#advPro

DCRO: in 12 jaar tijd geen fly-away’s of ongelukken met letsel gerapporteerd

De opkomst van drones biedt tal van nieuwe mogelijkheden in diverse sectoren, van fotografie tot landbouw en van hulpverlening tot inspecties. Echter, met de toenemende inzet van drones rijzen er ook zorgen over veiligheid en privacy. De Association of Dutch Certified RPAS Operators (DCRO) verzamelt sinds haar oprichting veiligheidsstatistieken om deze zorgen te adresseren. Uit deze statistieken blijkt dat fly-aways of ongevallen met letsel niet voorkomen. Wel worden er soms crashes gemeld.

Incidenten zeer zeldzaam

Een cruciaal aspect van drone-operaties is het minimaliseren van de kans op incidenten. Dankzij intensieve training en strikte certificering van piloten werkzaam bij gecertificeerde bedrijven zijn deze incidenten uitermate zeldzaam. Dit wordt bevestigd door pas gepubliceerde DCRO-statistieken, die aantonen dat er door de aangesloten leden in de afgelopen 12 jaar geen enkel incident met persoonlijk letsel is gemeld, noch een fly-away.

Desalniettemin blijven er uitdagingen bestaan op het gebied van regelgeving. De huidige EASA-regelgeving baseert zich op een onrealistisch hoge kans op een fly-away, wat significante gevolgen heeft voor de procedures en maatregelen die operators moeten treffen. De vergunningverlening door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft zelfs maanden stilgelegen door een te strikte interpretatie van stap 9 in de SORA-risicoanalyse, die betrekking heeft op het vaststellen van het operationeel volume.

‘Containment is geen issue’

“Uit onze verzamelde statistieken blijkt dat containment, waarop de vergunningverlening maandenlang heeft stilgestaan, in de praktijk geen issue is. Wel komen er soms crashes voor, bij 1 op de 1.140 vluchten. Dit rechtvaardigt volgens DCRO de noodzaak van aanvullende maatregelen bij het overvliegen van mensen. Maar het belangrijkste is dat beleid wordt gebaseerd op feiten, niet op aannames”, verduidelijkt DCRO-voorzitter Pieter Franken de statistieken.

Volgens beleidsmakers hebben er in de afgelopen jaren wel degelijk incidenten plaatsgevonden met drones die ongecontroleerd wegvlogen. Franken benadrukt dat deze incidenten niet voorkwamen bij commerciële operators. “Zo was er een voorval bij de politie in Den Haag met een Inspire 2-drone die niet tijdig op handmatige besturing werd ingesteld, en een incident bij het NLR met een zelfgebouwd toestel. Onze statistieken reiken terug tot 2012, een tijd waarin drones nog veel minder betrouwbaar waren, en zelfs toen hebben onze operators nooit te maken gehad met fly-aways.”

Aansluiten bij DCRO

Iedereen die een bijdrage wil leveren aan de professionele ontwikkeling van de drone-industrie, wordt uitgenodigd om zich aan te sluiten bij DCRO. Als netwerk van gecertificeerde professionals zet deze branchevereniging zich in voor veilige onbemande luchtvaart, waarbij leden profiteren van waardevolle voordelen. Voor meer informatie over het lidmaatschap kan contact worden opgenomen via info@dcro.nl.

“De drone-industrie staat op een kantelpunt waarbij veiligheid, regelgeving en publieke acceptatie cruciaal zijn voor succes. Door samen te werken en te bouwen op een fundament van feitelijke veiligheidsstatistieken, kunnen we de uitdagingen overwinnen en de toekomst van onbemande luchtvaart veiligstellen”, concludeert Franken.

Avatar foto

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van (of geschreven in opdracht van) externe partijen. Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier