Nieuws

Verwarring over no-flyzone leidt tot inbeslagname drones nabij P.I. Vught

Een 62-jarige dronevlieger uit Brabant is op tweede paasdag in de buurt van de Penitentiaire Inrichting Vught staande gehouden door de politie. Daarbij werden de twee drones die hij bij zich had in beslag genomen, vanwege het vliegen in een no-flyzone. In GoDrone was de no-flyzone op dat moment echter niet zichtbaar, doordat de bijbehorende NOTAM was verlopen.

Tijdelijke luchtruimsluiting

Rondom de P.I. Vught is sinds juli 2022 een tijdelijke luchtruimsluiting van kracht, mede met het oog op de beveiliging van de op het complex gevestigde Extra Beveiligde Inrichting (EBI) waar onder andere Ridouan Taghi, ​​Willem Holleeder en Mohammed Bouyeri hun straf uitzitten. Alle vormen van burgerluchtverkeer, waaronder ook dronevluchten, zijn binnen een straal van een kleine 4 kilometer rondom de instelling verboden.

De notice to airmen (NOTAM) die de temporary restricted area (TRA) communiceerde aan luchtvarenden, verliep echter op 31 maart 2024. De no-flyzone was op 1 april dan ook niet meer te zien in apps als GoDrone en Vlieg Veilig van asr. Een in de regio woonachtige dronevlieger, zelf werkzaam als beveiliger, merkte het vervallen van de NOTAM op en maakte maandagmiddag 1 april een dronevlucht even ten noorden van de P.I. Vught. Daarbij zorgde hij ervoor om niet te dicht in de buurt van de gevangenis te vliegen.

Na enige tijd kwam er politie ter plaatse. Die stelden dat er op die locatie niet met drones mocht worden gevlogen, waarop de dronevlieger uitlegde dat de extra grote no-flyzone niet meer te zien was in GoDrone. De agenten belden vervolgens de dienstdoende officier van justitie. Die stuurde, de nog altijd actieve luchtruimsluiting in overweging nemende, aan op inbeslagname van de twee drones, voor verder onderzoek.

Afwachten

Inmiddels is de grote no-flyzone rondom de P.I. Vught weer zichtbaar in GoDrone, door middel van een nieuw uitgegeven NOTAM. De luchtvaartpolitie erkent tegenover Dronewatch dat de TRA inderdaad eventjes niet zichtbaar was en verwacht dat de dronevlieger zijn spullen ”binnen een paar dagen” weer in zijn bezit zal hebben, “na formele afhandeling door het lokale politieteam, ervan uitgaande dat verder alles verder in orde was.”

“Ik wacht het maar af”, reageert de dronevlieger. “Ik hoop mijn drones voor het weekend weer terug te hebben, want ik wil komende zaterdag eigenlijk meedoen aan de eerste meeting dit jaar van Drone Club Brabant.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “Verwarring over no-flyzone leidt tot inbeslagname drones nabij P.I. Vught

  • Enerzijds begrijpelijk, anderzijds kun je er op wachten. Indien dit net zo gaat als bij wegverkeer boetes dan krijgt justitie het nog druk met de bezwaren. Drones in beslag nemen is wel heftig. Laten we hopen op korte procedures.

    Beantwoorden
  • Drones in beslag nemen, ik blijf het raar vinden. Ze nemen toch ook geen auto’s, brommers of fietsen in beslag bij elke overtreding?
    Je wordt zo bang gemaakt om te gaan vliegen, want als meneer de agent denkt te menen dat je in overtreding bent dan moet je je spullen inleveren.

    Beantwoorden
    • Mark Vermaat

      Ik denk dat in dit geval (vliegen bij een gevangenis) de drones inbeslag genomen werden om aan de hand van de foto’s/video’s en vluchtgegevens te bekijken wat de intentie van de vluchten geweest zijn.

      Beantwoorden
  • Probleem blijft dat de piloten de regels vaak beter kennen dan handhavers en zelfs officieren van justitie. Het lijkt mij duidelijk dat deze man zijn drones zsm terugkrijgt met excuses en een bos bloemen. Zo was ik een keer in een park aan vliegen(Cat. C1 drone) op 300mtr van een politiebureau toen 2 agenten mij vertelden dat ik daar niet mocht vliegen vanwege het politiebureau. Na een lange discussie, heen en weer gebel met speciale ‘drone agenten’, het kijken op mijn telefoon naar Godrone en Aeret en het tonen van certificaten, registraties en verzekeringspapieren kwamen ze toch tot de conclusie dat ik daar wel mocht vliegen. ….

    Beantwoorden
  • Nils Bolhoven

    Ik kan me ook zonder NOTAM indenken dat vliegen bij een PI vragen om problemen is..
    Maar in de meeste gevallen ligt het probleem inderdaad niet bij de vliegers maar bij politie en handhavers. Die hebben in 99 van de 100 gevallen geen ervaring met drones en regelgeving. Bezitten geen certificaten. De nieuwe EU regelgeving maakt het wel eenduidiger. In 2015/2016 ben ik eens door de politie staande gehouden toen ik in IJmuiden in het Stadspark vloog. Er was een melding vanuit de Turkse moskee gekomen. Ze voelden zich “bedreigd” (ik vloog op zeker 100m afstand). De 3 agenten dreigden mijn Yuneec in beslag te nemen. Na overleg met de OvJ nam de hoofdagente enkel de MicroSD in beslag ter bestudering. (Gelukkig, want wie garandeert dat men zuinig met je drone van 2k omgaat?). Uiteindelijk stond daar niets belastends op en kreeg ik de SD terug en kreeg ik enkel een waarschuwing vanwege het volgens hen vliegen in een NFZ. Maar ook onder de oude modelvliegregeling was er daar geen NFZ, viel ik niet in de CTR van Schiphol of enige heliport. Anders kom je er ook echt niet onderuit met een “waarschuwing”. Maar maak ze dat maar duidelijk. Daarom vloog ik destijds enkel boven parken en openbaar groen. Het zou erg schelen als de luchtvaartpolitie of een organisatie die er daadwerkelijk verstand van heeft de beoordeling doet. Of dat de politie er aandacht aan gaat besteden en agenten specifiek opleidt. Want je bent nu een beetje overgeleverd aan willekeur. Zelfs als je over alle papieren beschikt.

    Beantwoorden
  • Heel opmerkelijk bericht dit. Toevallig zat ik die omgeving ook in de gaten te houden i.v.m. een opdracht net in die noflyzone. Afgelopen zomer was de nofly zone er ook een tijdje niet, (paar weken) helaas reageerde mijn opdrachtgever te laat en toen was de nofly zone weer terug. Kennelijk vergeten ze m steeds op tijd aan te vragen? Vervelend dit, want je denkt dat je mag, en dan toch weer niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier