Review

DJI Avata 2 review: laagdrempelig dynamische droneshots maken

In april van dit jaar introduceerde DJI de Avata 2, een FPV-drone die het dronevliegen een stuk dynamischer belooft te maken. Kort na de introductie kreeg ik het toestel enige tijd te leen van DJI. Ik moest toevallig voor een filmklus naar de bergen van Zuid-Tirol en kon de Avata 2 daar mooi uitproberen. Al snel lukte het me om laagdrempelig dynamische droneshots te maken.

Opmars van FPV

First Person View (FPV) vliegen heeft de afgelopen jaren een enorme populariteit gewonnen onder drone-enthousiastelingen. FPV-drones bieden een unieke en meeslepende vliegervaring doordat de piloot via een videobril direct door de ogen van de drone kan kijken. Dit perspectief maakt het mogelijk om precieze en spannende manoeuvres uit te voeren, wat vooral gewaardeerd wordt in de wereld van drone racing en cinematografie.

Dronemaker DJI kon bij deze ontwikkeling niet achterblijven. Aanvankelijk begaf het bedrijf zich alleen met losse onderdelen zoals digitale videozenders op de FPV-markt. Later introduceerde DJI een heuse ready to fly FPV-drone, die echter nooit heel populair werd. De DJI Avata, een FPV-drone die met zijn ducted propellers veel weg heeft van een zogenaamde CineWhoop, sloeg al beter aan. En nu is er dus de Avata 2.

De DJI Avata 2 met de Goggles 3 en optionele FPV Remote Controller (met traditionele sticks).

Eerste indruk

De DJI Avata 2 is de nieuwste toevoeging aan DJI’s FPV-lijn en belooft interessant te zijn voor zowel beginners als ervaren piloten. De drone is wat groter geworden dan zijn voorganger, maar dat zit ‘m vooral in het horizontale vlak. Het frame voelt degelijk aan en ogenschijnlijk kan de drone wel tegen een stootje. De camera aan de voorzijde kan tilten en steekt ietsje uit. Dat is waarschijnlijk dan ook het meest kwetsbare punt van de drone.

De accu, met daarop ook de aan/uit-knop, schuift als een cassette in de achterzijde van de drone. Aan de zijkant van de drone zit een USB-C aansluiting. Op dezelfde plek kun je ook een microSD-kaartje in het toestel plaatsen. Aan de onderzijde en achterzijde is voorzien in sensoren, niet voor obstakeldetectie, maar voor positiebepaling dichtbij de grond. Verder bevat de drone geen sensoren of aansluitingen.

Minstens zo belangrijk als de drone is de videobril, waarmee je het camerabeeld bekijkt. De nieuwe Goggles 3 heeft een accu die in de hoofdband is verwerkt. Deze bungelt dus niet aan een los snoertje zoals eerst. De pasvorm is prima en het beeld komt al snel goed door. De antennes op de bril moet je voor gebruik even omhoog klappen. De lenzen kun je per oog instellen (zowel dioptrie als horizontale positie). Nieuw zijn de twee cameraatjes aan de voorkant van de bril. Die stellen je in staat om de omgeving te bekijken zonder de bril af te zetten.

De camera bevat een 1/1.3-inch CMOS-sensor en kan filmen in 4K 100 fps.

Bediening en ingebruikname

Voor de bediening ziet DJI graag dat je gebruik maakt van de nieuwe RC Motion 2. Dat is een handgreep die polsbewegingen omzet in stuurcommando’s voor de drone. Het zou een intuïtieve manier moeten zijn om een drone te bedienen, maar ik ben toch meer van de old school generatie die liever sticks onder de vingers heeft. Gelukkig stuurde DJI voor deze review ook de FPV Remote Controller 3 mee. Die maakt geen deel uit van de Fly More Combo, dus die zul je los moeten bijbestellen als je de drone ook liever met sticks bestuurt.

Om het toestel in gebruik te nemen, moet je deze eerst even via de Goggles 3 koppelen aan je telefoon. Dan kun je in DJI Fly-app de drone activeren en aan je account koppelen. Dat is ook meteen een uitgelezen moment om de nieuwste firmware te installeren. Als je dat niet doet, kun je bijvoorbeeld niet profiteren van de allerhoogste framerates.

