Nieuwe dronekaart van Aeret toont veilige afstanden tot spoorlijnen, wegen en hoogspanningsleidingen
Dronepiloten die in de Open categorie vliegen, hebben in Nederland te maken met aanvullende beperkingen ten opzichte van de Europese regels. Zo geldt er een minimale afstand tot onder andere spoorwegen, hoogspanningsleidingen en wegen waar een snelheid van 80 km/h of meer is toegestaan. Aeret heeft onlangs een pdf gepubliceerd waarop deze veiligheidsbuffers visueel zijn weergegeven. Binnenkort zijn deze zones ook in de gratis interactieve dronekaart van Aeret te zien.
Verwarrende regelgeving
Het Nederlandse dronebeleid is vastgelegd in twee regelingen: de Regeling Onbemande Luchtvaartuigen en de Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen. Voor dronevliegers in de Open categorie wordt hierin onder andere bepaald dat zij enige afstand moeten bewaren tot infrastructuur zoals spoorlijnen, bovengrondse hoogspanningsleidingen en wegen met een maximumsnelheid van 80 km/uur of hoger.
Het opvallende is dat deze veiligheidszones niet zijn opgenomen in de zoneringsregeling, maar in algemene richtlijnen binnen de Regeling Onbemande Luchtvaartuigen. Dit kan leiden tot verwarring bij piloten die zich afvragen waar zij precies mogen vliegen: de gebieden zijn immers niet als no-flyzone aangemerkt. Het helpt niet mee dat ook in de ‘officiële’ app GoDrone de bufferzones niet te zien zijn.
Kaart met bufferzones
Om deze onduidelijkheid weg te nemen, heeft Aeret een oplossing ontwikkeld. Een onlangs gepubliceerde pdf toont een gedetailleerde kaart van Nederland met alle bufferzones rond spoorwegen, hoogspanningslijnen, autosnelwegen, autowegen en provinciale N-wegen gevisualiseerd. Hierdoor krijgen dronepiloten direct inzicht in de locaties waar vliegen wel en niet is toegestaan met een A1-, A2- of A3-certificaat.
Om deze informatielaag te realiseren, heeft Aeret gebruikgemaakt van diverse openbare databronnen met geografische gegevens, waaronder datasets van PDOK, het NWB, ProRail en het RIVM.
Aankomende update
Sommige wegen (buiten de bebouwde kom) zijn nog niet in deze kaart meegenomen. Deze toevoeging komt in een latere update. Aeret werkt eraan om alle bufferzones per 2 december ook zichtbaar te maken in Drone Preflight Basic.
De verbeterde kaart sluit aan bij de groeiende vraag naar overzichtelijke en gebruiksvriendelijke tools voor dronepiloten, en maakt het uitvoeren van regelconforme vluchten in de Open categorie eenvoudiger.