Britse dronevliegers boos om onterechte no-flyzones in Drone Assist-app
Altitude Angel, het bedrijf achter de Drone Assist-app in het Verenigd Koninkrijk, heeft onlangs no-flyzones verwijderd die abusievelijk waren toegevoegd na een software-update. Deze aanpassing kwam na hevige kritiek van dronevliegers, die merkten dat locaties beheerd door Historic Environment Scotland (HES) plotseling als verboden gebied werden gemarkeerd in de app. Dit leidde tot veel verwarring, aangezien de aangegeven restricties niet strookten met de geldende Britse wetgeving.
Onterechte no-flyzones
De onrust ontstond toen meerdere locaties onder beheer van HES werden aangeduid als no-flyzones, wat suggereerde dat het illegaal was om daar met drones te vliegen. Deze classificatie bleek echter ongegrond, aangezien er volgens de Britse wetgeving geen juridische basis is om het vliegen met drones boven deze gebieden te verbieden. Het gebruik van de rode kleur in de app, normaal gereserveerd voor wettelijk afdwingbare restricties, versterkte het misverstand en leidde tot bezorgdheid onder dronepiloten.
In reactie op de klachten erkende Altitude Angel de fout en verontschuldigde zich publiekelijk. Het bedrijf verklaarde dat de onjuiste classificatie het gevolg was van een technische fout, waarbij de gegevens eerder dan gepland en zonder de juiste context werden gepubliceerd. “Deze classificatie was een vergissing en weerspiegelt niet de beoogde toepassing van deze gegevens,” aldus het team van Altitude Angel. De betreffende data is inmiddels uit de app verwijderd en er is een intern onderzoek gestart om herhaling te voorkomen.
Toekomstplannen
Naast het verwijderen van de foutieve gegevens, gaf Altitude Angel inzicht in de toekomstige plannen voor de app. Het bedrijf werkt aan een nieuwe functionaliteit waarmee dronevliegers toestemming kunnen vragen en eventueel betalen om op te stijgen of te landen op specifieke locaties. Deze functie is bedoeld om de samenwerking tussen dronepiloten en landeigenaren te verbeteren.
Echter, de invoering van deze optie riep vragen op over de objectiviteit van Drone Assist. Gebruikers uitten hun zorgen dat de app zich zou kunnen ontwikkelen van een neutraal hulpmiddel naar een platform dat mogelijk de belangen van landeigenaren boven die van dronevliegers stelt.
Vertrouwen herstellen
Altitude Angel (in Nederland verantwoordelijk voor de ontwikkeling van GoDrone) heeft benadrukt dat het hun doel blijft om drone-operaties mogelijk te maken en nauwkeurige, up-to-date informatie te bieden voor de luchtvaart in het lagere luchtruim. Het bedrijf verzekerde gebruikers dat het niet de intentie heeft om landeigenaren de mogelijkheid te bieden om no-flyzones in te stellen.
De verwijdering van de foutieve no-flyzones en de belofte om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen, moet bijdragen aan het herstel van het vertrouwen onder dronepiloten.
Onduidelijkheid in Nederland
Ook in Nederland is er regelmatig verwarring over de vraag of een grondeigenaar invloed kan uitoefenen op het luchtruim boven zijn perceel. Hoewel het luchtruim in principe wordt gereguleerd door de overheid en het gebruik daarvan onder de jurisdictie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat valt, zijn er toch situaties waarin landeigenaren proberen dronevluchten boven hun terrein te beperken.
Dit leidt tot onduidelijkheid onder dronepiloten, aangezien er geen expliciete wettelijke basis is die grondeigenaren het recht geeft om het luchtruim boven hun eigendom te controleren. Net als in het Verenigd Koninkrijk, blijven dronevliegers in Nederland afhankelijk van duidelijke richtlijnen en correcte informatie om veilig en legaal te kunnen opereren.
(bron: UK Defence Journal)
Als ik dit zo lees. Hebben beheerders van natura2000 gebieden dan ook geen jurisdictie om vliegen boven hun grondgebied te verbieden?
Dat zou ik ook graag willen weten. Heb je daar inzicht in Wiebe?
Dat is niet eenvoudig om te beantwoorden. Het lijkt erop dat N2000 in veel gevallen wel degelijk bevoegd gezag is vwb het gebruik van het lage luchtruim. In ieder geval voor wat betreft het opstijgen en landen vanaf het grondgebied. Deze discussie loopt inmiddels al jaren en er wordt onder andere door Rijkswaterstaat van alles aan gedaan om meer duidelijkheid te krijgen, maar voorlopig is het een juridisch moeras.
In Nederland is er wel degelijk jurisdictie om vliegen boven grondgebied te verbieden, de VFR regelgeving komt voor een deel overeen met Natura2000, zoals bijvoorbeeld de Wadden en Zeeland. Hier geld een minimale vlieghoogte van 1000ft of 1500ft en aangezien een drone een VFR luchtvaarttuig is, dien je je hier aan te houden.
Andere gebieden komen echter niet voor in de VFR regelgeving, zoals bijvoorbeeld de Loonse Duinen.
GoDrone zou dit over moeten nemen maar doet dit niet goed: de Loonse Duinen staan op GoDrone ook als Natura2000. Maar aangezien GoDrone de wettelijke kaart is voor de Open cat. zou je je hier aan moeten houden, GoDrone is de juridische basis. In de Specific cat. zou je hier wel kunnen vliegen, de VFR kaart geeft geen beperkingen.
Hans, lees de disclaimer van GoDrone a.u.b. even.
“Je drone veilig vliegen is uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid. De informatie in deze app bevat geen juridisch advies of informatie die als zodanig kan worden beschouwd.
Zorg er voor dat je wet- en / of regelgeving in acht neemt die het gebruik van drones in bepaalde gebieden (bijvoorbeeld nationale parken, luchthavens) verbiedt of beperkt en die mogelijk niet op de kaart worden weergegeven.”
De kaart is erg goed, maar nog steeds niet een bron die als volledig juist kan worden beschouwd.
Wetten en regels in tekst gegoten zijn leidend. De kaart van GoDrone zou hiervan een weerspiegeling moeten zijn, helaas is dit niet altijd het geval.
Is er al bekend welke frequenties hiervoor gaan worden gebruikt?