Eerste BVLOS drone-testvluchten vanaf Den Helder Airport uitgevoerd
Vrijdag 13 september markeerde een belangrijke mijlpaal voor de integratie van drones in het reguliere luchtverkeer. Vanaf Den Helder Airport voerde DroneQ Robotics, in samenwerking met Den Helder Airport, de luchtverkeersleiding van Maritiem Vliegkamp De Kooy en innovatiecentrum METIP, vier succesvolle testvluchten uit waarbij BVLOS werd gevlogen. Deze testvluchten hadden als doel het toetsen van procedures die de weg vrijmaken voor het toekomstige duale gebruik van Den Helder Airport: het geïntegreerd laten opereren van bemand en onbemand vliegverkeer.
Eerste stappen naar integratie
Het doel van de testvluchten was om door DroneQ ontwikkelde procedures te testen en optimaliseren voor de integratie van onbemande vliegtuigen in het bemande luchtruim. De afstand per vlucht bedroeg 10 kilometer, waarbij vanaf Den Helder Airport naar het strand werd gevlogen, vervolgens werd gekeerd boven zee en de terugvlucht via dezelfde route plaatsvond. Deze route wordt ook door regulier vliegverkeer gebruikt, wat het belang van zorgvuldige afstemming onderstreepte. Tijdens de testvluchten werd onder meer geëxperimenteerd met het vervoeren van medicijnen als lading, een belangrijke stap richting het realiseren van Cargo Drone Delivery.
Een van de belangrijkste aandachtspunten tijdens de testvluchten was de veiligheid. Omdat de vluchten plaatsvonden binnen gecontroleerd luchtruim (CTR), was er constante afstemming nodig met de luchtverkeersleiding. De separatie tussen bemand en onbemand verkeer werd gerealiseerd door middel van tijdsloten, waarbij zorgvuldig werd afgestemd wanneer de drones konden vliegen. De verbinding met de drone werd gerealiseerd via 4G, met een radioverbinding als back-up, om zo een stabiele en veilige vlucht te waarborgen.
Drones in de logistieke keten
Het uiteindelijke doel is om een duaal gebruik van het vliegveld mogelijk te maken, waarbij bemand en onbemand verkeer naast elkaar opereren. Dit vraagt niet alleen om technische innovaties, maar ook om een verandering in cultuur en een bredere maatschappelijke acceptatie van drones in het luchtruim.
De ambitie van de betrokken partijen is om drones te integreren in de logistieke keten en deze naadloos te laten samenwerken met bemande luchtvaart. Dit is vooral van belang voor het transport van “high priority, high value”-goederen, zoals medicijnen, monsters en kritieke onderdelen voor industrieën zoals de offshore windsector.
VTOL fixed-wing
De testvluchten werden uitgevoerd met een VTOL fixed-wing toestel van Phoenix-Wings, het type PW.One. Deze drone werd eerder ingezet voor een recordvlucht in meerdere etappes van meer dan 700 km, van Nederland naar Kopenhagen.
Leuk, we hadden al gehoord dat dit zou gebeuren…
Wat ik mis in het artikel en wat zeker interessant is, wat voor sort Conspicuity had de drone aan board? ADSB-out, Mode-S of Flarm, of geen… Mochten deze vluchten vaak gaan voorkomen lijkt me dat voor iedereen handig..
Wat ook interessant is, op welke hoogte was gevlogen?
Aan het plaatje te zien hebben ze de route ‘Foxtrot Departure/arrival gevlogen’. Normaal dan is outbound op 1000ft, en inbound op 1500ft. En last but not least… welke snelheden hebben we het over?
Wat mij betreft prima als de drones in een CTR vliegen. Mits de drone met mode-S is uitgevoerd en in communicatie met ATC. Dan weet iedereen waar hij zit en kun je er rekening mee houden.
Uiteraard de drone bestuurder dan ook de juiste opleidingen…