Financiële tegenwind voor Volocopter: faillissement dreigt na afwijzing staatsgaranties
Volocopter, de Duitse ontwikkelaar van eVTOL-luchttaxi’s, kampt met ernstige financiële problemen. Het bedrijf heeft gewaarschuwd dat het mogelijk binnenkort faillissement moet aanvragen als er niet snel extra financiering wordt gevonden. Volocopter, een pionier in de eVTOL-sector, ontwikkelt multirotors voor stedelijke luchtmobiliteit. De introductie van de tweepersoons VoloCity tijdens de Olympische Spelen in Parijs lijkt intussen verder weg dan ooit.
Voorsprong
Volocopter, gevestigd in Bruchsal, Duitsland, heeft in diverse landen demonstratievluchten uitgevoerd met de tweepersoons VoloCity eVTOL en een cargodrone met een paylaodcapaciteit van 200 kg. Ondanks deze inspanningen lijkt het bedrijf moeite te hebben om zijn technologische voorsprong en honderden miljoenen aan eerdere financieringen om te zetten in een duurzaam bedrijfsmodel, mede door de strenge certificeringseisen.
Het bedrijf hoopte tijdens de Olympische Spelen in Parijs, die eind juli beginnen, de eerste betaalde passagiersvluchten aan te bieden. De benodigde goedkeuringen van EASA laten echter op zich wachten. Mogelijk zou de Franse luchtvaartautoriteit DGAC een vliegvergunning kunnen afgeven voor vooraf gedefinieerde en streng gecontroleerde routes, met ‘vooraf geselecteerde niet-betalende passagiers’ zoals beroemdheden, atleten en journalisten aan boord. Maar het lijkt steeds onwaarschijnlijker dat dit zal gebeuren. Het helpt niet mee dat lokale autoriteiten niet echt enthousiast zijn over de plannen.
Geen staatsgarantie
Om de kosten voor verdere ontwikkeling en certificering te kunnen dekken zocht Volocopter naar een staatsgarantie van €300 miljoen van de deelstaat Baden-Württemberg, maar dit verzoek werd afgewezen. Daarop wendde het bedrijf zich tot Beieren met een vergelijkbaar voorstel. Echter, de Beierse minister van Economische Zaken, Hubert Aiwanger, heeft onlangs zijn tegenstand tegen een voorstel voor een leninggarantie van €100 miljoen uitgesproken, die ook door de federale overheid zou worden geëvenaard. Dit bedrag ligt aanzienlijk lager dan het oorspronkelijke verzoek, wat mogelijk een indicator is voor de toenemende financiële nood bij Volocopter.
Door deze ontwikkelingen bevindt Volocopter zich in een precaire situatie. Zonder een snel gevonden oplossing, kan het bedrijf gedwongen worden om faillissement aan te vragen. Daarvoor waarschuwde ceo Dirk Hoke onlangs in de Sueddeutsche Zeitung. Het bedrijf zegt andere bronnen van financiering te onderzoeken, maar het veranderde financieringsklimaat helpt niet mee, zeker niet wanneer het bedrijven betreft die nog geen winst maken.
Ontwikkeling eVTOL-industrie in gevaar
Opdrogende financiering zou niet alleen de toekomst van het bedrijf in gevaar brengen, maar heeft mogelijk ook grote gevolgen voor de ontwikkeling van de Europese eVTOL-industrie als geheel. Overigens is Volocopter niet de enige eVTOL-startup die te kampen heeft met financiële tegenwind. Ook het Duitse Lilium kampt met acute geldnood. Onlangs haalde Lilium-CEO Klaus Roewe nog hard uit naar de Duitse overheid, die volgens hem ‘pingpong’ speelt met staatsleningen voor UAM-bedrijven.
De enige UAM-startup die echt vooruitgang lijkt te boeken, is het Chinese bedrijf EHang. Hun tweepersoons EH216-S dronetaxi heeft diverse goedkeuringen ontvangen die nodig zijn om zonder piloot aan boord passagiers te mogen vervoeren, onder andere voor toeristische rondvluchten. Het bedrijf maakte onlangs nog bekend dat de eVTOL in serie geproduceerd mag gaan worden.