Wetenschappelijke studie over regelgeving voor autonome drones in Europa nu gratis beschikbaar
Een nieuw wetenschappelijk werk biedt inzicht in de complexe regelgeving rond autonome onbemande luchtvaartuigen (UAS) in Europa. Het boek, getiteld Civil Regulation of Autonomous Unmanned Aircraft Systems in Europe, is gratis te lezen en te downloaden via Elgaronline. Deze publicatie, samengesteld door vooraanstaande academici, onderzoekt de juridische kaders van 11 Europese landen en benadrukt de behoefte aan een meer uniforme aanpak binnen dit snelgroeiende technologiegebied.
Expertise uit heel Europa
Het boek is samengesteld door een internationaal team van experts: Jacques Hartmann (University of Dundee), Benjamyn I. Scott en Steven Truxal (Leiden University), Andrea Bertolini (Scuola Superiore Sant’Anna) en Anna Masutti (Università di Bologna). De auteurs bieden een uitgebreide analyse van de wetgeving op Europees, internationaal en nationaal niveau, met bijzondere aandacht voor hoe EU-regels nationale kaders beïnvloeden en hoe internationaal recht toepasbaar is op onbemande luchtvaartuigen.
Met gedetailleerde casestudies uit verschillende Europese landen, waaronder België, Duitsland, Frankrijk en Italië, wordt een actueel beeld geschetst van de bestaande wet- en regelgeving. Het boek werpt ook een blik op de toekomst en pleit voor flexibele wetgeving die kan inspelen op technologische ontwikkelingen binnen autonome UAS-systemen. De complexiteit van luchtvaartwetgeving en de snelle opkomst van autonome technologieën maken een gecoördineerde aanpak noodzakelijk, zo benadrukken de auteurs.
Gratis toegankelijk
Dit boek is een onmisbare bron voor beleidsmakers, juristen, onderzoekers en andere professionals die betrokken zijn bij de regulering van autonome drones in Europa. Als Open Access-publicatie is het boek kosteloos beschikbaar via Elgaronline. Geïnteresseerden kunnen het boek lezen of downloaden via deze link. De studie is tevens verkrijgbaar als hardcover via de website van de uitgever.
Inhoudsopgave
1. Inleiding tot de juridische kaders en uitdagingen van onbemande luchtvaartuigen in Europa
Jacques Hartmann, Benjamyn I. Scott, Steven Truxal, Andrea Bertolini en Anna Masutti
2. Methodologie voor vergelijkende rechtsstudies
Paola Monaco
3. Internationaal luchtvaartrecht en aansprakelijkheid
Benjamyn I. Scott en Jacques Hartmann
4. Regulering van onbemande luchtvaartuigen in de Europese Unie
Steven Truxal en Benjamyn I. Scott
5. Het Europese kader voor aansprakelijkheid bij het gebruik van AI-systemen en de impact op UAS
Andrea Bertolini
6. België
Kristiaan Bernauw
7. Cyprus
Michael Chatzipanagiotis
8. Frankrijk
Lehi Langer
9. Finland
Mikko T. Huttunen
10. Duitsland
Katja H. Brecke
11. Hongarije
Balázs Tőkey en Gábor Katjár
12. Italië
Andrea Trimarchi
13. Polen
Maria Dragun-Gertner, Agnieszka Kasprzak en Zuzanna Pepłowska-Dąbrowska
14. Roemenië
Adina-Nora Buciuman
15. Slovenië
Karmen Lutman
16. Verenigd Koninkrijk
George Leloudas
17. Conclusie: juridische evolutie en reguleringsuitdagingen van onbemande luchtvaartuigen in Europa
Jacques Hartmann, Benjamyn I. Scott, Steven Truxal, Andrea Bertolini en Anna Masutti
Index