Franse en Belgische kustwachten gaan Camcopter van Schiebel inzetten voor operaties op zee
In samenwerking met het Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid (EMSA) gaan de kustwachten van Frankrijk en België gebruik maken van de Camcopter S-100 voor kustwachtoperaties in het Engels Kanaal en de zuidelijke Noordzee. Vanuit het Gris-Nez Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) in Frankrijk gaat het systeem ondersteuning bieden bij verschillende taken zoals emissiecontrole, zoek- en reddingsoperaties en milieubescherming.
Flexibel inzetbaar VTOL-systeem
De Camcopter S-100 is een flexibel inzetbare onbemande helikopter, dankzij zijn Vertical Takeoff and Landing (VTOL) mogelijkheden en capaciteiten voor zowel dag- als nachtbewaking, zelfs onder slechte weersomstandigheden. Het systeem kan opereren zonder vooraf voorbereide infrastructuur en heeft een bereik van 200 km, met een draagcapaciteit van 34 kg en een vliegtijd van maximaal 10 uur.
Het S-100-systeem is uitgerust met diverse sensoren, waaronder een Trakka TC-300 EO/IR-sensor en de Explicit Mini Sniffer voor emissiebewaking. Dankzij deze technologie kan de S-100 snel grote gebieden scannen en zelfs kleine objecten op zee detecteren. Deze missie is een uitbreiding van Schiebels samenwerking met EMSA, die al sinds 2018 loopt.
Het systeem zal onder andere worden ingezet voor zoek- en reddingsoperaties. Jaarlijks verdrinken tientallen mensen in het Kanaal, waaronder veel migranten. Mensensmokkelaars sturen hen in overvolle, kwetsbare bootjes de gevaarlijke overtocht op, die vaak omslaan. Hulpdiensten arriveren regelmatig te laat om hen te redden.
Eerdere offshore-toepassingen
In 2020 voerde het Noorse energiebedrijf Equinor een testvlucht van 80 km uit met een Camcopter naar een booreiland. Sinds 2022 wordt het systeem ook ingezet op de Baltische Zee om schepen met een te hoog zwavelgehalte in de brandstof op te sporen.
De Camcopter S-100 is de eerste rotary-wing drone die een Design Verification Report (DVR) ontving van het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA). Dit rapport werd uitgegeven na een grondige evaluatie, waarbij 300 vlieguren onder EASA-toezicht zijn voltooid om de luchtwaardigheid, veiligheid en weerstand tegen onder andere cyberaanvallen te waarborgen.