Dublinse raadsleden overwegen strengere regels voor dronebezorging
In een aantal buitenwijken van de Ierse stad Dublin wordt de lucht steeds vaker doorkruist door bezorgdrones die maaltijden bezorgen bij inwoners. Maar niet iedereen is daar blij mee, meldt de Dublin InQuirer. Een aantal raadsleden neigen naar het invoeren van strengere regelgeving. De drones versnellen weliswaar de bezorging van fastfood, maar zorgen volgens hen ook voor geluidsoverlast en privacyproblemen.
Verschillende klachten
Nabij het Blanchardstown winkelcentrum zijn recent drones geïntroduceerd die opstijgen vanaf een platform bij een lokaal McDonald’s restaurant. Deze drones, die beheerd worden door Manna en Wing, verzorgen snelle voedselleveringen terugkerend binnen 15 minuten na vertrek. Ondanks hun efficiëntie, hebben raadsleden hun zorgen geuit over geluid en mogelijke privacy-inbreuk tijdens een recente raadsvergadering.
Sinds de introductie van drone delivery zijn er ‘verschillende klachten’ binnengekomen van mensen die in de wijk Blanchardstown wonen. Eén van hen is Mary Daly. “We wisten van niets, totdat er ineens een drone overvloog die een maaltijd bezorgde bij een buurman. Sindsdien vliegen er regelmatig drones over onze achtertuin. Ze zijn erg luidruchtig.”
‘Niet voorzien’
Drone delivery-bedrijf Manna claimt dat de service door het verminderen van wegverkeer milieuvriendelijk is, maar dit neemt niet weg dat er bij de raadsleden zorgen blijven bestaan over de impact op de leefomgeving. Volgens Manna-ceo Bobby Healy zouden de drones op kruishoogte onzichtbaar en onhoorbaar zijn, maar volgens een medewerker van de omgevingsdienst klopt dat niet als ze overvliegen.
Labour-raadslid Mary McCamley merkte op dat de komst van de drones niet was voorzien in de ontwikkelingsplannen van de stad voor 2023 tot 2029, waardoor nu achteraf regelgeving moet worden aangepast. Het helpt niet mee dat de drones er ‘ineens waren’, zei McCamley. “We wisten er niets van af. Plotseling vlogen ze door de lucht.”
Overlast beperken
De Irish Aviation Authority (IAA), die de drone-operaties reguleert, heeft samen met Manna gekeken naar mogelijkheden om de overlast te beperken, zoals het verhogen van vlieghoogtes. Binnenkort mogen de drones van Manna op 65 meter hoogte gaan vliegen, in plaats van 50 meter. Die 15 meter zou al veel verschil moeten maken qua verstoring op de grond.
Een andere maatregelen is het wijzigen van vliegroutes om dichtbevolkte gebieden te vermijden. De IAA heeft Manna bijvoorbeeld gevraagd om over parken te vliegen. Maar dat brengt volgens de raadsleden weer andere zorgen met zich mee, zoals de mogelijke verstoring van vogels en andere dieren die in de parken verblijven en rusten.
Privacyzorgen
Daarnaast kwamen privacyzorgen aan de orde, aangezien de drones zijn uitgerust met camera’s voor navigatiedoeleinden. De raad en de IAA overwegen regels om de privacybescherming te versterken.
Manna-oprichter Bobby Healy stelde in een eerder interview met Dronewatch overigens dat er ‘bijna geen klachten‘ binnenkwamen over hun bezorgdrones.
(coverfoto: Manna Drone Delivery)
Zelfs als enthousiaste drone vlieger kan ik het mij voorstellen dat je niet blij wordt als het net zo druk boven je gaat worden als de brommertjes van thuisbezorgd.nl door de straten. Snap de meerwaarde van dit soort dronedelivery ook niet.