SkeyDrone waarschuwt voor ‘lappendeken’ aan geozones in aanloop naar U-space
Met de groeiende rol van drones in onze samenleving wordt het belang van een efficiënt en veilig luchtverkeerssysteem steeds groter. Jean-Pierre De Muyt, Hoofd Regelgevingszaken bij SkeyDrone, schetste onlangs zijn visie op U-space voor 2025. De Muyt denkt dat U-space de volledige potentie van drone-operaties kan ontgrendelen, maar waarschuwt voor het gevaar van een “lappendeken” van geozones met tegenstrijdige regels.
De opkomst van U-space
Sinds 26 januari 2023 hebben EU-lidstaten de mogelijkheid om U-space-luchtruim aan te wijzen. Deze gebieden zijn specifiek ontworpen om complexe drone-operaties, zoals vluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS), mogelijk te maken. Dit wordt ondersteund door gecertificeerde U-space Service Providers (USSP’s).
Volgens SkeyDrone, dat op weg is een van de eerste gecertificeerde USSP’s in Europa te worden, vormt U-space een essentiële bouwsteen voor de veilige coördinatie van drones met bemande luchtvaart. De Muyt benadrukt echter dat het succes van U-space afhankelijk is van factoren zoals marktontwikkeling, luchtruimherziening en een robuust juridisch kader.
Marktontwikkeling: een groeiend ecosysteem
De wereldwijde drone-industrie groeit explosief. PwC voorspelt dat de markt tegen 2029 zal verdubbelen, met een jaarlijkse groei van 14,4%. Dit vertaalt zich naar een geschatte 28 miljoen drone-operaties wereldwijd. “Zonder een solide U-space-structuur zal het onmogelijk zijn om aan de toenemende vraag naar toepassingen zoals pakketbezorging en inspecties te voldoen,” waarschuwt De Muyt.
In Europa zijn momenteel meer dan 1,8 miljoen drone-exploitanten geregistreerd. In België alleen al zijn bijna 30.000 operators actief, met 760 operationele verklaringen en vergunningen in de specifieke categorie. Deze cijfers onderstrepen de noodzaak voor een efficiënt luchtruimbeheer.
De noodzaak van een consistent luchtruimontwerp
Een van de grootste uitdagingen is de herziening van het lagere luchtruim, waar de meeste drone-operaties plaatsvinden. De Muyt wijst op het gevaar van een “lappendeken” van geozones met tegenstrijdige regels. Hij geeft als voorbeeld de haven van Antwerpen, waar overlappende zones zoals luchthavens, helihavens en nucleaire sites, met elk hun eigen toegangsvoorwaarden, procedures en geozonemanagers, voor complexe situaties zorgen.
“U-space moet niet simpelweg worden toegevoegd als een extra laag, maar moet fungeren als katalysator voor een rationele herstructurering van het luchtruim,” stelt De Muyt. Hij pleit voor een gestandaardiseerde Europese aanpak waarbij U-space geïntegreerd wordt in een overkoepelende geozonestrategie.
Handhaving: een cruciaal element
Een ander knelpunt is de handhaving van regels binnen U-space. Hoewel U-space-services zoals geo-awareness en vluchtvergunningen bijdragen aan veiligheid, blijft het aanpakken van niet-geautoriseerde vluchten een uitdaging. “Onze drone-detectiesystemen tonen aan dat geautoriseerde vluchten vaak slechts een fractie van de totale drone-activiteit uitmaken,” zegt De Muyt.
SkeyDrone benadrukt het belang van technologieën zoals remote identification en detectiesystemen. In combinatie met strengere handhavingsmaatregelen kan dit ervoor zorgen dat uiteindelijk alleen geautoriseerde vluchten plaatsvinden.
Samenwerking als sleutel tot succes
De Muyt gelooft dat de toekomst van luchtvaart ligt in naadloze integratie van drones en bemande vliegtuigen. “Sterke partnerschappen tussen regelgevers, serviceproviders, operators en handhavingsinstanties zijn essentieel om een gefragmenteerd luchtruim te voorkomen en een veilige, efficiënte luchtvaartomgeving te creëren.”