Het instellingenmenu van de drone is toegankelijk via de vijfwegbutton op de Goggles 3. Het menu spreekt redelijk voor zich. Via de bril kun je de verschillende veiligheidsfuncties instellen, zoals maximale vlieghoogte en -afstand en de return to home-hoogte. Ook kun je hier het laatst opgeslagen camerabeeld bekijken, handig als je crasht maar je weet niet precies waar.

Op het gebied van camerasettings heeft de Avata 2 heel wat keuzemogelijkheden. Je kunt kiezen of je met extra groothoek of juist niet wilt filmen, verschillende resoluties en framerates selecteren, kiezen uit een beeldverhouding van 4:3 of 16:9, eventueel D-log inschakelen en switchen tussen RockSteady of HorizonSteady beeldstabilisatie. Laatstgenoemde optie zorgt ervoor dat de horizon altijd recht blijft tijdens het maken van bochten, net zoals bij een gewone cameradrone met gimbal.

Eerste keer vliegen met de Avata 2. Het beeld is haarscherp te zien in de videobril.

Belangrijkste specificaties

Op vrijwel alle vlakken biedt de Avata 2 verbeterde specificaties ten opzichte van zijn voorganger. De camerasensor is wat groter geworden en biedt nu 4K 100 fps opnamen en ondersteuning voor 10 bit D-log. De vliegtijd is een stuk langer geworden. Het interne geheugen is vergroot. De videoverbinding is nog stabieler dankzij O4. En de drone heeft nu ook sensoren aan de achterzijde.

Ook qua vliegtijd biedt de Avata 2 vooruitgang. De vliegtijd is een stuk langer geworden, tot wel 20 minuten op een volle accu. Dat wordt minder lang zodra je in Sport of Manual mode gaat vliegen. De drone is verder veel stiller geworden. Een heel groot voordeel is de toevoeging van het C1-label, voor dronevluchten in de Open subcategorie A1. Daarover later meer.

  • Camera: 48 MP sensor met ondersteuning voor 4K video-opnames tot 100 fps, ideaal voor slow motion beelden.
  • RockSteady 3.0+: de nieuwste generatie digitale beeldstabilisatie zorgt voor vloeiende opnamen.
  • Vliegtijd: Tot 20 minuten, wat aanzienlijk langer is dan veel andere FPV-drones op de markt.
  • Goggles 3: Biedt dankzij O4 een haarscherp beeld met lage latency, waardoor de piloot een ongekend realtime vliegervaring heeft.
  • C1-label: De Avata 2 weegt heeft een C1-label, wat betekent dat hij onder minder strenge regels valt.
  • Besturing: Ondersteunt zowel de DJI Motion Controller als de traditionele controller, hoewel de laatste apart moet worden aangeschaft.
  • Maximale snelheid: Beperkt tot 19 m/s binnen de EU-regelgeving.
  • Intern geheugen: Dankzij het 46 GB intern geheugen kun je ook filmen als je bent vergeten om een MicroSD-kaartje te plaatsen.
De Avata 2 is wat groter dan de eerste generatie Avata, maar ook iets platter.

Vliegervaring en gebruiksgemak

Na een paar keer vliegen kan ik niet anders zeggen dan dat de DJI Avata 2 zeer gebruiksvriendelijk is. De drone brengt FPV-vliegen daardoor binnen handbereik van vrijwel iedereen. Nu ben ik weliswaar redelijk gewend aan het besturen van drones door middel van controllers met sticks, maar letterlijk tijdens de tweede vlucht kon ik al vol vertrouwen rakelings over riviertjes en langs boomtoppen scheren met de drone. De leercurve om met deze drone te kunnen vliegen is veel lager dan bij een ‘echte’ FPV-drone.

Het beeld vanuit de camera komt scherp en zonder noemenswaardige vertraging door. De drone reageert zeer precies op stuurcommando’s. Je ziet in beeld ook de hoogte ten opzichte van de grond. Daarnaast zie je de vliegsnelheid, accustatus, GPS-status, signaalsterkte en een home point-markering die de opstijglocatie weergeeft (handig bij het terugvliegen). Tenslotte zie je de resterende opnamecapaciteit van de MicroSD-kaartjes in de drone en in de videobril. Handig is dat je snel even de omgeving kunt bekijken door 2x op de zijkant van de bril te tikken. Het scherm in de bril laat dan het beeld zien dat de camera’s op de voorkant opnemen (RealView).

Het vliegen met de Avata 2 is erg leuk. Soms lijkt het wel een videogame. Tijdens het testen nam ik voor mijn doen best grote risico’s door echt dicht langs bomen en boven water te vliegen, maar het liep gelukkig allemaal goed af. Geen enkele keer vloog ik ergens tegenaan, al scheelde het soms niet veel. Nu kan de Avata 2 denk ik wel een stootje hebben, maar dat neemt niet weg dat een onderdeel als de camera snel beschadigd kan raken.

De drone is opmerkelijk stil voor een FPV-drone. Dat is echt een groot voordeel. Je kunt met goed fatsoen op enige afstand van andere mensen vliegen zonder dat ze snel last zullen hebben van de drone. Een ander opmerkelijk voordeel is de lange vliegtijd. Minstens een kwartier rondvliegen zit er wel in, heel wat anders dan de 5-6 minuten die de meeste CineWhoop-drones bieden.

Ik heb de drone in twee standen gebruikt: N (normal) en S (Sport). Ik durfde het nog niet aan om naar M (manueel) te schakelen. In M kun je pas eigenlijk de volle potentie van deze drone benutten, maar je moet dan wel zeer ervaren zijn (tip: oefen eerst in de simulator). Je bestuurt de drone dan immers volledig met de sticks, en hebt geen GPS-ondersteuning. Nu biedt de Avata 2 wel een ‘noodstop’ die goed van pas kan komen als je voor het eerst in M vliegt: als je die activeert, dan remt de drone meteen af om vervolgens te blijven hoveren. Als je even je oriëntatie kwijt bent, of een crash ziet aankomen, kan die noodstop erger voorkomen.

Zelfs in de S-stand vond ik dat de drone nog niet echt heel snel vloog. Maar dat heeft weer te maken met een regeltechnische beperking. De drone heeft een C1-label en mag vanwege de veiligheid niet harder vliegen dan 19 m/s, ofwel net geen 70 km/uur.

De instellingen wijzig je via de 5-weg button op de Goggles 3.

Beeldprestaties

De Avata 2 kwam tijdens de reviewperiode meteen van pas tijdens een filmklus. Ik was in het Passeiertal in Zuid-Tirol om opnamen te maken ten behoeve van toeristische promovideo’s. Voor de droneshots had ik de Mavic 3 Pro meegenomen, maar ik besloot om ook meteen gebruik te maken van de Avata 2. Na een rondje testvliegen ging ik meteen aan de slag met beeldproductie. Ik besloot om beelden op te nemen in 4K 50 fps, met de standaard beeldhoek (wide).

De videokwaliteit van de Avata 2 is indrukwekkend te noemen. Video’s zijn rijk aan detail en dankzij de RockSteady-stabilisatie zeer vloeiend. Het is wel van belang dat je geen heel abrupte stuurbewegingen maakt met de sticks (of met je pols, als je de Motion Controller gebruikt). Tijdens de montage van de beelden wat moeite met het  color graden. Ik filmde in 10 bit D-log, maar ondanks de HDR ligt overbelichting op de loer.

Onderstaande testvideo filmde ik in 4K 50 fps 10 bit D-log. Color grading in Final Cut Pro met de Avata 2 LUT:

Onderstaande video laat zien hoe de dynamische FPV-beelden die je met de Avata 2 kunt maken zich prima laten combineren met ‘gewone’ droneshots:

Eerste FPV-drone met C1-label

De Avata 2 is de eerste FPV-drone met een C1-label. Dat wil zeggen dat je de drone mag gebruiken volgens de bepalingen van Open subcategorie A1. Je hebt een vliegbewijs A1/A3 nodig en je moet jezelf als operator registreren. Het exploitantnummer zet je op de drone en voer je in bij het onderdeel Remote ID.

Als je de videobril gebruikt, moet er vanwege de veiligheid ook een waarnemer in de buurt zijn die de drone in de gaten houdt en je kan waarschuwen voor eventuele gevaren. Nu biedt de Goggles 3 de optie om zowel de omgeving te tonen als het beeld vanuit de drone, Picture in Picture. Maar zelfs dan is het aan te raden om een waarnemer erbij te hebben, je kunt je simpelweg niet goed concentreren op de omgeving als je ook het camerabeeld bekijkt.

Dankzij het C1-label mag je de Avata 2 zelfs in de buurt van niet-betrokken personen gebruiken. Dat maakt de drone al een stuk bruikbaarder. Maar let wel op: FPV-vliegen (en de beelden die dat oplevert) is het leukst als je rakelings langs onderwerpen scheert, maar daar moet je in een drukke omgeving met mensen wat mij betreft toch zeer terughoudend mee zijn. Het liefst ga je naar een plek waar je lekker de ruimte hebt en waar je geen mensen (en dieren) zult verstoren of een gevaar kunt opleveren. Helaas zijn er in Nederland niet zo veel van dat soort plekken.

Ik liep tijdens het testvliegen wel tegen het beperkte zendvermogen aan. In de EU hebben we te maken met CE-richtlijnen voor wat betreft radiocommunicatie. Zeker als je met de drone achter objecten vliegt, zoals bomen, en de drone op dat moment wat verder van je vandaan vliegt, valt het signaal redelijk snel weg. Het beeld wordt eerst heel blokkerig en als je pech hebt valt de videoverbinding zelfs helemaal uit. Dat overkwam me een paar keer en je vliegt dan meteen blind. Gelukkig reageerde de drone nog wel op de controller en kon ik door simpelweg hoogte te maken de connectie snel weer herstellen.

Je kunt via een hack relatief eenvoudig omschakelen naar FCC-modus, waardoor je minder snel last hebt van signaalverlies. Dat is echter niet toegestaan en ik ga niet uit de doeken doen hoe dat moet.

De DJI Avata 2 is de eerste FPV-drone met een C1-label.

Conclusie

Ik vind het voor het eerst in lange tijd oprecht jammer dat ik een drone na het testvliegen weer moet retourneren, en dat zegt misschien wel genoeg. De Avata 2 is leuk om mee te vliegen en binnen de kortste keren maak je laagdrempelig dynamische droneshots die echt iets toevoegen aan je video’s. De beeldkwaliteit is dankzij de verbeterde camera en RockSteady-stabilisatie bijna vergelijkbaar met die van GoPro/Reelsteady setups.

Zelfs voor beginners is de DJI Avata 2 eenvoudig in gebruik te nemen dankzij de intuïtieve bediening en ingebouwde veiligheidssystemen. De lage geluidsproductie draagt bij aan een minder storende vliegervaring, wat ideaal is voor stedelijke omgevingen en andere gebieden waar geluidsbeperkingen van toepassing zijn.

Het solide ontwerp van de Avata 2 zorgt ervoor dat de drone tegen een stootje kan, wat belangrijk is voor FPV-vliegen waar botsingen vaker voorkomen. Desondanks is de drone minder geschikt voor het maken van gewone dronebeelden, omdat hij voornamelijk ontworpen is voor dynamische en snelle opnames. Ik zou de Avata 2 dus niet als enige drone in je tas aanraden.

Dankzij het C1-label kun je de drone ook nabij mensen en bebouwing gebruiken. Maar ga eerst bij jezelf te rade of dat handig is. De Avata 2 komt pas echt tot zijn recht als je rakelings langs de grond en objecten vliegt, en dat is in ons drukke Nederland misschien niet overal zo’n goed idee.

Ik moet bekennen dat ik de Motion Controller niet heb uitgeprobeerd. Ik kan dus niet oordelen of deze manier van besturen fijn werkt of niet. Als je al gewend bent om met een drone te vliegen, dan zou ik zeker ook de controller met sticks bijbestellen.

