Nieuws

Den Haag detecteert ruim 11.000 dronevluchten: zorgen om no-flyzones en privacy

Het afgelopen jaar is er in Den Haag een flink aantal dronevluchten waargenomen. Uit een proef die de gemeente en de politie gezamenlijk zijn gestart, blijkt dat er in 12 maanden tijd meer dan 11.000 dronebewegingen boven de stad zijn gedetecteerd. Wat daarbij opvalt, is dat een deel van deze vluchten plaatsvond in no-flyzones en dat sommige drones de wettelijke hoogtebeperking van 120 meter overschreden.

Dronegebruik monitoren

Al een jaar lang monitoren de gemeente Den Haag en de politie het dronegebruik boven de stad. De vraag waar en op welke hoogte er gevlogen wordt, stond hierbij centraal. De detectiesystemen registreerden duizenden vluchten, en vooral het feit dat drones regelmatig de regels overtreden, is een punt van zorg. Den Haag kent namelijk verschillende no-flyzones, zoals rond overheidsgebouwen. Bovendien ligt de stad voor een deel in de CTR van Rotterdam The Hague Airport.

Volgens wethouder Saskia Bruines kunnen drones in een stedelijke omgeving nuttig zijn, maar is het belangrijk dat gebruikers de regels kennen. “Een cursus kan helpen om veilig en verantwoordelijk met een drone te vliegen,” aldus Bruines. Dit is vooral relevant nu er steeds meer drones op de markt komen waarvoor geen brevet vereist is. Deze modellen zijn betaalbaar en eenvoudig in gebruik, wat hun populariteit verder stimuleert.

Om een goed beeld te krijgen van het droneverkeer staan er in de stad meerdere detectors van Senhive opgesteld op daken van gebouwen. Den Haag telt meerdere no-flyzones waar zelfs professionele drone-operators met een vergunning niet mogen vliegen, omdat de wetgeving niet voorziet in ontheffingen.

Toekomstige uitdagingen

Het groeiende aantal dronevluchten brengt uitdagingen met zich mee. Om te achterhalen hoeveel drones er precies in de lucht waren, hebben de gemeente en politie een proef met dronedetectie uitgevoerd. Het doel was niet alleen om inzicht te krijgen in de aantallen, maar ook om de bewegingen te volgen in gebieden waar vliegen verboden is, zoals de no-flyzones.

Op 5 juni gingen vertegenwoordigers van de gemeente en politie in gesprek met bewoners en voorbijgangers op de Boulevard in Scheveningen. Een van de centrale vragen was: “Waar vlieg jij voor de mooiste beelden?” Scheveningen is een populaire locatie voor dronevliegers, maar het is niet overal veilig of toegestaan om daar te vliegen. Met deze gesprekken wil de gemeente meer bewustzijn creëren over de regelgeving en de risico’s van dronegebruik in dichtbevolkte gebieden.

Naast het overtreden van no-flyzones en het vliegen op verboden hoogten, is privacy een veelbesproken onderwerp onder dronevliegers en inwoners. Opmerkelijk is dat met name professionele dronegebruikers hun zorgen uitten over de toenemende aanwezigheid van drones in woonwijken en stedelijke omgevingen.

Beter inzicht

De gemeente en politie willen een beter inzicht krijgen in hoe Hagenaars denken over drones. Daarom is er een samenwerking gestart met Hogeschool InHolland, waarbij studenten de komende maanden in gesprek gaan met inwoners van Den Haag. Door de meningen van bewoners te verzamelen, hopen de gemeente en politie een completer beeld te krijgen van de behoeften, zorgen en verwachtingen rondom dronegebruik.

Grote delen van Den Haag zijn aangemerkt als no-flyzone.
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Den Haag detecteert ruim 11.000 dronevluchten: zorgen om no-flyzones en privacy

  • Ik vind het maar zielig allemaal, je vliegt meestal niet hoger dan het hoogste gebouw en je bent meteen een grote bedreiging voor al het vlieg verkeer.

    Drone vliegen in Nederland is gewoon onmogelijk en de enige manier is stiekem doen.

    Jammer dat de regels zo gemaakt zijn dat niks mogelijk is heel fijn

    Beantwoorden
    • Heeft niets met zielig te maken. Er zitten nu eenmaal risico aan drone vliegen in gebieden waar het verboden is, daar zitten vaak goede redenen aan vast. Deze redenen zijn natuurlijk niet altijd duidelijk, dat snap ik ook. Aan het strand zie ik ook vaak drones vaak op 500ft, want mooie plaatjes, snap ik… Maar daar kan ook ander verkeer zitten. Drones hebben vaak ook geen adsb, flarm etc,iets wat dan ook risico verhogend werkt.

      Beantwoorden
    • Ja daar ben ik het wel mee eens.
      Ze willen alles met regelgeving plat leggen zodat de normale hobbyist eigenlijk niks meer kan.

      Als we nou gewoon met z’n allen in Nederlands common sense gebruiken en ons aan wat globale regels houden, dat zou veel beter zijn. Helaas heb je altijd uitzonderingen van mensen die overal lak aan hebben. Die heb je in het verkeer, op straat maar sommige hebben helaas ook een drone.
      Daar gaat geen enkele regelgeving tegen werken.

      Beantwoorden
  • Het wordt tijd voor meer fijnmazige vlieg zones en hoogte beperkingen. Er is niks mis met vliegen op 30 meter als er verder geen gevoelige objecten zijn. Soms heb ik de indruk dat we met de nofly zone cirkels wel een hele grote passer gebruikt hebben. Beetje betutteling eigenlijk wel

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier