Nieuws

ILT gaat handhaving op Open categorie intensiveren

Het ILT Team Operaties Onbemande Luchtvaart heeft aangekondigd de handhaving op het gebied van drones in de Open categorie te intensiveren. Deze maatregel komt in samenwerking met diverse instanties, mede vanwege de vele festivals en evenementen zoals de GP Zandvoort die op de planning staan. Het vliegen in een no-fly zone zonder de juiste vergunning is strafbaar en kan een bedreiging vormen voor de vliegveiligheid.

‘Geen speelgoed meer’

Drones worden steeds vaker gebruikt, maar het is volgens de ILT cruciaal om te beseffen dat ze geen speelgoed meer zijn. Wie een drone bestuurt, moet zich houden aan de geldende regelgeving. Vergunninghouders, die onder toezicht staan van de ILT, hebben veel geïnvesteerd in het veilig en legaal opereren in bepaalde no-flyzones. Zij hebben aangetoond dat ze voor elke vlucht een risicoanalyse hebben uitgevoerd en voldoen aan de wet- en regelgeving. Hierdoor kunnen zij veilig operaties uitvoeren binnen de gestelde regels.

Vergunninghouders ondervinden echter regelmatig hinder van operators die zonder de benodigde vergunning vliegen. Dit kan volgens de ILT tot gevaarlijke situaties leiden en ondermijnt de investeringen die vergunninghouders hebben gedaan om aan de regels te voldoen. De ILT benadrukt dat iedereen die een drone wil vliegen zich aan de regels moet houden. Op de website van de Rijksoverheid is gedetailleerde informatie te vinden over wat wel en niet is toegestaan met een drone en welke vereisten er zijn voor geplande operaties.

Gebruik GoDrone

Om dronegebruikers te helpen zich aan de regels te houden, verwijst de ILT naar de GoDrone app die door LVNL is ontwikkeld. Deze app is gratis te downloaden en toont waar en wanneer je mag vliegen met een drone. Door gebruik te maken van deze app kunnen dronepiloten potentiële overtredingen voorkomen en bijdragen aan een veilig luchtruim.

Het intensieve gebruik van drones in de Open categorie brengt risico’s met zich mee. ILT roept dronepiloten op om zich bewust te zijn van deze risico’s en altijd veilig te vliegen. Hoewel de focus nu ligt op de Open categorie, benadrukt de inspectie dar het reguliere toezicht op de Specific categorie ook van kracht blijft.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

10 gedachten over “ILT gaat handhaving op Open categorie intensiveren

  • Was ILT ook een beetje verantwoordelijk voor het gebeuren bij de Pi Vught?? Waarom ineens al die commotie …… omdat iemand of instantie iets vergeten was???
    Ik zou mijn drones allang terug hebben gekregen als er maar niet weer iets was fout gegaan.
    Maar zoals ik al vanaf het begin zei,” ik wacht wel weer af”. De formele weg zeggen ze……….

    Beantwoorden
  • ILT zou dit breed moeten uitdragen b.v. in het nieuws. Hier op de site komen de serieuzere vliegers die wellicht wel eens met een “ruimer geweten” vliegen, maar geen maffe dingen doen – de lui die wel capriolen uithalen of gevaarlijke situaties creeren kijken echt niet op deze site!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dat is wel heel snel geconcludeerd. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er ruim een kwart miljoen bezoekers op Dronewatch. Dat zijn echt niet allemaal ‘serieuze’ vliegers met een dronebewijs. Maar bijvoorbeeld ook heel veel mensen die een keer iets opzoeken over hoe ze hun drone moeten instellen of een review bekijken van een minidrone.

      Beantwoorden
      • OK – maar veel breder uitdragen lijkt me wel de juiste weg.

        Beantwoorden
    • Ze hebben het helemaal niet uitgedragen dus vraag me af waar dit verhaal dan vandaan komt

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Het komt direct vanuit Team operaties onbemande luchtvaart. Een ILT-medewerker postte de betreffende informatie op Linkedin.

        Beantwoorden
  • Hopelijk verbeteren ze dan eindelijk de regels voor recreational vliegers zodat ik gewoon tot like 30 meter hoogte kan vliegen zonder 45m te moeten rijden.

    Hopelijk regelen ze gewoon dezelfde regels als in Zweden omtrent vliegtuigen, of anders dat het voor recreatieve niet enkele duizenden euros kost om een enkele keer in een nofly zone te vliegen.

    Either way, mensen die boven 120 meter vliegen of daadwerkelijk in een straal van een paar honderd meter bij een vliegveld gaan vliegen verdienen zekers de hardere aanpak, gewoon ontzettend dom en onnodig.

    Beantwoorden
  • Ernst Schrama

    Waar het aan lijkt te ontbreken bij de vliegers in de open klasse is een belangengroepering die regelmatig overlegt met het ILT. Bij recreatieve luchtvaart doet de KNvvL dit, maar ik heb die organisatie nog niets voor drone vliegers horen opzetten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier