Eerste dronevluchten met bloedmonsters boven Londen voor snellere zorg
De Britse NHS heeft deze week voor het eerst drones ingezet om bloedmonsters snel tussen ziekenhuizen in Londen te vervoeren. Wat normaal een rit van 30 minuten zou vergen over de weg, wordt nu in slechts twee minuten afgelegd via een luchtbrug tussen de daken van het Guy’s Hospital en St Thomas’ Hospital. Deze eerste testvlucht maakt deel uit van een zes maanden durende proef die is opgezet om de transporttijd van bloedmonsters drastisch te verkorten en zo de besluitvorming bij operaties te versnellen.
Snelle luchtbrug voor bloedmonsters
De drones, die klaarstaan op oplaadstations op het dak van Guy’s Hospital, kunnen eenvoudig worden geboekt om bloedmonsters naar St Thomas’ Hospital over te brengen. Deze monsters zijn afkomstig van patiënten met risico op bloedingsstoornissen en worden gebruikt om te bepalen of geplande operaties doorgang kunnen vinden. Normaal gesproken worden de monsters per motor of busje vervoerd, maar met de drones worden files in het drukke Londense verkeer vermeden.
Het project is het resultaat van een samenwerking tussen Apian, een Britse tech-startup opgericht door jonge artsen, en Wing, een dronebedrijf opgericht door Alphabet (het moederbedrijf van Google). Ook werkt Apian nauw samen met Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust. Na twee jaar voorbereiding op het gebied van logistiek en veiligheid, heeft de Civil Aviation Authority groen licht gegeven voor deze dronevluchten in het drukke en beveiligde luchtruim van Londen.
100 km/uur, 60 meter hoog
De Wing-drones zullen monsters op aanvraag vervoeren en vliegen tussen de daken van de twee ziekenhuizen met een snelheid van meer dan 100 km per uur en op een hoogte van ca. 60 meter. Volgens Wing is dit hoog genoeg om het gezoem op te laten gaan in het geluid van de stad. De drones kunnen matige regen en wind verdragen. De drones kunnen ongeveer 1 kg aan nuttige lading vervoeren.
De drones zijn grotendeels geautomatiseerd en zullen vooraf bepaalde routes volgen die worden bewaakt door een externe piloot, vergelijkbaar met de Amerikaanse operaties van Wing. De vluchten zullen overdag plaatsvinden, van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 16.00 uur lokale tijd, met maximaal 10 vluchten per dag. De drones zijn uitgerust met lage-resolutiecamera’s, maar volgens Wing is er geen live feed beschikbaar, zelfs niet voor de eigen piloten.
‘Deliveroo van medisch transport’
Apian positioneert zich als een zorglogistiek bedrijf met als ambitie om ‘de Deliveroo van medisch transport’ te worden. Het platform koppelt dringende transportverzoeken van zorgprofessionals aan commerciële drone-operators. Het idee om drones voor zorgtoepassingen in te zetten ontstond bij medeoprichter Dr. Hammad Jeilani, die drones als kind in Afghanistan zag als wapens, maar de technologie nu wil inzetten voor levensreddende zorglogistiek.
Door de inzet van lichte, commerciële drones kan de uitstoot van CO₂ aanzienlijk worden verminderd. Volgens een onderzoek van Accenture, uitgevoerd in opdracht van Wing, kunnen drones tot wel 99% minder uitstoot genereren vergeleken met standaard niet-elektrische voertuigen. Bovendien zijn drones betrouwbaar in drukke stedelijke gebieden en niet afhankelijk van verkeersomstandigheden, al blijven extreme weersomstandigheden zoals regen een uitdaging voor deze technologie.
Toekomstige opschaling en kostenbesparing
Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust ziet mogelijkheden om de inzet van drones verder uit te breiden. Volgens Lawrence Tallon, plaatsvervangend algemeen directeur van de trust, biedt de droneverbinding niet alleen een snellere en betrouwbare transportoptie, maar kan het ook kostenbesparend werken in vergelijking met traditionele voertuigen en chauffeurs.
Hoewel de commerciële details vertrouwelijk zijn, overweegt de trust op termijn een grotere schaal om het systeem efficiënter en kostenbesparender te maken.
(bronnen: The Times en Flying – coverfoto: Wing)