Nieuws

ILT: ‘Informatievoorziening en communicatie aan dronevliegers kan beter’

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt dat de eigen informatievoorziening en communicatie aan dronevliegers verbeterd kan worden. Dat schrijft de inspectie in het rapport Staat van de Luchtvaart 2023, dat gisteren is gepubliceerd. De gebruikte terminologie is niet eenduidig en informatie is moeilijk te vinden op de diverse overheidswebsites. Ook bestaan er zorgen over de informatievoorziening via GoDrone.

Toename van meldingen

Volgens het rapport is het aantal drones in 2023 sterk toegenomen, maar zijn niet alle dronevliegers op de hoogte van de plekken waar zij wel en niet mogen vliegen. Dit betreft voornamelijk dronevliegers in de Open categorie. Deze groep gebruikers is zeer divers en slecht georganiseerd, wat het bereiken ervan bemoeilijkt.

De rapportage onderzoekt de toename van meldingen over voorvallen met drones sinds 2019, vooral waarnemingen van drones dicht bij landingsbanen, vliegtuigen of laagvliegende helikopters van hulpdiensten. Opvallend is dat recreatieve dronegebruikers zelden zelf meldingen doen, hoewel het meldsysteem bedoeld is voor alle betrokken partijen, inclusief de bemande luchtvaart en hulpdiensten. Er is geen sprake van ernstige incidenten, maar de veiligheidsrisico’s nemen wel toe.

Diverse knelpunten

Het rapport wijst op meerdere knelpunten veroorzaakt door de groei van onbemande luchtvaart. Er is geen direct toezicht op opleidingen en examinering voor de Open categorie, waarbij examens alleen door het ministerie van IenW aangewezen vliegscholen worden afgenomen. De kwaliteit van de opleidingen wordt niet direct gecontroleerd, wat fraude risico’s met zich meebrengt.

Een belangrijke observatie is dat de informatievoorziening en communicatie rondom drones te wensen overlaat, mede door onduidelijke terminologie en verwijzingen tussen overheidswebsites. Onzekerheden over waar drones mogen vliegen, bijvoorbeeld door onvolledige of onduidelijke informatie in GoDrone, kunnen veiligheidsrisico’s veroorzaken.

Versnipperde handhaving

De ILT en politie hebben een reactieve rol in de handhaving op de Open categorie, wat het rapport bekritiseert. De ILT werkt vaak samen met andere instanties, zoals Luchtverkeersleiding Nederland, bij de handhaving van luchtruimschendingen door drones.

Er zijn aanwijzingen dat drones die in de Open categorie vliegen, eigenlijk in de Specifieke categorie thuishoren, wat veiligheidsrisico’s voor mensen en eigendommen op de grond vergroot.

Voorlichting

Tot slot benadrukt het rapport de rol van de ILT in ‘safety promotion’ om het veiligheidsbewustzijn van (aspirant) dronegebruikers te verhogen door informatieverstrekking over verantwoord dronegebruik en het plaatsen van informatieborden bij drone ‘hotspots’.

Dit valt binnen de Uitvoeringsverordening (EU 2019/947) en wordt gezien als een kans om de veiligheid en maatschappelijke acceptatie van dronegebruik te verbeteren.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

9 gedachten over “ILT: ‘Informatievoorziening en communicatie aan dronevliegers kan beter’

  • Michiel Andreae

    Hier kan zeker het nodige verbeteren. Vorig jaar had ik een casus over vliegen boven een watersportgebied. In dit watersportgebied varen jetski’s, motorboten en zeilboten.

    Volgens de Omgevingsdienst moest ik een ecologisch rapport laten opstellen voor een vergunning a €1800.

    Volgens het Toegangsbeperkingsbesluit mocht het vliegen niet, tenzij het beroepsmatig was.

    Volgens de WNB mocht het vliegen niet.

    De beheerder van het gebied, Rijkswaterstaat, kon totaal geen antwoord geven.

    Het is dat ik een achtergrond heb in Rechten, anders dan zou ik niet weten waar ik moet beginnen met uitzoeken van de regels, laat staan dat iemand die bij Mediamarkt even een drone koopt om leuk wat te vliegen het allemaal uitzoekt.

    Beantwoorden
    • Vooral nu benieuwd of je in het luchtruim mocht vliegen. Wat zei godrone?

      Beantwoorden
      • Michiel Andreae

        Volgens GoDrone is het een Natura2000 gebied met als bijschrift “De specifieke regels per gebied staan in de Natura 2000-beheerplannen.”.

        Die heb ik bekeken en dat werd qua uitzoeken en handhaving dus een zootje.

        Oorzaak voor het uitzoeken was dat ik hoorde dat er een andere dronevlieger bekeurd was voor vliegen daar. Ik weet alleen niet of dat ging om vliegen met een drone boven Natura2000 of voor vliegen zonder de juiste papieren.

        Beantwoorden
    • Ecologisch rapport? Waarvoor dat dan? Niet teveel vragen, kijk op de app en vliegen.

      Beantwoorden
      • Michiel Andreae

        Uit de email van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH): “Indien u een vergunning wilt aanvragen voor het vliegen boven een Natura 2000-gebied, moet u hiervoor een ecologisch rapport (laten) opstellen wat beschrijft waarom er geen negatieve effecten optreden door het gebruik de drone.”

        Een speedboat of motorjacht van 40m is geen probleem maar o wee als er een drone voorbijkomt…

        Afijn, hun zorg is dat broedende vogels verstoord worden door een drone en die aanzien voor een roofvogel.

        Beantwoorden
        • Natura2000 gebieden heb ik geen boodschap aan, wil er best in het broedseizoen kort rekening mee houden maar dat is dan ook alles. Het is een gekunsteld iets. Het wordt de hoogste tijd dat er van overheidswege eens normaal gedaan wordt. De hele oosterschelde is Natura2000 gebied, waarom?? Te belachelijk voor woorden.

          Beantwoorden
        • Ik kan verder niet inhoudelijk reageren omdat ik niet weet over welk gebied het gaat. Maar ik denk wel dat juist je rechten achtergrond je parten speelt en je het moeilijker maakt dan het is.

          Beantwoorden
  • Bert Steenbergen

    De informatie in de GoDrone app is moeilijk te begrijpen, de gebruikte kleuren maken het er ook niet duidelijker op. Vervolgens kun je in de ASR app kijken of op de site van ARETS, maar de antwoorden tussen die drie zijn niet (altijd) hetzelfde. Het lijkt mij dat de ILT de GoDrone app begrijpelijk moet maken, misschien met verschillende lagen voor professionele (drone)vlieger en mensen die in de Open-categorie vliegen, zeg maar jij en ik. Dat de informatie in de GoDrone app leidend is en als basis dient voor vliegers en handhavers. Ik denk dat het ook verstandig is dat bij de koop van een drone de verkoper (zolang het geen privé persoon is) op een blaadje meegeeft dat de app bestaat etc. En ja als jij een C1 drone koopt heb je examen gedaan, maar mij bekruipt het gevoel dat het niveauverschil tussen de verschillende opleidingen/examens enorm is. Ik heb geprobeerd een theorieboekje te vinden, maar dat is er niet, het zou wat mij betreft heel fijn zijn als er heldere (examen)eisen zijn en dat er jaarlijks (zoals voor je theorie-examen voor het rijbewijs) een update van zo’n boekje komt. Ik denk dat dat heel fijn zou zijn, ik denk ook dat heel veel sub 250 gram vliegers zo’n boekje best willen kopen zonder examen te doen, wat, naar mijn mening, resulteert in een hoger kennis niveau van alle dronevliegers.

    Beantwoorden
  • Goh, je verwacht het niet🤣 Dit roepen Professionele gebruikers al jaren…tot nu verwees iedere instantie meestal naar de volgende instantie om over de kennis bij handhaving nog maar te zwijgen. Maar al te vaak wordt er geroepen: ‘je mag hier niet vliegen’ met als aanvulling een niet ter zake doende reden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier