Pro

NYPD krijgt toestemming voor inzet eerstehulpdrones boven grote delen van NYC

De politie van New York City (NYPD) heeft van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toestemming gekregen om eerstehulpdrones boven grote delen van de stad in te zetten, zonder de noodzaak van visuele waarnemers. Deze goedkeuring is het resultaat van een samenwerking met droneproducent Skydio, wiens drones een hoge mate van autonomie bieden. Volgens Skydio dient de BVLOS-vergunning als blauwdruk voor andere handhavingsinstanties in de VS.

Drones als Eerstehulpverleners (DFR)

Drones als eerstehulpverlener (Drone as First Responder, DFR) is een innovatieve manier om sneller te reageren op noodoproepen. Een drone kan als eerste ter plaatse zijn, incidenten filmen en livebeelden delen met andere hulpverleners. Hierdoor kan kostbare tijd worden bespaard en wordt er een unieke, objectieve kijk op de situatie mogelijk. Dit leidt tot snellere reactietijden, minder inzet van geweld en meer veiligheid voor zowel de gemeenschap als de hulpverleners.

Wereldwijd experimenteren zowel brandweerkorpsen als politiediensten met DFR-oplossingen. Vaak wordt daarbij gebruikgemaakt van drones die 24/7 standby staan in docking stations, welke op afstand vanuit een meldkamer kunnen worden aangestuurd.

Operationele voorwaarden

Om een drone naar een noodmelding te kunnen sturen, moet de drone buiten het zicht van de operator kunnen vliegen (BVLOS). Hiervoor moeten de vluchten aan strenge eisen voldoen om de veiligheid van andere luchtruimgebruikers en mensen op de grond te waarborgen. Tot nu toe was het beperkt mogelijk om DFR-operaties uit te voeren vanwege deze eisen.

De nieuwe toestemming van de FAA bouwt voort op eerdere ontwikkelingen en omvat drie belangrijke operationele voorwaarden:

1. Atypisch luchtruim

De NYPD mag drones inzetten tot 60 meter boven de grond (AGL) of binnen 15 meter van structuren. Dit creëert een veiligheidsbuffer, aangezien bemande vliegtuigen meestal niet lager vliegen dan 150 meter. Operaties in dit atypische luchtruim minimaliseren het risico op botsingen met laagvliegend luchtverkeer.

2. Skydio Autonomie

Vliegen in een stedelijke omgeving brengt het risico met zich mee om obstakels te raken. Daarom maakt de NYPD gebruik van Skydio Autonomy, een technologie die drones helpt obstakels te ontwijken, zelfs in het donker. Dankzij de toevoeging van Skydio NightSense kunnen drones veilig ’s nachts opereren.

3. ADS-B In Technologie

Skydio heeft een automatische afhankelijkheidssurveillance-systeem (ADS-B) geïntegreerd in hun drones. Dit systeem geeft waarschuwingssignalen af wanneer bemande vliegtuigen, zoals medische helikopters, de drone naderen, waardoor de veiligheid van de operaties verder wordt verhoogd.

Grootschalige inzet mogelijk

Deze goedkeuring maakt de weg vrij voor grootschalige inzet van drones door politiediensten, zonder de noodzaak van aanvullende ondersteunende technologie of visuele waarnemers. Het stelt de NYPD in staat om in complexe luchtgebieden te opereren en biedt andere veiligheidsdiensten in de VS een model om vergelijkbare goedkeuringen te verkrijgen.

Het nieuws dat de NYPD drones van Skydio mag inzetten voor BVLOS-vluchten is ook van belang vanwege een wetsvoorstel dat momenteel in de VS wordt overwogen. Indien dit voorstel wordt aangenomen, zal het gebruik van aankomende DJI-drones effectief worden verboden. Hulpverleningsinstanties zullen dan op zoek moeten naar drones van westerse producenten, waaronder die van Skydio.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier