Pro

Drone vliegt 180 km over Noordzee tijdens succesvolle BVLOS-proef

De Duitse drone-operator Droniq heeft vorige week met succes een BVLOS-testvlucht boven de Noordzee uitgevoerd. Tijdens deze vlucht vloog een fixed-wing drone van Cuxhaven naar Helgoland en terug, een totale afstand van 180 km. De test richtte zich op de integratie van drones in de maritieme en bemande luchtvaart. In samenwerking met Fraunhofer IFAM en Hanseatic Aviation Solutions markeert dit een belangrijke mijlpaal voor toekomstige drone-operaties op zee.

Hightech fixed-wing drone

Voor de proef werd gebruikgemaakt van de S360MK.IIa, een fixed-wing drone ontwikkeld door Hanseatic Aviation Solutions uit Bremen. Deze hightech drone beschikt over een spanwijdte van 3,6 meter, een maximaal startgewicht van 25 kg en kan een payload van 5 kg vervoeren. De drone wordt aangedreven door een kleine tweetaktmotor.

Het toestel is uitgerust met geavanceerde communicatie- en veiligheidsvoorzieningen, waaronder een noodparachute, Iridium satellietcommunicatie, een transponder (ADS-B/FLARM) en een drijfmiddel voor noodlandingen op water. Deze systemen dragen gezamenlijk bij aan een uitzonderlijk hoge mate van betrouwbaarheid en veiligheid.

De Hanseatic S360Mk.II fixed-wing drone. Foto: Droniq

Van Cuxhaven naar Helgoland en terug

De proefvlucht vertrok vanuit de onlangs geïnaugureerde Offshore Drone Campus Cuxhaven (ODCC) en voerde langs de monding van de Elbe, over scheepvaartroutes richting Helgoland en weer terug. De vlucht, uitgevoerd op een hoogte van 200 meter, werd gecoördineerd vanuit een grondstation op de ODCC. Aan boord werden verschillende veiligheidssystemen getest. Een onderzoeksschip van Fraunhofer IFAM bood ondersteuning vanaf de dijk.

Deze test bood waardevolle inzichten in de werking van communicatiesystemen, luchtvaartcommunicatie en andere boordapparatuur. Bijzonder is dat de drone zijn route aflegde in civiel luchtruim.

Veelbelovende toepassingen

De langeafstandstests zijn bedoeld om de haalbaarheid van drone-operaties boven zee verder te onderzoeken. In de toekomst zouden dergelijke vluchten kunnen worden ingezet voor:
• Bescherming van kritieke infrastructuur,
• Monitoring van scheepvaartroutes,
• Maritiem crisisbeheer.

Naast hun operationele voordelen bieden deze drones een duurzaam alternatief voor andere vormen van maritieme luchtvaart. Dit sluit aan bij onderzoek naar veilige integratie van drones in bestaande luchtvaart- en scheepvaartsystemen zonder negatieve impact op het milieu.

Vervolgstappen

Deze testvlucht is slechts een opmaat naar verdere proefnemingen. In 2025 worden meer langeafstandstests uitgevoerd om verdere toepassingen te verkennen. Het doel is om drones te positioneren als onmisbare hulpmiddelen in maritieme bewaking en noodhulp, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een nieuwe standaard in offshore-operaties.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier