Van Katwijk naar Rotterdam: Zuid-Holland stap dichterbij testzone voor BVLOS dronevluchten
De provincie Zuid-Holland heeft een belangrijke mijlpaal bereikt op het gebied van toekomstige dronetoepassingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het gebied tussen Katwijk en de haven van Rotterdam aangewezen als voorkeursgebied voor Beyond Visual Line of Sight dronevluchten. Deze aanwijzing maakt het mogelijk voor de provincie om het wijzigingsproces van luchtruim en vliegprocedures te starten, zodat het luchtruim beschikbaar wordt voor BVLOS testvluchten.
Impuls voor regionale innovatie
Volgens Jeannette Baljeu, de gedeputeerde van de provincie, markeert dit initiatief een belangrijke stap in de doorontwikkeling van dronetoepassingen en is het een sterke impuls voor de Zuid-Hollandse drone-industrie. Het succesvol afronden van het wijzigingsproces zou Zuid-Holland, met de testfaciliteit Unmanned Valley in Katwijk, een unieke positie geven als plek voor bedrijven en onderwijsinstellingen om drones en andere onbemande technologieën te testen buiten het zicht van de piloot.
Het ministerie heeft het gebied niet alleen als testlocatie benoemd maar ziet ook potentieel in de verbinding van verschillende experimenteerlocaties, waaronder de haven van Rotterdam. Daar wordt momenteel geëxperimenteerd met een prototype van U-Space, een luchtverkeersleidingssysteem dat het droneverkeer efficiënt moet regelen. Het afgesloten luchtruim waarin de BVLOS-vluchten zullen plaatsvinden, maakt het mogelijk om deze vluchten veilig uit te voeren zonder interferentie van bemand luchtverkeer.
Uiteindelijk is het denkbaar dat er drones van Katwijk via een corridor over de duinen naar zee en vervolgens naar de haven van Rotterdam kunnen vliegen, of vice versa. Daarmee kan er ervaring worden opgedaan met toepassingen waarbij drones op grote afstand van de opstijglocatie vliegen. Denk aan het bevoorraden van schepen op zee of het inspecteren van offshore windturbines.
Wijzigingsproces
Voordat er daadwerkelijk met drones buiten het zicht kan worden gevlogen, is een uitgebreid wijzigingsproces vereist, waarbij stappen moeten worden doorlopen voordat het Rijk het luchtruim officieel kan aanpassen. De provincie heeft het initiatief genomen voor deze procedure, die essentieel is om de veiligheid en effectiviteit van het droneverkeer in het gebied te waarborgen. Dit proces omvat onder meer een behoefte-inventarisatie onder lokale bedrijven en een analyse van luchtruimveiligheid.
Met alleen de luchtruimwijziging is het proces nog niet klaar. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal nog altijd een vergunning moeten afgeven, voordat er daadwerkelijk gevlogen kan worden. Maar de verwachting is dat het succesvolle verloop van de wijzigingsprocedure niet alleen de deur zal openen voor geavanceerde drone-operaties maar ook zal bijdragen aan de positie van Nederland als leider in drone-innovatie en -educatie.
‘Belangrijke stap’
Directeur Theo de Vries van Unmanned Valley reageert verheugd op de wijziging, maar benadrukt de inspanning die eraan vooraf ging. “We hebben er alles aan gedaan om deze vorm van BVLOS vliegen hier zo veilig mogelijk mogelijk te maken. Denk aan de installatie van radarapparatuur en dronedetectie om alle luchtruimgebruikers in en rond de corridor te detecteren. Maar ook vluchtsoftware, ontwijkalgoritmes en een compleet ingericht commandocentrum. En tenslotte een grote opleidingsinspanning om alle teamleden te trainen.”