Avinor kiest Thales voor de implementatie van landelijk UTM-systeem in Noorwegen
De Noorse luchtverkeersdienstverlener Avinor heeft Thales geselecteerd voor de implementatie van een nieuw, landelijk dekkend Unmanned Traffic Management (UTM)-systeem. Dit systeem moet zorgen voor een veiliger en efficiënter beheer van het Noorse luchtruim, zowel voor bemande als onbemande luchtvaart. Het project voldoet volledig aan de Europese U-space-regelgeving en markeert een belangrijke stap richting de integratie van drones in het bestaande luchtruim.
Innovatie en compliance
Het nieuwe UTM-systeem stelt Noorwegen in staat om veilige en schaalbare drone-operaties te ondersteunen en bereidt het land voor op toekomstige toepassingen, zoals drone delivery en personenvervoer per luchttaxi’s. De TopSky – UAS technologie van Thales, gebaseerd op het onlangs overgenomen AstraUTM, biedt geavanceerde mogelijkheden zoals real-time verkeersbeheer, compliance-monitoring, automatische conflictoplossing en continue luchtruimbewaking.
Het systeem levert volgens de betrokkenen niet alleen een vooruitgang op qua operationele efficiëntie, maar zorgt ook voor de strikte naleving van Europese regelgeving op het gebied van U-space, zoals de Implementing Regulation (EU) 2021/664.
CIS en USSP
De samenwerking tussen Thales en Avinor combineert de expertise van Thales op het gebied van U-space-oplossingen met de uitgebreide ervaring van Avinor in het beheer van luchtruim en vliegvelden. Het systeem komt in de plaats van een eerder UTM-systeem dat door Frequentis en Altitude Angel werd ontwikkeld.
Het project ondersteunt zowel civiele als overheidsoperaties en voorziet in uitgebreide diensten zoals de Common Information Service (CIS) en U-space Service Provider (USSP)-voorzieningen. Deze U-space services moeten zorgen voor een veilige, transparante en efficiënte integratie van onbemande luchtvaartuigen in zowel gecontroleerde als ongecontroleerde luchtruimen.
Opmaat naar grootschalige BVLOS-operaties
Thales’ TopSky – UAS platform biedt een solide basis voor geautomatiseerd UTM en AAM-beheer. De technologie ondersteunt de ontwikkeling van Beyond Visual Line of Sight (BVLOS)-diensten en maakt grootschalige commerciële drone-operaties in niet-gescheiden luchtruimen mogelijk. Volgens Christian Rivierre, Vice-President Airspace Mobility Solutions bij Thales, weerspiegelt dit systeem de toewijding van het bedrijf om luchtverkeersbeheer te innoveren en veilige, geïntegreerde luchtmobiliteit te bevorderen.
Mats Bye Gjertsen, Vice-President van het Avinor Drone Programme, benadrukte het belang van deze samenwerking: “We zijn trots om bij te dragen aan de ontwikkeling van onbemande luchtvaart in Noorwegen. Met dit systeem kunnen we drones veilig en efficiënt integreren in ons luchtruim en een waardevolle service bieden aan alle gebruikers.”
Schaalbare oplossing
Met de implementatie van het nieuwe UTM-systeem zal Noorwegen volgens Avinor beter voorbereid zijn op de groeiende vraag naar drone-operaties. Door real-time data-uitwisseling, geautomatiseerde luchtruimtoegang en verbeterd situatiebewustzijn moeten het systeem een schaalbare oplossing bieden die tegemoetkomt aan de behoeften van zowel civiele als commerciële dronegebruikers.
Onduidelijk is nog wat drone-operators moeten gaan betalen voor het gebruik van het systeem.