Markt

Volocopter vraagt faillissement aan en zoekt redding bij investeerders

Volocopter, een Duitse ontwikkelaar van elektrische VTOL-luchtvaartuigen, heeft op 26 december 2024 een aanvraag ingediend voor het openen van een faillissementsprocedure bij de rechtbank van Karlsruhe. Het bedrijf zoekt naar nieuwe investeerders om de toekomst van hun innovatieve luchtvaartproject te waarborgen. De faillissementsaanvraag werd op 30 december op de eigen website bevestigd door CEO Dirk Hoke.

Insolventieprocedure gestart

De rechtbank startte op 27 december de faillissementsprocedure en benoemde Tobias Wahl, partner en advocaat bij Anchor Rechtsanwältegesellschaft, als curator. Wahl informeerde het personeel over de huidige situatie en gaf aan dat Volocopter openstaat voor investeringskansen. Dat het bedrijf financiële tegenwind ondervond, werd in mei van dit jaar al duidelijk toen een verzoek om staatsgaranties ter waarde van 300 miljoen euro werd afgewezen.

“Het bedrijf heeft financiering nodig om de laatste stappen richting marktintroductie te zetten. We streven ernaar om tegen eind februari een herstructureringsconcept te ontwikkelen en dit samen met investeerders te implementeren,” verklaarde Wahl.

Reden voor het faillissement

Volgens een verklaring van Volocopter heeft het bedrijf ondanks intensieve inspanningen geen haalbare oplossing kunnen vinden om de reguliere operaties buiten een faillissementsprocedure voort te zetten. “We zijn onze concurrenten vooruit wat betreft technologische ontwikkeling, testvluchten en certificeringsvoortgang. Dat maakt ons een aantrekkelijke investeringskans terwijl we ons intern herstructureren,” aldus Hoke.

Volocopter werd opgericht in 2011 en blijft tijdens de voorlopige faillissementsprocedure zijn activiteiten voortzetten. Het bedrijf streeft nog steeds naar luchtvaartuigcertificering door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) en wil in 2025 operationeel zijn.

Volocopter ontwikkelde onder meer de VoloCity, een tweepersoons multirotor dronetaxi. Dit model had oorspronkelijk demonstratievluchten moeten uitvoeren tijdens de Olympische Spelen in Parijs, maar de vereiste certificeringen werden niet op tijd verkregen. Daarnaast stuitte de mogelijke komst van de innovatieve luchttaxi’s op weerstand van lokale bestuurders.

De tweepersoons VoloCity tijdens een testvlucht.

Duitse eVTOL-industrie in zwaar weer

Volocopter is niet het enige Duitse eVTOL-bedrijf dat financiële problemen heeft. Concurrent Lilium vroeg in oktober 2024 faillissementsbescherming aan voor twee van zijn dochterondernemingen.

Op 24 december kondigde Lilium echter een last-minute reddingsdeal aan met een consortium van Europese en Noord-Amerikaanse investeerders. Dit consortium, Mobile Uplift Corporation, neemt de activa van Lilium over, waarmee het bedrijf de financiering krijgt om zijn operaties te hervatten.

Met het voorbeeld van Lilium hoopt Volocopter dat een strategische herstructurering en nieuwe investeringen het bedrijf een vergelijkbare doorstart zullen bieden. De komende maanden worden cruciaal voor de toekomst van de Duitse eVTOL-industrie.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier