#advPro

DCRO-update: SORA 2.5, containment-problematiek en BVLOS-ontwikkelingen

Onlangs organiseerde de brancheorganisatie voor gecertificeerde drone operators, DCRO, een kwartaalbijeenkomst voor haar leden. Diverse onderwerpen die de operators bezighouden stonden op de agenda, waaronder de veranderingen voor het vliegen binnen CTR’s (Controlled Traffic Regions), de overgang naar SORA 2.5 en het verplichte gebruik van FTS (Flight Termination Systems) om aan de containment-eisen te voldoen.

Introductie van SORA 2.5

Robin Zuidhof van Dutch Flight Academy gaf een uitgebreide presentatie over de aanstaande veranderingen in de Specific Operations Risk Assessment (SORA) 2.5. Een van de belangrijkste wijzigingen is de manier waarop zowel het intrinsieke als het finale grondrisico wordt bepaald. Waar nu termen als “populated” en “sparsely populated” worden gebruikt, zal dit nader worden gedefinieerd op basis van het aantal mensen per km². Ook wordt de impact van de drone vervangen door de maximale snelheid van de drone zoals opgegeven door de fabrikant.

Daarnaast is er een significante verandering in stap 8 van de huidige SORA, die nu stap 9 wordt. Deze stap gaat over het vliegen buiten containment. Nederland heeft hiervoor een werkgroep ingesteld en er staat een AltMOC (Alternative Means of Compliance) op het punt van implementatie die deze stap zal vervangen. Vooruitlopend op SORA 2.5 zal Nederland al de methode van SORA 2.5 toepassen om containment te bepalen. DCRO neemt deel aan de werkgroep containment die door ILT is opgezet.

Verplicht gebruik van FTS

Een ander belangrijk onderwerp was het verplichte gebruik van Flight Termination Systems (FTS) om aan containment-eisen te voldoen. Dankzij onder andere de inspanningen van DCRO is het nu mogelijk om in bevolkte gebieden te vliegen zonder een gecontroleerd grondgebied.

Dit wordt toegestaan voor de volgende drones in de Specific categorie:
– DJI M300 en DJI M350 met het SafeAir parachute/FTS systeem van ParaZero.
– Drones lichter dan 250 gram zonder aanvullende eisen qua FTS of parachute.

Vragen van operators

Het spreekuur van Mark Hullegie bood een platform voor operators om hun vragen en zorgen te uiten. Hierbij werd ook verslag gedaan van de diverse werkgroepen waarin DCRO is vertegenwoordigd. DCRO heeft zich actief beziggehouden met:

– Wijzigingen in CTR’s die hopelijk per kwartaal 4 van 2024 worden doorgevoerd.
– Oplossingen voor stap 9 containment, aangezien veel aanvragen sinds eind 2023 zijn stilgelegd omdat ILT geen vergunningen meer wilde afgeven vanwege dit containmentprobleem. Voor basic containment is er nu een standaardverklaring die nog door ILT moet worden gepubliceerd.
– Het mogelijk maken van vluchten zonder gecontroleerd grondgebied binnen bevolkte gebieden, evenals vluchten met drones <250 gram zonder aanvullende mitigerende maatregelen.

DCRO blijft benadrukken dat het gebrek aan mankracht bij ILT, met name bij de afdeling techniek, veel vertragingen en schade veroorzaakt aan de branche. Veel zaken die te maken hebben met containment gaan over de technische mogelijkheden van de drones, wat per toestel akkoord moet krijgen, zoals bij de DJI M300 en M350 parachutesystemen. En het vliegen met een DJI Inspire 3 in combinatie met een FTS/parachute staat al een half jaar on hold.

DCRO-leden luisteren aandachtig tijdens het vragenspreekuur van Mark Hullegie

Toekomstige ontwikkelingen

Met een groeiend aantal leden dat BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) vluchten uitvoert, is er veel kennis aanwezig over de wetgeving en een grote bereidheid om deze te delen. Dit omvat waar BVLOS-vluchten wel en niet mogen plaatsvinden en een precieze definitie van atypisch luchtruim. DCRO zet zich in om verdere uitbreidingen van BVLOS-operaties te realiseren.

Daarnaast zal DCRO het uitrollen van kritieke infrastructuur nauwlettend volgen om te voorkomen dat Nederland een lappendeken wordt van instanties en bedrijven die allemaal als kritieke infrastructuur worden aangemerkt. Het is vooral van belang dat contactgegevens goed vindbaar zijn en niet iedere partij ingewikkelde en eigen procedures gaat ontwikkelen.

Ook worden cross-border operaties binnen de overkoepelende Europese branchevereniging JEDA verder geagendeerd om harmonisatie binnen Europa te bevorderen. Dat is met name van belang omdat iedere EU-lidstaat momenteel een eigen vertaalslag van de Europese regels toepast.

DCRO: voor en door leden

Tijdens de bijeenkomst kwamen veel van deze zaken aan de orde en dankzij de aanwezige kennis konden veel verduidelijkingen worden gegeven aan de operators. DCRO zal actief blijven werken aan deze speerpunten om de drone-industrie in Nederland verder te professionaliseren en te ondersteunen.

Wil je ook een bijdrage leveren aan de professionele ontwikkeling van de drone-industrie? Sluit je dan aan bij DCRO. Als netwerk van gecertificeerde professionals zet deze branchevereniging zich in voor veilige onbemande luchtvaart, waarbij leden profiteren van waardevolle voordelen. Voor meer informatie over het lidmaatschap kan contact worden opgenomen via info@dcro.nl.

(coverfoto: DCRO / Geert de Winter)

Avatar foto

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van (of geschreven in opdracht van) externe partijen. Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan contact op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier