ABL: In 2023 veel minder dronewaarnemingen gemeld vanuit bemande luchtvaart
Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) heeft onlangs zijn jaarrapportage over 2023 gepubliceerd, waarin ook aandacht wordt besteed aan voorvallen met drones. Hieruit blijkt dat er het afgelopen jaar aanzienlijk minder dronegerelateerde meldingen zijn binnengekomen. Vooral de daling in het aantal meldingen vanuit de bemande luchtvaart valt op: er werden 50% minder voorvallen gemeld.
Minder meldingen over drones
Het doel van de jaarrapportage van het ABL is om trends te signaleren die de veiligheid van het luchtverkeer betreffen. In de luchtvaart is het verplicht om melding te doen van voorvallen en incidenten, zoals vogelaanvaringen, luchtruimschendingen en (dodelijke) ongevallen. Deze worden door het ABL, als onderdeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderzocht met als doel om hiervan te leren en de luchtvaartveiligheid verder te verbeteren.
Sinds een paar jaar besteedt het ABL ook aandacht aan de onbemande luchtvaart. Opvallend is dat na jaren van stijging in het aantal dronegerelateerde meldingen er in 2023 juist sprake was van een flinke afname: afgelopen jaar kwamen er ongeveer 85 meldingen binnen bij het ABL, terwijl dat er het jaar ervoor nog zo’n 175 waren—een daling van zo’n 50%.
Opmerkelijk is dat vooral vanuit de bemande luchtvaart minder vaak melding wordt gemaakt van voorvallen met drones, zoals bijvoorbeeld een dronewaarneming in de buurt van een vliegveld. In 2023 ging het om 60 meldingen, in 2022 waren dat er nog 130. Het aantal meldingen door beroepsmatige dronevliegers bleef ongeveer gelijk: 11, ten opzichte van 12 het jaar ervoor. Het aantal meldingen uit onbekende bron halveerde: in 2022 waren dit er 32, in 2023 nog maar 14.
Geen verklaring
Het ABL geeft verder geen verklaring voor het verminderde aantal meldingen. Mogelijk zijn recreatieve dronevliegers inmiddels beter op de hoogte van de belangrijke regels. Een andere verklaring is dat er simpelweg minder hobbymatig met drones wordt gevlogen dan tijdens de coronaperiode. Het is ook niet ondenkbaar dat de opmars van minidrones, die minder goed waarneembaar zijn, een rol speelt bij het verminderde aantal meldingen. Een laatste verklaring is dat niet alle afwijkende waarnemingen als zijnde drones worden aangemerkt.
Overigens staat het aantal meldingen met betrekking tot drones in geen verhouding tot andere indicatoren, zoals (mogelijke) vogelaanvaringen. Dat waren er in 2023 maar liefst 1.300. Ook ordeverstorende passagiers zijn vooralsnog een veel groter probleem: afgelopen jaar werden er maar liefst 1.200 voorvallen gemeld. En het aantal meldingen over vermoeidheid van cabinepersoneel bedroeg bijna 1.700.