Nieuws

Europese Commissie geeft groen licht voor elektrische luchttaxi’s en bezorgdrones

De Europese Commissie heeft een belangrijke stap gezet op weg naar de realisatie van nieuwe vormen van luchtvaart, waaronder de inzet van elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen (VTOL) en delivery drones. Met de adoptie van een nieuw wetgevingspakket, dat gebaseerd is op voorstellen van het Europese luchtvaartagentschap EASA, wordt de basis gelegd voor de operationele lancering van deze geavanceerde luchtmobiliteitsdiensten.

Wetgevingspakket

Het pakket bestrijkt een breed spectrum van vereisten, waaronder regelgeving voor luchtoperaties, licenties voor vliegcrews, gestandaardiseerde Europese luchtruimregels (SERA) en luchtverkeersleiding. Daarnaast worden specifieke criteria en procedures geïntroduceerd voor de certificering en het onderhoud van drones, wat essentieel is voor de veiligheid en betrouwbaarheid van deze nieuwe vormen van luchtvervoer.

De invoering van dit wetgevingspakket markeert een cruciaal moment voor de ontwikkeling van stedelijke luchtmobiliteit (UAM) binnen Europa, waaronder diensten zoals personenvervoer door middel van eVTOLs en goederentransport met behulp van drones. Voordat dergelijke toestellen echter in het Europese luchtruim kunnen opereren, is certificering door EASA vereist, wat een extra waarborg biedt voor de veiligheid en operationele integriteit van deze diensten.

Volgens de Europese Commissie brengt UAM tal van nieuwe mogelijkheden met zich mee op het gebied van stedelijke mobiliteit. Niet alleen ontstaat er een snellere en efficiëntere vervoersoptie voor stedelingen, maar het draagt ook bij aan de vermindering van verkeerscongestie op de grond en de uitstoot van broeikasgassen, wat past binnen de bredere doelstellingen van de EU op het gebied van duurzaamheid en klimaatbescherming.

Maatschappelijke acceptatie

Mogelijk zal er nog dit jaar, tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs, in en rond de Franse hoofdstad gevlogen worden met tweepersoons VoloCity dronetaxi’s van het Duitse bedrijf Volocopter. Die worden dan niet op afstand bestuurd, want daar voorziet de nieuwe wetgeving nog niet in. Naast de piloot is er dus slechts ruimte voor één passagier.

Desalniettemin wijzen diverse instanties, zoals bijvoorbeeld het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), op de noodzaak van maatschappelijke acceptatie voor het succes van UAM. Het NLR benadrukt het belang van het vergroten van publieke kennis over deze technologieën, het adresseren van privacy- en veiligheidszorgen, en het communiceren van de voordelen van UAM om een brede acceptatie onder het publiek te bewerkstelligen. Een ander punt is dat steden nog helemaal niet zijn ingericht op de komst van deze nieuwe vervoersvormen.

Meer lezen

Onlangs publiceerde Dronewatch het korte sciencefictionverhaal ‘Bevlogen’, waarin nieuwe vormen van luchtvaart een hoofdrol spelen. Het verhaal is als gratis e-book te downloaden.

(coverfoto: Volocopter)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier