Nieuws

Primeur: drone bevoorraadt klimmers en verwijdert afval op Mount Everest

In april van dit jaar voerde DJI Delivery, in samenwerking met 8KRAW en lokale partners in Nepal, voor het eerst succesvol drone-transporttests uit op de zuidelijke helling van Mount Everest. Met de DJI FlyCart 30 (FC30) werd een record gevestigd voor civiel drone-transport op hoogtes tussen 5.300 en 6.000 meter. De drone voorzag klimmers van benodigdheden en haalde afval op.

‘Hoogste vuilnisberg ter wereld’

Mount Everest, de hoogste berg ter wereld, heeft tot 2023 al 6.664 succesvolle beklimmingen gekend. Met het toenemende aantal klimmers is de berg ook berucht geworden als de “hoogste vuilnisbelt ter wereld”. Volgens de Nepal Times ligt er in de afgelopen zeventig jaar ongeveer 140 ton afval op Everest, waaronder zuurstofflessen, voedselverpakkingen, menselijk afval en zelfs de lichamen van omgekomen klimmers.

Klimmers die de top willen bereiken, hebben essentiële benodigdheden nodig zoals zuurstofflessen en tenten, die vaak door lokale Sherpa’s worden getransporteerd. De route van het Everest Base Camp (EBC) naar de top gaat door extreem gevaarlijke gebieden, zoals de Khumbu Icefall, een van de gevaarlijkste etappes op de zuidelijke route.

15 kg lading op 6.000 meter hoogte

Van 25 april tot 1 mei voltooide de FC30 hover-tests, ongeladen transporttests en beladen retourtransporttests in de regio van het zuidelijke basiskamp (5.300 meter) en op hogere hoogten. De tests toonden aan dat de FC30 stabiel 15 kg aan benodigdheden kon vervoeren van het 5.300 meter hoge EBC naar het 6.000 meter hoge C1-kamp. Dit verkortte de riskante en tijdrovende (6-8 uur durende) trektocht door de Khumbu Icefall tot slechts 10 minuten.

De uiteindelijke vluchtproeven bevestigden dat de FC30 bij temperaturen van -5°C en windsnelheden van 15 m/s stabiel kon opstijgen vanaf 5.300 meter zonder aanpassingen. Tijdens de tests bereikte de drone een maximale vlieghoogte van 6.191,8 meter en kon hij 17 minuten hoveren. Voor de transporttaak, waarbij een 15 kg lading over 2,7 km met een hoogteverschil van 700 m werd vervoerd, had de FC30 na een retourvlucht nog 43% batterijvermogen over.

Geschikt startpunt vinden

Voorafgaand aan de tests merkte het DJI-team dat delen van de route van Base Camp naar C1 de zichtbaarheid van de drone blokkeerden. Dit vereiste een startpunt zonder signaalobstructies. Na meerdere aanpassingen vonden ze uiteindelijk een geschikt startpunt met minimale signaalinterferentie.

Signaalobstructies kunnen ervoor zorgen dat de afstandsbediening de verbinding met de drone verliest. Door een vluchtpad te ontwerpen dat doorgaat na signaalverlies en een verlengd touw met een zelflossend mechanisme te gebruiken, konden goederen naar het C1-kamp worden getransporteerd. Deze methode leidde echter tot vluchtfasen zonder signaal, wat het ophalen van afval onmogelijk maakte. Dit probleem kon snel worden opgelost met de Dual Operator Mode van de FC30, waarbij meerdere afstandsbedieningen vanaf verschillende posities werden gebruikt. Dit vereiste echter een ervaren piloot die naar Kamp 1 moest klimmen, wat een klimvergunning vereiste, dus deze oplossing werd niet gebruikt tijdens de initiële leveringstests.

Na meerdere aanpassingen ontdekte het DJI Delivery-team dat het terrein van het C1-kamp naar de top van de Khumbu Icefall relatief vlak is, waardoor personeel snelle retourtjes kon maken. Bovendien ligt dit gebied boven de Khumbu Icefall en langs de klimroute, wat de noodzaak wegneemt om paden door spleten te herstellen. Door middel van testvluchten met een Mavic 3T, identificeerden ze uiteindelijk een stabiel doelpunt voor single-pilot vluchten bij C1, waarmee het signaalprobleem effectief werd opgelost.

Een veiliger, schoner Mount Everest

De FC30 Everest-transporttest vestigde een wereldwijd record voor de inzet van een delivery drone op 6.000 meter hoogte en biedt nieuwe oplossingen voor diverse commerciële klimprojecten wereldwijd. De toepassing van de FC30 in de Everest-regio heeft voor veel enthousiasme gezorgd bij lokale autoriteiten en commerciële klimorganisaties in Nepal. Volgens hen kan de toepassing van drone-transport op grote hoogte een nieuw tijdperk inluiden voor bergbeklimmen en reddingsoperaties op grote hoogte.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier