Britse luchtvaartautoriteit presenteert roadmap voor grootschalige BVLOS-dronebezorging
De Britse Civil Aviation Authority (UK CAA) heeft een roadmap gepresenteerd die gericht is op het mogelijk maken van grootschalige bezorging via drones. Het rapport, getiteld “Delivering Scalable UAS BVLOS in the Specific Category,” schetst de stappen die nodig zijn om drones buiten het directe zicht van de piloot (Beyond Visual Line of Sight, BVLOS) veilig en routinematig in het Britse luchtruim te laten opereren.
Van demonstratie tot grootschalige operaties
De CAA beschrijft een stapsgewijze aanpak voor de integratie van drones in het luchtruim, met een belangrijke mijlpaal in 2024. Tegen het einde van dat jaar streeft de organisatie naar de eerste demonstraties van BVLOS-activiteiten. Vanaf 2027 moeten drones routinematig kunnen opereren in niet-gesegregeerd luchtruim, wat betekent dat ze veilig naast traditionele luchtvaartactiviteiten kunnen vliegen.
Om deze ontwikkeling te realiseren, introduceert de CAA een combinatie van tijdelijke testzones en technische evaluaties. Dit moet helpen bij het ontwikkelen van operationele procedures en de technologie die nodig is om drones veilig te integreren in het luchtruim.
Belangrijke uitdagingen en technische vereisten
Een van de grootste obstakels die de CAA benoemt, is het gebrek aan een ‘see-and-avoid’-mogelijkheid voor drones, die essentieel is om botsingen in de lucht te voorkomen. Daarom wordt er ingezet op detecteer- en ontwijktechnologieën (Detect and Avoid, DAA) en elektronische herkenbaarheid van drones.
De roadmap voorziet ook in de verdere ontwikkeling van luchtwaardigheidseisen voor drones, waaronder het veilig opereren in stedelijke omgevingen, waar het risico op schade aan mensen en eigendommen hoog is. Daarnaast wordt het trainingsniveau van BVLOS-dronepiloten opgevoerd om een veilige interactie met andere luchtruimgebruikers te waarborgen.
Onafhankelijk van EASA
Een belangrijk gevolg van Brexit is dat de UK CAA nu onafhankelijk opereert van de Europese regelgeving, met name los van de richtlijnen van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Dit betekent dat de CAA haar eigen regelgeving en beleidsstrategieën ontwikkelt voor de integratie van drones in het luchtruim.
Hoewel de CAA nog steeds kijkt naar internationale best practices, heeft het de vrijheid om regelgeving sneller aan te passen aan de Britse marktsituatie en technologische ontwikkelingen.