Minder beperkingen voor drones in gecontroleerd luchtruim: consultatie gestart
De internetconsultatie voor de regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in gecontroleerde luchtruimen (CTRs) is van start gegaan. Deze nieuwe regeling maakt het mogelijk om zones binnen het luchtruim van civiele luchthavens aan te wijzen waar drones mogen vliegen zonder directe communicatie met de luchtverkeersleiding. Dit biedt aanzienlijke verlichting van de huidige strenge vereisten voor drone-operators.
Wat houdt de regeling in?
Met de zonering worden specifieke gebieden rondom civiele luchthavens zoals Schiphol, Lelystad, Eelde, Maastricht en Rotterdam aangewezen waar de luchtvaartveiligheid het toelaat. Binnen deze zones wordt afgezien van vereisten zoals het indienen van vliegplannen, het verkrijgen van een klaring en het onderhouden van tweezijdige radiocommunicatie met de luchtverkeersleiding. Het gaat daarbij om de buitenste delen van de CTRs, op minimaal 5 km afstand van de genoemde luchthavens.
De nieuwe regeling is bedoeld om de inzet van drones in gecontroleerde luchtruimen te verruimen, zonder concessies te doen aan de luchtvaartveiligheid. Tegelijkertijd wordt beoogd de werklast voor de luchtverkeersleiders te verminderen. De regeling is echter niet van toepassing op militair gecontroleerde luchthavens, zoals Leeuwarden, Gilze-Rijen en Eindhoven.
In de praktijk kunnen dronevliegers in de Open categorie, na invoering van de nieuwe regeling, onder voorwaarden gebruikmaken van delen van de CTRs. Dit opent bijvoorbeeld mogelijkheden om opnames te maken in steden als Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Delft. Voor zowel professionele als recreatieve dronegebruikers betekent dit een belangrijke verbetering in de toegankelijkheid van luchtruim dat tot nu toe grotendeels verboden terrein was.
Feedback welkom tot 31 januari 2025
Belanghebbenden, zoals dronepiloten, luchtvaartorganisaties en andere geïnteresseerden, worden uitgenodigd om feedback te geven op de voorgestelde regeling. Reacties kunnen worden ingediend tot en met 31 januari 2025. De uitkomsten van de consultatie zullen naar verwachting worden meegenomen in de definitieve vormgeving van de regeling.
Nogal vreemd dat in de bovenstaande kaart niet meteen de VFR procedures van EHAM met de VFR zone en reporting points Alfa, Victor en Bravo meteen ingetekend zijn.
https://eaip.lvnl.nl/web/2024-12-12-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHAM-VAC-1.pdf
Tenzij het doel is om bemande VFR vluchten ondergeschikt te maken aan drone vluchten is het overnemen van alle bestaande Visual Approach Charts uit het AIP wel het minste.
Nog een voorbeeld: om vanuit het westen Rotterdam aan te vliegen ligt het reporting point Hotel zeer dicht bij het geprojecteerde drone gebied van de Maasvlakte.
Gelukkig zijn de standaard regels voor minimale hoogte voor bemand VFR verkeer en de maximale hoogtes voor onbemand verkeer voldoende om al het verkeer gesepareerd te houden. Net zoals buiten de CTRs nu al in klasse G van toepassing is, werkt dat immers al jaren zonder problemen.
Ik zou iedereen willen aanbevelen om mee te doen!