.
GoDrone 2.0
GoDrone werd in 2020 geïntroduceerd als dè app voor het voorbereiden van dronevluchten in Nederland. Niet alleen toont de app waar alle no-flyzones en zones met restricties te vinden zijn, ook kunnen professionele drone-operators de app gebruiken om missies te plannen in gecontroleerd luchtruim (CTR-gebieden) en pre-autorisaties aan te vragen.
Met de update introduceert GoDrone 2.0 een reeks verbeteringen en nieuwe functies. Deze update is de meest significante sinds de lancering van de app en bevat geavanceerde vluchtplanningstools, verbeterde tekenhulpmiddelen voor vluchtplannen en de mogelijkheid om digitale toestemming te vragen voor vluchten in gecontroleerd luchtruim.
‘Planning essentieel’
“Planning is essentieel voor alle commerciële drone-operaties binnen een civiele CTR. Elke operator zou hun vluchtplan moeten beginnen met GoDrone, en daarom blijven we investeren in de app,” zegt Wouter Pekela, Program Manager Unmanned Aviation bij LVNL. Deze investering onderstreept het belang van een goed voorbereide vlucht, ongeacht het ervaringsniveau van de piloot.
De nieuwe versie van GoDrone verbetert niet alleen de gebruikerservaring met een volledig vernieuwde interface, maar introduceert ook ‘pilootprofielen’ en ‘luchtvaartuigbeheer’. Deze functies bieden gebruikers de mogelijkheid om drone-operatorprofielen, vlieguren en gebruiksuren van hun drones te loggen. Dit is vooral nuttig voor professionele drone-operators die hun operationele ervaring en het beheer van onderhoudsintervallen van hun toestellen moeten kunnen aantonen.
Verbeteringen en nieuwe functies
De meest in het oog springende verbeteringen en nieuwe functies zijn:
– Een compleet herbouwde moderne gebruikersinterface.
– Nieuwe statussen ‘Geaccepteerd’ en ‘Goedgekeurd’, voor meer digitale updates en informatie over missieaanvragen.
– Nieuwe kaarttypen, waaronder satellietkaarten, om vluchten veilig en efficiënt te plannen.
– Geavanceerde filterinstellingen voor een volledige aanpassing van het luchtruim aan gebruikersvoorkeuren.
– De ‘Airframe Hangar’, waarmee gebruikers al hun drones direct in de GoDrone-app kunnen invoeren en opslaan.
– Integratie van het GoDrone Operator Portal, voor een naadloze koppeling tussen de app en het Operator Portal.
– Verbeterde beveiligingsfuncties, zoals biometrische toegang met oog- en vingerafdrukherkenning.
– Nieuwe vluchtplanhulpmiddelen en de mogelijkheid om bestanden direct vanaf een apparaat te uploaden.
Introductie
De nieuwe versie van GoDrone komt in het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar voor iOS en Android.
Onduidelijk is nog of de release van GoDrone 2.0 samenvalt met een verruiming van vliegmogelijkheden in gecontroleerd luchtruim voor dronepiloten in de Open categorie, waarvan al enige tijd sprake is. Ook moet nog blijken of GoDrone 2.0 al voorbereid is om gekoppeld te worden aan het in ontwikkeling zijnde UTM-systeem van Port of Rotterdam.
Het wordt hoog tijd dat drones mogen vliegen in ctr zones, zeker tot 100 mtr. Behalve in het verlengde van een start/landingsbaan tot 1000 mtr voor en achter slaat een verbod werkelijk nergens op. Een verkeersvliegtuig binnen de ctr zone op 120mtr heeft daar alleen iets te zoeken in geval van nood, dan gaat ie sowieso neer. Maar het zal wel weer eens afhangen van de eeuwig trage ambtelijke molens.
De nieuwe app is grafisch mooier maar vind hem veel onduidelijker/rommeliger. Als ik op een plek tik lijkt het wel alsof ik nergens meer mag vliegen (ook al staan de zones ergens anders aangegeven) in tegenstelling tot de oude app.