Voordelen

  • Laagdrempelig in gebruik: Ideaal voor zowel beginners als gevorderde piloten.
  • Haarscherp beeld via Goggles 3: Biedt een uitstekende visuele ervaring met lage latency.
  • Leuk om mee te vliegen: De Avata 2 biedt een spannende en meeslepende vliegervaring.
  • Solide ontwerp: Duurzaam en bestand tegen de meeste stoten.
  • Relatief stil: Minder geluidsoverlast, ideaal in rustige gebieden.
  • Lange vliegtijd: Tot 20 minuten, wat veel langer is dan bij traditionele CineWhoops.
  • Slow motion 4K-opnames: Mogelijkheid om indrukwekkende beelden te maken met 4K 100 fps.
  • C1-label: Valt onder minder strenge regelgeving.

Nadelen

  • Controller apart aan te schaffen: De traditionele controller (met sticks) is niet standaard inbegrepen.
  • Beperkingen in de EU: Maximale snelheid en zendvermogen zijn beperkt binnen de EU.
  • Niet voor gewone droneshots: Minder geschikt voor ‘gewone’ dronevideo’s of dronefotografie.
  • Waarnemer noodzakelijk: Bij het gebruik van de videobril is een waarnemer verplicht volgens de EU-regelgeving.
  • Niet goed zelf te repareren: Door het compacte ontwerp kan zelf reparatie lastig zijn.
  • Geen acculader meegeleverd: Moet apart worden aangeschaft.

De DJI Avata 2 is beschikbaar in drie varianten:

DJI Avata 2 Fly More Combo met 3 accu’s, RC Motion 3 en Goggles 3
Summary
Review Date
Reviewed Item
DJI Avata 2
Author Rating
51star1star1star1star1star
Product Name
DJI Avata 2 FPV drone Fly More Combo (Three Batteries)
Price
EUR 1199
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

5 gedachten over “DJI Avata 2 review: laagdrempelig dynamische droneshots maken

  • Alexander Kooistra

    Leuke review! Prachtige drone.
    Ik merk dat echt 100% fpv vliegen echt wel veel training en vlieguren vraagt. Deze Avata 2 is voor mij een uitkomst doordat ik al heel veel ervaring heb met DJI-drones.
    C1 label is een uitkomst en de beeldkwaliteit is te gek. Zelf film ik alles log in 4:3 en stabiliseer in Gyroflow.
    De motion-controller werkt ok, alleen kan je niet direct over alle assen verplaatsen. Dus vooruit en dan meesturen gaat prima, maar als je horizontaal wilt verplaatsen oid dan is de gewone controller een must. Die heb ik dus ook direct aangeschaft. De motion controller is wel heel eenvoudig te bedienen, getest met een aantal personen dat helemaal geen ervaring heeft met drones en die konden direct de lucht in 🙂

    Voor recreatief vliegen grijp ik snel naar deze Avata 2, het vliegen met fpv is echt heel erg leuk 🙂

    Beantwoorden
  • Leuke review Wiebe. Ik dacht altijd dat je een beetje anti FPV was maar het lijkt erop dat je er wel plezier mee hebt gehad.

    Is het trouwens verplicht je exploitantnummer in de drone(avata2)te programmeren? Ik heb hem er gewoon op geplakt.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Ik ben zeker niet anti-FPV, sterker nog, ik vind het heel erg gaaf! Alleen ben ik er zelf nog niet zo goed in. Alhoewel, in de simulator kan ik al best aardig manual vliegen.

      Je moet je exploitantnummer in het geval van een C1-drone zeker wel invoeren.

      Beantwoorden
  • Michel de Brouwer

    Toffe review, ik kan me in de meeste punten wel vinden. Mijn dochter 12 jaar en ik hebben er elk eentje en vliegen ook samen in Bando’s

    Het meest kwestbaren punt is naar mijn ervaring niet de camera. Maar de prop guard waar in het dikke stuk ook de antenne zit. Ik heb al twee keer een gebroken guad gehad waar door de ringspanning de props niet meer vrij kunnen draaien en de guards zijn plastic molts dit is echt een design flaw… die DJi mogelijk geld kan opeleveren, want ze gaam (niet mogelijk) breken als je FPV vliegt, je gaat zeker crashen, amders vlieg je niet echt naar je kunnen.

    Beantwoorden
  • Michel de Brouwer

    Sorry voor de schrijffouten, ik ben vermoeid en ben mijn bril ook vergeten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier