Nieuws

Brokstukken van DJI Mini-drone gevonden in vleugel beschadigd blusvliegtuig

Het blusvliegtuig dat afgelopen donderdag schade opliep tijdens bluswerkzaamheden boven Los Angeles, blijkt met zekerheid geraakt te zijn door een drone. Dit wordt bevestigd door de vondst van brokstukken, die afkomstig zijn van een DJI Mini-drone. De onderdelen worden momenteel onderzocht door de FBI. Het incident heeft opnieuw de discussie over de effectiviteit van het Remote ID-systeem aangewakkerd.

Schade en gevonden bewijs

Kort na het incident, dat plaatsvond tijdens een brandbestrijdingsmissie boven Los Angeles, werd een botsing met een drone genoemd als mogelijke oorzaak van de schade. Foto’s van het vliegtuig toonden een aanzienlijk gat in een vleugel. Hoewel impactschade aan een vleugel ook door een vogelaanvaring veroorzaakt kan worden, wijzen nieuwe bevindingen in de richting van een drone.

Een online gepubliceerde foto toont een plastic zak met brokstukken die naar verluidt uit de beschadigde vleugel zijn gehaald. De zak bevat herkenbare onderdelen van een DJI Mini 3 Pro, waaronder de accu en motoren. Deze lijken verantwoordelijk te zijn voor de impact op het vliegtuig en het resulterende gat in het vleugelprofiel.

Onderzoek door de FBI

De FBI heeft de gevonden onderdelen in beslag genomen en onderzoekt nu de herkomst van de drone. Het doel is om de eigenaar of operator te identificeren en aansprakelijk te stellen. Alhoewel de betreffende dronevlieger zich waarschijnlijk niet heeft geregistreerd bij de FAA, is het niet ondenkbaar dat serienummers op componenten kunnen worden gebruikt om de eigenaar te traceren.

Het voorval werpt opnieuw een kritische blik op Remote ID, een systeem dat drone- en operatoridentificatie mogelijk moet maken. Ondanks deze verplichting heeft Remote ID in dit geval geen bijdrage geleverd aan het voorkomen van de botsing. Dit versterkt de kritiek dat dergelijke maatregelen vooral wetmatige gebruikers raken, terwijl kwaadwillenden en onwetenden de regels eenvoudig negeren.

Mogelijke gevolgen

De vondst van de drone-onderdelen kan aanleiding geven tot strengere regelgeving voor dronegebruik in de Verenigde Staten. Om dit te voorkomen, pleiten experts voor meer bewustwording, educatie en zelfregulering binnen de dronegemeenschap. Het voorkomen van soortgelijke incidenten is cruciaal om het gebruik van drones door recreatieve vliegers veilig te houden en verdere restricties te vermijden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Brokstukken van DJI Mini-drone gevonden in vleugel beschadigd blusvliegtuig

  • chris carlson

    The drone operator shouldn’t have been violating a TFR, and should be punished severely. To correct the obvious article assumptions:

    1. Remote ID doesn’t function as an anti-collision system. It’s an ID system, it removes the veil of privacy, and that’s all.

    2. When a drone is flying at around 30-40 mph and the cruise speed of the Ariplane is upwards of 150 mph, it’s a case of the plane hitting the drone, not the drone hitting the plane.

    Beantwoorden
  • Dit laat maar weer zien dat hobby drone bestuurders niet te vertrouwen zijn en ze vooral ook niet de vrijheid moeten krijgen om maar overal te vliegen.
    En net nu DJI zijn GEO zones uit gaat zetten. Overheden zouden juist samen moeten werken met DJI om de GEO zones correct in de drone te krijgen en het daarmee onmogelijk maken een drone in een verboden gebied te vliegen.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dat is wel heel generaliserend Hans, ik ken genoeg recreatieve dronepiloten die hun hobby zeer serieus nemen en goed op de hoogte zijn van de regelgeving; soms beter nog dan sommige ‘professionals’.

      Overigens doet DJI nu precies wat overheden (FAA/EASA) willen; namelijk dronepiloten waarschuwen in plaats van vluchten blokkeren. De geofencing zoals aanvankelijk geïmplementeerd door DJI was een initiatief van DJI zelf.

      Los daarvan is het de vraag hoe je tijdelijke no-flyzones, zoals in het geval van LA, goed in het geheugen van de drones krijgt. Als je gaat vliegen zonder update uit te voeren (bijvoorbeeld omdat je geen internetconnectie hebt), dan weet je drone nog niet dat je op bepaalde plekken tijdelijk niet mag vliegen.

      Beantwoorden
    • Hoi Hans, Jij rijdt voor je ‘hobby’ (lees: niet zakelijk) vast ook wel eens met een auto? Lijkt me een goed idee om dan alle auto’s te verplichten met systemen die het onmogelijk maken om te hard te rijden, af te slaan zonder richting aan te geven en verkeersborden lezen zodat de auto zelf ook niet bijv. een straat in kan rijden waar dat niet mag.
      Daar heb je dan vast geen probleem mee, toch?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier