Eerste KLM-vliegtuiginspectie buiten hangar met drone op Schiphol
In een nieuwe stap richting efficiënter vliegtuigonderhoud heeft KLM voor het eerst een vliegtuig buiten de hangar met een drone laten inspecteren op luchthaven Schiphol. Deze innovatieve werkwijze is mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen KLM, AirHub, Mainblades en LVNL. Met de proef laat Dutch Drone Delta zien hoe drones luchtvaartmaatschappijen kunnen ondersteunen bij het inspecteren en onderhouden van hun vloot.
Voor het eerst outdoor
Mainblades Inspections is gespecialiseerd in het uitvoeren van vliegtuiginspecties door middel van drones, bijvoorbeeld om bliksem- of hagelschade op te sporen. Vanwege de veiligheid werden dergelijke inspecties tot nu toe alleen binnen, in onderhoudshangars, uitgevoerd. De bijkomende logistiek kan tijdrovend zijn en leidt vaak tot operationele vertragingen. Met de recente pilot buiten de hangar op Schiphol hebben KLM en hun partners een nieuwe standaard gezet voor snelheid en efficiëntie in vliegtuiginspecties.
“Normaliter worden de inspecties binnen in de hangar uitgevoerd,” legt Mark Terheggen, mede-oprichter van Mainblades, uit. “Maar we hebben nu het voor elkaar gekregen om dit ook buiten te mogen doen, wat ons in staat stelt om de inspecties veel dichterbij de gate van het vliegtuig uit te voeren. Dit bespaart tijd en minimaliseert de noodzaak voor verplaatsingen van de vliegtuigen.”
Schade-analyse
De samenwerking tussen KLM en Mainblades omvat het gebruik van geavanceerde drones die speciaal zijn ontworpen voor vliegtuiginspecties. Deze drones zijn uitgerust met speciale hardware en software die in staat zijn om nauwkeurig rond een vliegtuig te navigeren, gedetailleerde opnames te maken en deze te analyseren. Het uiteindelijke doel is om een gedetailleerd schaderapport te genereren, dat KLM in staat stelt om snel beslissingen te nemen over benodigde reparaties of onderhoud.
Serdar Çifoglu, Program Manager Innovations bij KLM, benadrukt de complexiteit van deze onderneming: “Je vliegt niet zomaar op een luchthaven met een drone. Hiervoor is toestemming nodig van Schiphol, luchtverkeersleiders van LVNL en andere relevante autoriteiten. Het behalen van deze goedkeuringen was een belangrijke stap in ons proces.”
Tijdswinst
De voordelen van deze aanpak zijn duidelijk. Toby Enzerink, projectmanager bij Dutch Drone Delta, wijst op de tijdswinst en vermindering van uitvalpercentages: “Bij een ongeplande inspectie moet een vliegtuig normaal gesproken naar een hangar worden gesleept. Door de inspectie buiten bij de gate uit te voeren, kunnen we veel efficiënter werken en potentiële stilstand van het vliegtuig verminderen.”
De technologie achter de drone-inspecties omvat niet alleen de mogelijkheid om beelden te maken, maar ook geavanceerde analysetools om schade op te sporen en te rapporteren. Deze ontwikkeling onderstreept KLM’s toewijding aan innovatieve oplossingen voor onderhoudsactiviteiten, gericht op slimmer, effectiever en efficiënter werk.
Belangrijke stap
Met deze eerste succesvolle buiteninspectie van een KLM-vliegtuig zet de luchtvaartmaatschappij een belangrijke stap in de richting van een toekomst waarin drone-technologie een cruciale rol speelt in de luchtvaartindustrie. De verwachting is dat deze technologie verder zal worden geoptimaliseerd en breder zal worden toegepast, wat een significante impact kan hebben op de manier waarop luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hun onderhoud uitvoeren.