Canada komt met eenvoudiger BVLOS-regels voor drones
In april 2025 voert Canada nieuwe regels in voor Beyond Visual Line of Sight (BVLOS)-dronetoepassingen. De herziene regelgeving betekent een belangrijke stap voor de drone-industrie en opent mogelijkheden voor vluchten over lange afstanden zonder dat de piloot visueel contact met de drone hoeft te houden. Volgens betrokkenen zal dit een grote impact hebben op commerciële toepassingen zoals medische leveringen, landbouwinspecties en industriële controles.
Van complexe vergunningen naar gestroomlijnde operaties
Voorheen moesten dronepiloten voor elke BVLOS-vlucht afzonderlijk toestemming aanvragen bij Transport Canada. Dit proces, dat vaak tientallen uren aan papierwerk vereiste, werd een aanzienlijke belemmering voor dronegebruikers. Met de nieuwe regels wordt dit systeem vervangen door gestroomlijnde procedures voor laagrisico-operaties in dunbevolkte gebieden. Dit biedt vooral voordelen voor afgelegen gemeenschappen, waar drones een cruciale rol kunnen spelen bij het leveren van goederen en diensten.
Volgens Ryan Coates, uitvoerend directeur van Remotely Piloted Aircraft Systems bij Transport Canada, zijn de regels aangepast omdat de technologie en de industrie inmiddels rijp zijn voor grootschaligere BVLOS-operaties. Het gaat daarbij om drones met een maximaal gewicht van 150 kilogram, uitgerust met detectie- en ontwijktechnologie, die vliegen in ongecontroleerd luchtruim op lage hoogtes.
Innovaties voor industrie en samenleving
Ian Wills, directeur van Coastal Drone in British Columbia, noemt de nieuwe regels een katalysator voor innovatie. “De drone-industrie groeit exponentieel,” zegt hij. “Deze technologie maakt dingen mogelijk die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen.” Voorbeelden zijn drones die vanuit een centrale locatie inspecties uitvoeren op olie-installaties of precisiespraytoepassingen in de landbouw.
Daarnaast benadrukt Glen Lynch, CEO van Volatus Aerospace, dat de veranderingen niet alleen de commerciële sector ten goede komen. Medische leveringen naar afgelegen gebieden, zoals getest in een pilotproject in Noord-British Columbia, kunnen nu makkelijker worden opgeschaald. In dit project werden meer dan 1.200 testvluchten uitgevoerd om medicijnen te bezorgen bij de Stellat’en First Nation. Volgens Dr. John Pawlovich, die betrokken was bij het project, kunnen drones een enorme bijdrage leveren aan het overbruggen van de kloof in toegang tot medische voorzieningen in geïsoleerde gemeenschappen.
Regelgeving sluit aan bij technologische vooruitgang
De introductie van de nieuwe regels bouwt voort op de eerste dronewetgeving die Canada in 2019 introduceerde. Toen werd onder meer vastgesteld dat drones niet in de buurt van luchthavens mogen vliegen en niet mogen worden bestuurd onder invloed van alcohol of drugs. Sindsdien zijn er meer dan 107.000 dronepiloten gecertificeerd en ongeveer 100.000 drones geregistreerd.
(bron: CBC)