Pro

Amerikaans bedrijf test digitale stemcommunicatie tussen dronepiloten en luchtverkeersleiding

De integratie van drones in het Amerikaanse luchtruim krijgt een belangrijke impuls dankzij een nieuw contract van de Federal Aviation Administration (FAA). AURA Network Systems, gespecialiseerd in veilige luchtvaartcommunicatie, heeft van de FAA de opdracht gekregen om digitale communicatietechnologieën te demonstreren die de integratie van onbemande luchtvaartuigen in het National Airspace System (NAS) moeten vergemakkelijken.

Stemcontact als cruciale factor

Een van de speerpunten van het project is de ontwikkeling van een stemverbinding die het mogelijk maakt voor dronepiloten om direct met luchtverkeersleiders te communiceren, alsof ze zelf aan boord van een vliegtuig zitten. Dit is een cruciale stap in de verdere integratie van drones in het reguliere luchtruim, vooral voor operaties buiten het zicht van de piloot (BVLOS).

Volgens Kevin Steen, CEO van AURA, maakt het bedrijf gebruik van een speciaal gelicenseerd spectrum om betrouwbare en veilige communicatiediensten te leveren. “Onze oplossing combineert zowel een dataverbinding als een stemverbinding en voldoet aan de strenge latency-eisen van de RTCA. Dit is essentieel voor een vloeiende en vertragingvrije communicatie tussen dronepiloten en de luchtverkeersleiding,” aldus Steen.

Testen in een realistische omgeving

Om de technologie te testen, werkt AURA samen met het Northern Plains UAS Test Site (NPUASTS) in Grand Forks, North Dakota. Dit door de FAA aangewezen testcentrum is een van de meest geavanceerde faciliteiten voor drone-onderzoek en ondersteunt onder andere BVLOS-testvluchten.

Trevor Woods, uitvoerend directeur van NPUASTS, benadrukt het belang van de samenwerking: “De innovatieve communicatietechnologie van AURA is een essentiële stap voor de veilige integratie van drones in het luchtruim. We kijken uit naar de gezamenlijke tests om deze technologie verder te verfijnen.”

Belangrijke stap vooruit

Met dit project zet AURA een belangrijke stap richting de bredere commercialisering en veilige inzet van drones in de VS. De komende tests moeten uitwijzen hoe effectief de stemcommunicatie-oplossing in de praktijk functioneert en welke voordelen deze biedt voor de luchtvaartsector.

Voor stemcontact tussen piloten en verkeersleiders wordt nu nog veelal gebruikgemaakt van traditionele analoge radioverbindingen (RT). Dronepiloten die in contact willen staan met de luchtverkeersleiding, bijvoorbeeld voor een vlucht in gecontroleerd luchtruim, hebben momenteel een hoge zendmast nodig, omdat gebouwen en bomen het radiosignaal kunnen blokkeren.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier