Lijst met no-flyzones in Nederland aanzienlijk uitgebreid
De lijst met zones waar dronevliegers uit de Open categorie niet mogen vliegen, is aanzienlijk uitgebreid. In plaats van een generiek verbod op het vliegen boven productielocaties voor drinkwatervoorziening en innamepunten in oppervlaktewater, zijn deze locaties nu afzonderlijk opgenomen in de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen. Dat betekent dat er in GoDrone heel wat meer roodgemarkeerde gebieden verschijnen.
Vitale processen
De nieuwe ministeriële regeling wijzigt de “Regeling onbemande luchtvaartuigen” en de “Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen.” Het doel van deze wijziging is om nauwkeuriger te bepalen waar het vliegverbod geldt voor drones in de Open categorie, met specifieke coördinaten voor locaties zoals drinkwatervoorzieningen en innamepunten voor oppervlaktewater. Dit maakt het niet langer nodig om deze locaties als vitale processen te definiëren in de oorspronkelijke regeling.
De wijzigingen in de “Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen” omvatten het actualiseren van coördinaten en het toevoegen van nieuwe zones, waaronder beveiligde locaties en het laagvlieggebied “Low Flying Area Groningen.” Ook worden de coördinaten van Seveso-inrichtingen bijgewerkt om risicovolle gebieden te vermijden en veilige gebieden vrij te geven.
Gebieden die onderdeel uitmaken van het hoogspanningsnetwerk zijn nog niet als afzonderlijke no-flyzones gedefinieerd. Hiervoor geldt een generiek vliegverbod voor dronevliegers in de Open categorie. Dat wil zeggen dat men niet nabij zaken als verdeelstations en hoogspanningslijnen mag vliegen.
No-flyzones bekijken
De roodgekleurde gebieden die de nieuwe no-flyzones aangeven, zijn binnenkort te zien in kaartapplicaties zoals GoDrone en Aeret. Ook zullen de no-flyzones te zijner tijd opgenomen worden in het zoneringsbestand dat dronevliegers met een C1-, C2- of C3-klasse drone sinds begin dit jaar eigenlijk handmatig moeten inladen in hun drone. Door diverse problemen met deze methodiek wordt er vooralsnog echter niet gehandhaafd op het niet aanwezig zijn van deze informatie in het geozonesysteem van de drone.
(coverfoto: GoDrone/Annabel, CC BY SA)
Dus in plaats van no fly zones te beperken worden ze nu uitgebreid? Absurd, dit gaat werkelijk nergens meer over.
Hallo Robbie, het was al verboden om boven drinkwaterlocaties te vliegen. Alleen zijn die nu in de vorm van zichtbare no-flyzones gegoten. Feitelijk maakt het geen verschil, alleen Godrone is weer wat roder gekleurd nu…
Ik zou niet weten wat je met een drone boven een drinkwater locatie zou moeten (waterzuivering bedoel je neem ik aan), zou ik dat willen saboteren dan gaat dat veel gemakkelijker zonder drone. Maar al het al vind ik veel te veel no fly zones boven Nederland, het is gewoon absurd. Slaat ook nergens op. Onlangs tijdens memorial day in Margraten vlogen twee transportvliegtuigen vanuit Rammstein acht maal laag over heerlen, op 750 mtr. Wat maakt die drone op max 120 mtr dan uit, gaat toch nergens meer over.
Dit is ter verduidelijking, en dat lijkt me toch prima?
Wat ook speelt is er nogal wet drone operators zijn die er de maling aan nemen. En dus wel in CTR’s of andere verboden gebieden vliegen. BV Laatst liep ik op het strand rond Den Helder. Zat er een drone op zo’n 500..100 foot (moeilijk in te schatten) twee vliegtuigen die vanuit Texel komen te filmen. Tsja, dan vraag natuurlijk wel om verduidelijking en regelgeving. Laatst eens een screenshot gezien van een drone radar, je wilt niet weten hoeveel er in een CTR rondvliegen, en die hebben daar zeker geen klaring gekregen van ATC (op basis van de Notams die ik krijg). Als dat gebeurt, dan moet er nu eenmaal verduidelijking komen en wellicht handhaving.
Blijf je ver beneden de 500foot heb ik daar ook geen probleem mee (als GA vlieger) ieder zijn hobby, prima toch? Maar als je in eens tussen ander groter verkeer gaat vliegen waar eventueel mensen levens in gevaar komen, dat wordt dat natuurlijk wel een probleem.
Success met de hobby!
Ik begrijp nut en noodzaak van CTR’s volkomen…boven 200 mtr. Dat je binnen een straal van 3 km van een luchthaven niet moet opstijgen en rondvliegen ook. Maar de rest van de CTR zone tot 120 mtr moet vrij worden. In acht nemende dat bemande vluchten ten alle tijde voorrang hebben. Wanneer ten tijde van de Amstel gold race de helikopter aan komt vliegen breng ik de drone al terug naar 20 mtr, uit veiligheid.
@Robbie:
Ik zou zeker onder de 500 voet blijven liefst lager, dit op basis van QNH en niet boven de grond.
Minimale hoogte van GA over terrein is 500voet, hier mogen we met low level navigation deze hoogte aanhouden (oefeningen, emergency practise etc…) . Ook aanvliegen base to Final zit ongeveer op 600 foot binnen CTR.
Op 200Meter zitten drones voor het mooie te hoog. Misschien kan Wiebe hier eens een stukje over schrijven..
Disclaimer: Ik ben absoluut niet tegen drones, wat ik juist mis in NL en Europa is juist een stukje een-wording van ons allemaal, bv dat we als verantwoordelijk persoon ADSL op onze vliegtuigen en drones gaan inrichten. ADS-L kun je al spot goedkoop en lichtgewicht gebruiken. Zeker vanuit EASA is dat toch nog echt minimaal..
Nee, een “waterzuivering” is iets anders. Dit zijn lokaties waar ons drinkwater wordt gewonnen.
https://www.drinkwaterplatform.nl/themas/watertransitie/winningen/
Ze kunnen ondertussen beter aangeven waar je nog wel mag vliegen…
Dat staat ook op de kaart 🙂
Nee zonder gekheid, iedereen moet zich aan de regels houden. Ik als GA vlieger mag ook niet overal doorheen en moet toestemming vragen. Door de CTR van EHAM? Nee, ga er maar lekker omheen. Boven 1500foot groot deel noord holland? nope, kan ook niet.. Dat moet je dus plannen..
Success met vliegen!
Het wordt tijd dat hobby dronevliegers wat ruimte krijgen boven Nederland.
Eens, ze zouden alle zones veel kleiner en soepeler moeten maken. Hoe meer je de locaties in krimpt hoe meer je gedwongen wordt de regels te overtreden.
De anti drone lobby is veel te hard aan het werk om de hobby de kiem in te smoren.
Het wordt tijd dat het vliegen met drones helemaal verboden wordt. Ik vind het een aantasting van mijn privacy.
Laten we allemaal Henk gaan filmen, die heeft duidelijk iets te verbergen.
Dan moet je ook vliegen met vliegtuigen en heli’s verbieden, denk je dat je vanuit die toestellen niet zichtbaar bent? En wat dacht je van fotografie vanaf de grond, of een balkon? En dan hebben we het nog niet eens over satellietdata gehad.
Ik denk dat je beter in een bunker onder de grond kan gaan wonen, Henk..
Hahahah, dat is een leuke….
Als we eens gaan beginnen met het verplichten van een zender in de grote vliegtuigen en handhaving van hun hoogtes
Ik zie juist boven het strand van den helder dat deze mannen de regels aan hun laars lappen en veel lager vliegen dan ze mogen
Als iedereen zich aan de hoogtes houd kan er nooit wat mis gaan
Er is dan ook nog nooit wat mis gegaan
Dus eens met de reactie hierboven van Robbie
Regels zijn voor de brave mensen die ja en amen zeggen op alles wat ze opgelegd wordt.
Ik beoordeel zelf wel met gewoon het oude portie “gezond boeren verstand” OF ik ergens wel of niet zal gaan vliegen met het drone speeltje.
Gelukkig zijn niet alle drones voorzien van onzinnige electronica/software die ervoor zorgen dat jou drone gevolgd/gedetecteerd kan worden door controlerende instanties.
Nederland is inmiddels een kinderachtig Kutland geworden waar bijna niets meer mag.
Zwarte Piet, vuurwerk, fluiten naar mooie dames etc etc.
Zoek het lekker uit met je no-fly zones flauwekul. 🤣
@ Joep
Door ongelooflijk stoere mensen zoals jij komen er alleen maar grotere no-fly zones en alleen maar meer mensen die drones helemaal willen verbieden.
Ik vind ook dat de zones in NL te groot zijn, we zouden zoiets als Frankrijk moeten hebben, met verschillende hoogtes. En niet bv. heel oost-Brabant no-fly.
Detectie? Mijn drone komt uit China, via eBay, nog net zonder BTW. Ja, hij is geregistreerd bij de RDW maar nergens staat hoe dit dient te gebeuren. Dus een plakkertje is voldoende? Maar blijft zo’n plakkertje wel zitten? Ben drie keer betrapt door de boswachter en een keer is de politie gebeld. En ze kwamen nog ook …een minuut te laat! Wie is de kat en wie is de muis? Volgens mij valt mijn DJI Mini onder “groep C0”. En als ik de tekst van de Nederlandse overheid goed interpreteer dan mag je hier overal mee vliegen. Mits je niet wordt lastig gevallen door miauwende wandelaars! Want ik kan slechts een ding tegelijkertijd …of vliegen, of diskuzeuren. De lol wordt me afgepakt? Zondag-morgen vroeg dan maar?
Dan interpreteer je de regels verkeerd. Zo gemakkelijk is het. En daar gaat het dus vaak fout. Vaak bewust soms onbewust.
Leuk dat ze het doen maar het heeft toch amper nut. Het gros van de dronevliegers in Nederland heeft er schijt aan en kijkt niet op die kaart.
Systemen die zichzelf reguleren zijn de oplossing. Dat of accepteren dat er af en toe zo’n ding tegen een hoogspanningsmast aan botst of in je drinkwater terecht komt.