Achtergrond

Dronevliegen in de mist: schakel je vision-sensoren uit, en 7 andere tips

Mistige omstandigheden kunnen een uitdaging vormen voor dronepiloten. Hoewel het soms verleidelijk kan zijn om toch te vliegen bij slecht zicht, is het belangrijk om rekening te houden met de werking van de sensoren van je drone. Vooral de vision sensoren kunnen in de mist verkeerd functioneren, met mogelijk gevaarlijke situaties als gevolg. Hier lees je waarom je deze sensoren beter kunt uitschakelen en waar je verder op moet letten bij het vliegen in de mist.

Hoe werken vision sensoren?

Veel moderne drones zijn uitgerust met vision sensoren die obstakels detecteren en vermijden. Deze sensoren, vaak aan de voorkant, onderkant of rondom de drone geplaatst, werken met behulp van camera’s of infraroodtechnologie om de omgeving in kaart te brengen. Bij goed zicht zijn ze zeer effectief om botsingen te voorkomen.

In de mist kan dit systeem echter misleid worden. Mistflarden kunnen door de sensoren worden geïnterpreteerd als fysieke objecten. Hierdoor kan de drone onnodig uitwijken, stoppen of zelfs weigeren op te stijgen. Dit maakt het vliegen niet alleen frustrerend maar ook onvoorspelbaar. Een ander probleem is dat je drone mogelijk onterecht een automatische landing inzet, omdat het toestel denkt dat het zich dicht bij de grond bevindt.

Waarom je vision sensoren uitschakelen?

Bij zware mist kan het uitschakelen van de vision sensoren een oplossing zijn om je vlucht beter te controleren. Zonder deze sensoren zal de drone minder snel onnodige manoeuvres maken of ongewenst stoppen. Dit is vooral handig voor ervaren piloten die vertrouwen op handmatige besturing en goed zicht hebben op hun drone. Schakel niet alleen de sensoren voor obstakeldetectie uit, maar ook die van het Vision Positioning System (VPS).

Let op: het uitschakelen van deze sensoren verhoogt wel het risico op botsingen, vooral als je dicht bij obstakels vliegt. Zorg er daarom voor dat je voldoende ruimte hebt om veilig te manoeuvreren.

Bij DJI-drones vind je de instellingen voor obstacle avoidance onder het tabblad ‘Safety’.

Andere tips voor vliegen in de mist

1. Controleer de regels: In veel landen is vliegen bij slecht zicht verboden of aan strikte regels gebonden. Controleer vooraf de regelgeving in jouw gebied.
2. Vermijd natte omstandigheden: Mist kan leiden tot vochtophoping op de drone, wat storingen kan veroorzaken. Zorg ervoor dat je drone na de vlucht goed wordt gedroogd. En vergeet de cameralens niet droog te vegen!
3. Gebruik FPV voorzichtig: Mist kan het zicht via de camera beperken. Vertrouw daarom niet alleen op de live feed, maar houd ook visueel contact met je drone.
4. Kies de juiste hoogte: In sommige gevallen kan de mist dichter bij de grond hangen. Probeer indien mogelijk boven de mist te vliegen, maar zorg ervoor dat je binnen de toegestane hoogtelimiet blijft en dat je het toestel in het zicht houdt.
5. Is het naast mistig ook nog eens koud? Let dan extra op ijsvorming op de propellers.
6. Vlieg je onder een operationele vergunning? Check dan wat je operationeel handboek zegt over minimum visibility.
7. Wil je een vlucht uitvoeren in een CTR? Dan kan het zijn dat je geen klaring krijgt voor VFR-vluchten van de luchtverkeersleiding: houd hier rekening mee. Het kan zelfs voorkomen dat het zicht op jouw locatie goed is, maar bij de verkeerstoren niet: ook dan moet je aan de grond blijven.

Veiligheid staat voorop

Hoewel het uitschakelen van de vision sensoren in bepaalde situaties een oplossing kan bieden, blijft veiligheid altijd het belangrijkste aspect van dronevliegen. Overweeg om mistige vluchten te vermijden, zeker als je twijfelt over de risico’s. Het behoud van een goed functionerende drone én de veiligheid van anderen zou altijd de prioriteit moeten hebben.

IJsvorming op een propeller, na slechts een halve minuut vliegen door de mist bij temperaturen rond het vriespunt. 
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

5 gedachten over “Dronevliegen in de mist: schakel je vision-sensoren uit, en 7 andere tips

  • Is dit eigenlijk een probleem? VFR en VLOS beperken het zicht bij mist dusdanig, dat vliegen niet is toegestaan?

    Beantwoorden
    • Gerard Niemeijer

      Dat klopt ,bij mist niet vliegen met een drone

      Beantwoorden
  • Rob van Vuure

    Goed om iedereen nog even te wijzen op het effect van vocht in de lucht, maar bij mist (zicht minder dan 1000 mtr) mag je niet vliegen in klasse G (minimum zicht 1500 mtr). Laat staan bij zware (dichte?) mist (zicht minder dan 200 mtr).

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Veel dronevliegers hoeven niet eens een dronebrevet te halen (drones <250 gram). Die hebben geen idee van dat soort regels, over minimum zichtafstand in luchtruimklasse G. Hen hoop ik met dit soort artikelen te bereiken.

      Beantwoorden
  • Ik heb zelf een keer door bewolking gevlogen met m’n originele Mavic Pro. Hierbij ontstond condensatie aan de binnenkant van de voorste lens waardoor ik op een aantal lokaties daarna niet kon vliegen waar ik dat wel wilde. Remedie was het gebruik van een föhn waarbij ik natuurlijk niet de maximale temperatuur heb gebruikt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier