Nieuws

IenW publiceert stilletjes nieuw JSON-bestand met (verplichte) geo-informatie

Zonder enige ruchtbaarheid heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een nieuw JSON-bestand met geo-informatie ter beschikking gesteld, dat bij drones met een C1-, C2-, C3-, C5- of C6-label verplicht moet worden ingeladen door de gebruiker. Het bestand bevat informatie over no-flyzones en andere gebieden met vliegrestricties. Een eerdere versie zorgde voor problemen tijdens het inladen.

Verplicht systeem voor geobewustzijn

Als onderdeel van de Europese regelgeving moeten alle drones met een C1-, C2-, C3-, C5- of C6-label voorzien zijn van een systeem voor geobewustzijn. Dat betekent dat de gebruiker een waarschuwing krijgt als de drone zich bevindt in een gebied waar niet of beperkt gevlogen mag worden, zoals nabij gevangenissen, in laagvlieggebieden, boven industrieterreinen, enzovoort. Fabrikanten zijn verplicht om een interface aan te bieden waarmee gebruikers deze geo-informatie kunnen inlezen.

Het is aan de gebruiker om ervoor te zorgen dat de drone beschikt over de nieuwste geo-informatie. Daartoe moet men handmatig een zogenaamde JSON-file met zoneringen inladen. Deze informatie moet uiteindelijk voor iedere EU-lidstaat afzonderlijk beschikbaar komen. Het niet inladen en up-to-date houden van de geo-informatie in de drone is in principe zelfs strafbaar, alhoewel het nog niet duidelijk is hoe en vanaf welk moment handhavers hierop gaan controleren.

Inmiddels 12 landen met JSON-datasets

Inmiddels voorzien 12 Europese landen in een JSON-file in het ED-269 formaat met de verplichte geo-informatie: België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Portugal, Roemenië, Zwitserland, en nu dus ook Nederland. Het bestand is te vinden onderaan deze informatiepagina op de website van de Rijksoverheid.

In ons land is het ministerie van IenW verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van het JSON-bestand. Een eerdere versie van het JSON-bestand zorgde echter voor problemen bij het inladen. Dat zou nu verholpen moeten zijn. Hoe het bestand moet worden ingeladen, verschilt per merk drone. Het ministerie biedt hierbij verder geen ondersteuning.

JSON-bestand inladen bij DJI-drones

Afhankelijk van de controller die je hebt, met smartphone als display of met ingebouwd scherm, moet je dit bestand op je telefoon opslaan of op een microSD-kaartje zetten en die in de controller plaatsen. Vervolgens moet je, met de drone ingeschakeld, de controller aanzetten, DJI Fly openen, naar het instellingenmenu gaan (icoon met drie puntjes), en dan onder het tabblad About de optie Import from Files (te vinden onder FlySafe Data) kiezen. Daar selecteer je vervolgens het bestand met geo-informatie vanaf je telefoon of het microSD-kaartje. Deze handeling zul je iedere keer moeten herhalen zodra er een nieuwe versie wordt gepubliceerd.

Houd er rekening mee dat je de geïmporteerde geo-informatie niet eenvoudig weer kunt wissen. Daartoe moet je een fabrieksreset van je drone uitvoeren. Daarmee raak je ook alle instellingen en eventuele waypointmissies kwijt. Ook in het geval van het installeren van een update kan het noodzakelijk zijn om een fabrieksreset uit te voeren.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

17 gedachten over “IenW publiceert stilletjes nieuw JSON-bestand met (verplichte) geo-informatie

  • Wat een onpraktisch gedoe, dit stimuleert niet om dit te doen, zeker als je soms zelfs een fabrieksreset moet uitvoeren. Kom op overheid, dat kan vast slimmer. Dit moet door een theoreticus zijn bedacht, niet iemand van de praktijk.

    Beantwoorden
  • In principe vliegt vrijwel iedereen vanaf vandaag dus illegaal. Want vrijwel niemand weet van deze update, en nog minder mensen voeren de update uit.
    Maar bij controle kun je wel een boete krijgen! Typisch Nederlands!

    Beantwoorden
  • Denk dat je wel écht pech moet hebben om:
    1. Uberhaupt gecontroleerd te worden
    EN
    2. Iemand te treffen die het nodige weet van drones
    EN
    3. Iemand die weet dat je bij drones een JSON van IenW had moeten downloaden en had moeten inladen in je drone

    Beantwoorden
    • nick ringelberg

      Aangenaam Pechtpiloot Nick 🤣
      Had hem wel al gelukkig ingeladen 🥰

      Beantwoorden
    • Nou, en dan moet je het sowieso kunnen uploaden in de controller. Het klinkt als een eis uit de EU, geo-awareness is verplicht, en iemand is aan het digitaliseren geslagen in opdracht van IenW. Maar, hoe je het implementeert is een ander verhaal, vroeger vloog ik met een Michelin autokaart met ingetekend de beperkingen, de frequenties etc en het pad wat ik wilde realiseren. De regels zijn gewoon, blijf weg uit de no-fly zones, etc, dat kunnen ze redelijkerwijs controleren, hoe je het zelf regelt kunnen ze denk ik niet afdwingen lijkt me.

      Beantwoorden
  • DJI heeft hier zelf iets moois voor bedacht, namelijk de FlySafe database welke via een simpele knop in de admin geupdated kan worden. Ondertussen bedenken meerdere overheden dat we handmatig een json moeten importeren en is ook niet duidelijk welke overheid dit nu wel/niet gedaan heeft. Dit zou echt anders moeten en kunnen. Ik ben wel benieuwd naar de reactie van DJI?

    Beantwoorden
  • Dus elke keer moeten we, voordat we gaan vliegen, de IenW website controleren of de JSON file een update heeft gekregen, die dan op het kaartje zetten en inladen? En de overheid geeft je geen update via een registratie systeem? Sterker nog, ze geven er geen ruchtbaarheid aan.

    Niet om het een of ander, maar het is net alsof iedereen bij het IenW tegelijk op vakantie is gegaan met een houding van ‘dat zien we na de vakantie wel’ houding. Waarom niet via DJI een systeem ontwikkelen waarbij je automatische updates in de software kunt binnen halen? Ik ga dit in ieder geval proberen te installeren. Ik ben benieuwd.

    Beantwoorden
  • Ik ga helemaal niks installeren. Ze zorgen er maar eerst voor dat ik het zonder poes pas op m’n drone kan zetten. De overheid zou zich meer op andere vlakken druk moeten maken als het om veiligheid gaat. Misschien kunnen ze die JSON bestanden in bijvoorbeeld fatbikes implenteren?…

    Beantwoorden
  • Ik heb hem sinds dit weekend geinstalleerd en ik heb ondertussen ontdekt dat je alleen een waarschuwing op de controller krijgt dat je een klasse C luchtruim binnengaat, in de DJI flight awareness dataset bestond deze grens niet, daar bestonden alleen verschillende binnengebieden in de CTRs. Het lijkt er wel op dat de json file die je bij IenW vindt de CTR grens van MAA (Vliegveld Beek) ca een kilometer kleiner maakt dan wat ik in godrone en aeret vind. Of ze willen ons een handreiking doen, of, dit is een probleem in de JSON file wat mogelijke in toekomstige versies van het JSON bestand weer aangepast wordt. Ik vind alle ondersteuning tijdens het vliegen verder prima, maar constateerde een inconsistentie.

    Beantwoorden
  • Het is goed met ze. Ik heb me tot nu toe aan de regels gehouden. Ze kunnen allemaal de pot op.
    Het word zo wel onmogelijk gemaakt voor Inav of Betaflight gebruikers.

    Beantwoorden
    • Hans Geurtsen

      Wat ook logisch is: de Mini is een C0 drone, daar is dit niet verplicht.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier