Regelgeving

EASA publiceert richtlijnen voor het overvliegen van spoorlijnen (maar die gelden niet in Nederland)

Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft nieuwe richtlijnen uitgebracht voor het overvliegen van spoorlijnen met drones, in het kader van de Open en Specifieke categorieën. Deze richtlijnen, die per 4 oktober 2024 van kracht zijn, bevatten veiligheidsvoorschriften en adviezen om het risico voor omstanders en de omgeving te minimaliseren. Hoewel deze richtlijnen in de hele EU van toepassing zijn, gelden ze niet voor Nederland, waar andere regels voor drone-operaties boven spoorlijnen van kracht zijn.

Inhoud van de richtlijnen

De EASA-richtlijnen adviseren onder andere dat drones minimaal 20 meter boven de spoorlijn moeten vliegen, en dat het overvliegen alleen is toegestaan wanneer er geen treinen in de buurt zijn. Ook is het verboden om te blijven hangen of langdurig boven of langs de spoorlijn te vliegen, tenzij dit in samenwerking met de spoorwegbeheerder gebeurt. Het document benadrukt dat piloten altijd het visuele contact met de drone moeten behouden en een traject moeten kiezen dat de tijd boven het spoor zo kort mogelijk maakt.

Er zijn enkele verschillen afhankelijk van de categorie van de drone. Zo mogen drones in de A1- en A2-subcategorieën, met een gewicht van respectievelijk minder dan 500 gram en tussen 500 gram en 2 kilogram, onder bepaalde voorwaarden over het spoor vliegen. Zwaardere drones uit de A3-subcategorie mogen echter niet boven spoorlijnen opereren.

In de Open categorie zijn er strikte voorwaarden verbonden aan het vliegen in de nabijheid van spoorlijnen. Naast de eerder genoemde minimale vlieghoogte geldt er ook een zogenoemde 1:1-regel, waarbij de drone op een afstand van minimaal de hoogte boven de grond gehouden moet worden. De EASA beveelt ook aan om het risico op afleiding voor machinisten te vermijden, bijvoorbeeld door geen banners of lichteffecten aan de drone te bevestigen.

Geen directe gevolgen voor Nederland

Ondanks de introductie van deze Europese richtlijnen blijven de Nederlandse regels voor drone-operaties boven spoorlijnen vooralsnog ongewijzigd. Nederland heeft afwijkende regels voor dronevluchten in de buurt van spoorwegen, waardoor het overvliegen van spoorlijnen effectief verboden is in de Open categorie. Dergelijke nationale regels hebben voorrang op de algemene EASA-richtlijnen, waardoor deze nieuwe Europese adviezen niet automatisch van kracht zijn.

Toekomstige drone-operaties boven spoorlijnen zullen in Nederland dan ook onderworpen blijven aan de bestaande regelgeving die door de nationale autoriteiten is vastgesteld. EASA heeft echter aangegeven dat zij in overleg blijft met lidstaten om de richtlijnen verder te verfijnen en af te stemmen op specifieke nationale omstandigheden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

5 gedachten over “EASA publiceert richtlijnen voor het overvliegen van spoorlijnen (maar die gelden niet in Nederland)

  • Blijft een drama die ‘eenduidige’ EU regels waar landen vanaf mogen wijken. Het is niet uit te leggen en elke keer dat ik naar een ander land ga moet ik nog steeds uitzoeken wat wel/niet mag. Die hele EU regels zijn naar mijn idee waardeloos…. Maar misschien is dat ook typisch EU.

    Beantwoorden
  • Heerlijk die Europese regels, niet dus. Hadden ze net zo goed hier geen geld in kunnen pompen. Zoveel geld en moeite gekost en wat hebben we eraan?.. Niks dus

    Beantwoorden
    • Easa publiceert ook geen regels maar richtlijnen. Wat easa probeert te doen is er voor te zorgen dat alle landen op een lijn staan dus er proberen voor te zorgen dat regels eenduidig zijn. Als je boos wilt worden, doe dat dan naar NL want die nemen ze niet eenduidig over maar hanteerd weer eens zijn eigen regels.

      Beantwoorden
      • EASA publiceert regels. Minimum regels. Geen richtlijnen.
        Landen die onderdeel zijn van EASA mogen aanvullende regels opstellen.

        Beantwoorden
  • Totale gekte hier in NL om te blijven afwijken van de EASA richtlijnen.
    Geloof dat dit niet de bedoeling was van een de opzet om tot duidelijke
    regels te komen voor Drones.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier