DJI Air 3S review: hoogvlieger met LiDAR en verbeterde nachtopnames
Eind oktober kondigde DJI de Air 3S drone aan met enkele innovatieve upgrades. Naast een dubbele camera bevat de Air 3S een LiDAR-sensor die obstakels detecteert bij weinig licht. De drone heeft daarnaast een vernieuwde hoofdcamera met een grotere sensor voor betere prestaties in donkere omstandigheden. Ik nam de DJI Air 3S mee tijdens een rondreis door Bangladesh om te ervaren hoe de drone in de praktijk presteert.
Eerste indruk
Qua ontwerp lijkt de DJI Air 3S logischerwijs sterk op zijn voorganger, de Air 3 (review), die in juli 2023 werd geïntroduceerd. Het toestel is iets zwaarder met een gewicht van 724 gram, maar dankzij het C1-label kan de drone probleemloos gebruikt worden in de Open categorie A1. De hoofdcamera bevat nu een 1-inch sensor met een 50-megapixelresolutie en een 24mm f/1.8-lens, wat verbeterde prestaties biedt bij weinig licht.
Nieuw is de toevoeging van een laserscanner die de omgeving in drie dimensies registreert als de drone vooruitvliegt. Het is voor het eerst dat DJI een dergelijke LiDAR-sensor introduceert op een consumentendrone. Dankzij LiDAR kan de drone niet alleen nog beter obstakels ontwijken, ook werkt deze vorm van obstakeldetectie in het donker.
De in deze review besproken DJI Air 3S Fly More Combo met RC 2-controller (€1.599,- bij Cameranu) biedt alles wat je nodig hebt om te beginnen met vliegen: naast de drone en de smart controller omvat het pakket een draagtas, drie accu’s, een charging hub, reservepropellers en een ND-filterset. Alleen een USB-C acculader ontbreekt.
Bediening en ingebruikname
Voor deze review neem ik de Air 3S mee op een reis naar Bangladesh. Net op tijd kom ik erachter dat vliegmaatschappij Emirates geen drones toestaat in de handbagage. Niet helemaal gerustgesteld stop ik het toestel in de rugtas die meegaat in de ruimbagage. Gelukkig komt de drone ongeschonden aan in Dhaka.
De rest van de set, bestaande uit drie accu’s, charging hub, ND-filterset, en RC 2 smart controller (met display), gaat mee in de Lowepro Fastpack BP 250 AW III backpack die Cameranu ter beschikking heeft gesteld. Deze tas biedt voldoende ruimte voor andere zaken, zoals een laptop en reisbenodigdheden, en biedt tijdens de rondreis goede bescherming.
De ‘maiden flight’ met de DJI Air 3S vindt letterlijk plaats in de jungle, nabij de stad Sreemangal. Ik heb de drone al geactiveerd en gekoppeld aan mijn DJI-account. Vertrouwd met de interface van DJI Fly maak ik al snel de eerste droneshots. Ik stel het obstakeldetectiesysteem nog niet te veel op de proef, maar in theorie werken de zes visionsensoren en twee naar beneden gerichte sensoren naadloos samen met de LiDAR-sensor om obstakels te ontwijken.
Al snel blijkt dat het maken van mooie shots een hele uitdaging zal worden, maar dat ligt niet aan de drone. Door de smog, in combinatie met de zeer vochtige lucht, is het eigenlijk overal zeer heiig. De zon schijnt maar zeer waterig en alle kleur verdwijnt soms uit het landschap. Als de drone wat hoger vliegt, wordt het beeld al snel erg mistig. Allemaal factoren die de drone niet kan oplossen; hooguit kan het filmen in D-log wat helpen om de kleurcorrectie later te ondersteunen.
Belangrijkste specificaties
De Air 3S heeft indrukwekkende specificaties: de drone ondersteunt 4K-video-opnames tot 120 frames per seconde, met het D-Log M-profiel voor verbeterde dynamiek. De 1”-sensor heeft een ISO-bereik tot maar liefst 12.800 bij het opnemen van video in het normale kleurprofiel: ideaal voor nachtelijke opnames. De secundaire zoomcamera blijft ongewijzigd met een 1/1.3-inch sensor, maar ondersteunt dezelfde videoprofielen als de hoofdcamera.
Beide camera’s kunnen foto’s nemen met een resolutie van 12 of 50/48 megapixels. De groothoekcamera heeft een beeldhoek van 84º en een vast diafragma van f/1.8. De medium telecamera heeft een beeldhoek van 35º en een diafragma van f/2.8. De kleinere beeldhoek van de telecamera komt overeen met een vergrotingsfactor van 3x, ideaal om onderwerpen dichterbij te halen en een cinematisch parallax-effect te verkrijgen tijdens het filmen.
De vliegtijd is uitstekend met 45 minuten per acculading, al is dit in de praktijk dichter bij de 38 minuten. De charging hub die meegeleverd wordt met de Fly More Combo biedt ook de mogelijkheid om stroom van de ene naar de andere accu over te dragen, wat handig is in het veld. Ik gebruik de charging hub ook als powerbank om mijn telefoon mee op te laden. Tijdens deze reis gebruik ik mijn iPhone 14 Pro Max veelvuldig voor het maken van grondopnamen, dus deze feature komt goed van pas.
Vliegervaring en gebruiksgemak
De DJI Air 3S is qua vlieggedrag vrijwel vergelijkbaar met de voorganger. Het voordeel van een iets grotere en zwaardere drone is dat wind minder een probleem is, in vergelijking met de Mini-serie. Een belangrijk nadeel is dat de drone wel meer geluid produceert. Minder dan de Mavic 3, maar meer dan de Mini 3/4. Soms had ik het idee dat de drone iets ‘zenuwachtiger’ reageert als er obstakels in de buurt zijn. Misschien komt dat door de toegevoegde LiDAR.
Tijdens een kanotocht door het mangrovebos van de Sunderbans stel ik het ActiveTrack 360-systeem flink op de proef. Ik laat de drone de kano waarin we zitten volgen, vlak boven het water en langs tal van overhangende takken. Dat is meer dan spannend, maar de Air 3S slaagt met vlag en wimpel voor de test. Wel zie je de drone af en toe even ‘zoeken’ om een geschikte vliegroute te vinden. Houd er rekening mee dat de LiDAR-sensor alleen naar voren gericht werkt.
De RC 2-controller heeft een ingebouwd display. Dat is een groot voordeel als je op reis bent en de drone snel de lucht in wilt hebben, zonder steeds je telefoon op de controller te bevestigen. Een functie die tijdens deze reis goed van pas komt is ‘QuickTransfer’. Hiermee kun je beelden vanaf de drone snel overzetten op je mobiele telefoon. Ideaal om even wat beelden te delen met nieuwsgierige omstanders. Bij de Air 3S blijft QuickTransfer nog even actief, zelfs als je de drone hebt uitgeschakeld.
Cameraprestaties
Op het gebied van beeldkwaliteit presteert de Air 3S uitstekend. Met een 1-inch sensor in de hoofdcamera zijn de kleuren levendig en gedetailleerd, zelfs bij weinig licht. Dankzij het D-log M kleurprofiel en de 10-bit kleurdiepte heb ik in de nabewerking voldoende speelruimte om de contrasten te verbeteren en de kleuren op te frissen, wat wel nodig was met al die smog en mist.
Het belangrijkste nadeel van de DJI Air 3S ten opzichte van de Mavic 3 Pro is dat de hoofdsensor geen instelbaar diafragma heeft. Dat betekent dat je de sluitertijd moet variëren om tot een goede belichting te komen. Bij een korte sluitertijd kan dat resulteren in ietwat schokkerige beelden. Een oplossing kan zijn om voor een hogere framerate te kiezen, bijvoorbeeld 50 fps. Verder benadert de beeldkwaliteit van de Air 3S die van de Mavic 3 Pro.
Het dynamisch bereik van 14 stops komt in de buurt van professionele camera’s, en DJI biedt een ND-filterset om overbelichting te voorkomen. Hoewel de zoomcamera niet zo scherp is als de hoofdcamera, sluit deze goed aan qua kleurweergave, wat schakelen tussen de twee eenvoudiger maakt. De meegeleverde ND-filterset biedt een ND 8, ND 32 en ND 128. Liever had ik in plaats van de laatste een ND 64 gehad.
Voorbeeldvideo
Onderstaande video bevat een compilatie van beelden die ik in Bangladesh opnam. De beelden zijn opgenomen in 4K 25 fps, in het D-log M kleurprofiel. In de nabewerking heb ik een LUT toegepast en diverse kleurcorrecties toegepast. In de video komt onder andere een trackingshot voorbij, en ook zijn er diverse nachtopnames toegevoegd. Ik heb veelvuldig gebruikgemaakt van de medium telecamera.
NB. Tijdens het monteren van de videobeelden viel het me op dat de camera halverwege een paar shots opnieuw was gaan scherpstellen, wat kortstondige onscherpte veroorzaakte. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder is voorgekomen bij een DJI-drone. Mogelijk wordt dit in een firmware-update opgelost, maar het is iets om even in de gaten te houden als je gaat filmen met deze drone.
Voorbeeldfoto’s
De hieronder afgebeelde dronefoto’s maakte ik met zowel de hoofdcamera als de telecamera, in 12 MP resolutie. De camera was ingesteld op automatische belichting en wegschrijven in jpg+raw.
Conclusie
De DJI Air 3S biedt vernieuwende technologie en indrukwekkende camerakwaliteit voor zijn prijsklasse. De toevoeging van een LiDAR-sensor en ActiveTrack 360 maakt het toestel geschikt voor diverse situaties, van nachtopnames tot dynamische tracking. Voor contentmakers die willen opereren in Open subcategorie A1 en een zo hoog mogelijke beeldkwaliteit wensen, is de Air 3S waarschijnlijk de beste keuze binnen het DJI-assortiment, dankzij de balans tussen prestaties, prijs en veiligheid.
Als je al een DJI Air 3 hebt, dan is de Air 3S een minimale upgrade. De beeldkwaliteit is bij weinig licht weliswaar significant beter, en dankzij LiDAR is de obstakeldetectie verbeterd, vooral in combinatie met ActiveTrack. Mocht je twijfelen over de aanschaf van een Mavic 3 Pro, dan is de Air 3S ook het overwegen waard, al is het alleen al vanwege de operationele voordelen die het C1-label met zich meebrengt.
Om te vliegen met de DJI Air 3S dien je minimaal te beschikken over het A1/A3-dronebewijs. Verder moet je je bij de RDW registreren als dronepiloot en het exploitantnummer op de drone plaatsen. Het overvliegen van niet-betrokken personen dien je, bij gebruik in de EU, zo kort mogelijk te laten duren.
Prijs en beschikbaarheid
De DJI Air 3S is onder andere te bestellen bij Cameranu. In deze review is de DJI Air 3S Fly More Combo met DJI RC 2 smart controller besproken. Bij Cameranu is de drone beschikbaar in de volgende configuraties:
DJI Air 3S (met DJI RC-N3 controller): €1.099,-
DJI Air 3S Fly More Combo (met DJI RC-N3): €1.399,-
DJI Air 3S Fly More Combo (met DJI RC 2 smart controller): €1.599,-
DJI Air 3S: Belangrijkste specificaties
- Startgewicht: 724 gram
- Accu: 4.276 mAh, 62,5 W laadvermogen
- Groothoekcamera: 1″ CMOS, 24 mm, f/1.8
- Telefotocamera: 1/1.3″ CMOS, 70 mm, f/2.8
- Fotoresolutiie: 12 MP / 50 MP (wide), 48 MP (medium tele)
- Video: tot 4K/120 fps
- Videotransmissie: O4 (tot 10 km in CE-mode bij 1080p/30 fps)
- Obstakeldetectie: omnidirectioneel, LiDAR in voorwaartse vliegrichting
- Vliegtijd: max. 45 minuten
- Horizontale snelheid: 19 m/s (in de EU)
- Stijgsnelheid (max): 10 m/s
- Daalsnelheid (max): 10 m/s
- Geluidsproductie: 81 dB
- EU classificatie: C1
Met dank aan DJI voor het beschikbaar stellen van het reviewmodel en Cameranu voor het mogelijk maken van deze review.
Hi Wiebe, dank voor je uitgebreide review. Overwegende een Air3s aan te schaffen als uitbreiding naast de Mini 3Pro, was ik in je review met name benieuwd naar de door jou genoemde beperkingen. Niet wetend waar DJI op korte termijn nog meer mee gaat komen binnen de C1/C2 klasse, lijkt de Air3s voor nu een serieuze optie.
Prachtige impressie van Bangladesh.
Dank je wel, Co! Het is lastig om advies te geven. Volgens de geruchten komt er nog een Mavic 4 aan, waarschijnlijk begin volgend jaar. Maar ik weet niet of dat een C1 of een C2 drone wordt, en dat is toch wel van belang. Ik vind de Air 3S echt wel een hele fijne drone. Het is dat ik al een Mini 4 Pro en een Mavic 3 Pro heb, anders zou ik ‘m graag aanschaffen.
Ja, ik zag al beelden van de Mavic 4 op de twitterfeed van Jasper Ellens voorbij komen. Ik wacht het nog even af, zoek een upgrade die nog enkele jaren mee kan. Tot ziens op 7 december in Utrecht.
Ik heb de Air 3S (Air 3 verkocht) en ik kan alleen maar tevreden zijn. Geweldige drone! De Mavic 4 zal zeker ook weer een fantastische drone zijn, maar realiseer je wel dat het prijskaartje waarschijnlijk ongeveer het dubbele van een Air 3S zal zijn. Als dat te veel is zou ik (nu) voor de Air 3S gaan.
Ga jij ook nog een review maken van de Air 3S?
Maar even een reply op mijn eigen post, want ik kan jouw bericht niet beantwoorden (geen beantwoord Optie).
Gaat mijn review nog veel toevoegen Wiebe? Ik vind jouw review al zéér uitgebreid met veel foto’s en een lange video. Bij deze een compliment! Ik weet uit ervaring dat daar veel tijd in zit.
Wiebe, wat een gave beelden! Was je daar op vakantie of voor een aflevering van Railaway?
Dank Bob! Het was een privéreis, geen connectie met Rail Away deze keer. Maar ik kon het natuurlijk niet laten om even wat treinen te filmen, haha.
Bij “eerste indruk” staat: Het toestel is iets zwaarder met een gewicht van 724 gram, maar dankzij het C1-label kan de drone probleemloos gebruikt worden in de Open categorie A1.
Bij mijn weten is categorie A1 voor drones beneden de 250 gram. De DJI Air 3S wordt door z’n gewicht geclassificeerd voor A2 of A3, maar dan heb je te maken met allerlei afwijkende regels qua afstand etc.
Hoi Gerry, nee hoor, een drone met C1-label is bedoeld voor Open subcategorie A1. Er zijn 2 verschillen tov de DJI Mini: 1) je moet voor de Air 3S een dronebewijs A1/A3 hebben, dat hoeft bij de Mini niet, en 2) je moet met de Air 3S het overvliegen van mensen zoveel mogelijk zien te voorkomen, terwijl je met de Mini wel over niet-betrokken personen mag vliegen, zolang het geen menigte betreft.
Wiebe, je hebt helemaal gelijk. Met de nieuwe regels valt de Air 3 nog in A1, Drones tot 900 gram.
Ik reageer even op een stelling met een vraag:
Is het niet zo dat een DJI mini 4 pro wel geregistreerd moet worden omdat deze een camera heeft?
Als je vliegt met een (niet zijnde speelgoed) drone met camera, ongeacht het gewicht van de drone, dan moet je jezelf registreren als operator. Dus niet de drone, maar jij als persoon of als bedrijf. Het verstrekte exploitantnummer dien je aan te brengen op je drone(s).
Valt de Dji mini 4 pro onder speelgoed of niet?
Nee, zeker niet.
Dank je wel Wiebe!
Ik had het ook niet verwacht maar soms ontstaan wat onduidelijkheden 😉
Ik ga de Dji mini 4 pro deze week aanschaffen en heb een A1/A3 vliegbewijs en exloitantnr dus mij maken ze niet gek hahaha
Hallo,
Weet iemand of het ‘probleem’ dat de Air 3 met het maken van foto’s scheen te hebben, omschreven in https://www.dronewatch.nl/2023/08/08/dji-air-3-review/, ook bij de Air 3s speelt? Of is dit inmiddels verholpen?
De fotokwaliteit is wel licht verbeterd, maar als je puur naar fotografie kijkt is de Mavic 3 gewoon beter. Ik moet pixelpeepen om de verbeteringen te zien, maar ze zijn er wel. 20 echte megapixels en een grotere sensor zijn nu eenmaal beter dan 12MP en 48/50MP met de quad bayer techniek.
Mijn Mavic 3 had ik echter al verkocht voordat ik de Air 3 kocht (die nu weer verkocht is voor de Air 3S). De verbeterde techniek en meer softwarematige upgrades (O4, activetrack, AR functies etc) zorgen ervoor dat de Air 3(S) een veel fijnere drone is dan de Mavic 3.
Hopelijk brengt de Mavic 4 hier volgend jaar verandering in.