Pro

AkzoNobel introduceert drone-ondersteunde dienst voor efficiënt onderhoud vliegtuigcoatings

AkzoNobel heeft in samenwerking met Donecle een innovatieve manier ontwikkeld om onderhoud aan vliegtuigcoatings efficiënter en duurzamer te maken. Met de drone-ondersteunde Aerofleet Coatings Management-service kunnen luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven nauwkeuriger bepalen wanneer een vliegtuig opnieuw moet worden geschilderd. Dit voorkomt onnodige onderhoudsbeurten en vermindert de tijd dat een vliegtuig aan de grond staat.

Data-gedreven aanpak voor onderhoud

Traditioneel worden vliegtuigen na een vast aantal jaren of vlieguren opnieuw gespoten, ongeacht de werkelijke staat van de coating. Aerofleet Coatings Management brengt daar verandering in door gebruik te maken van een digitale, data-gedreven aanpak. Op basis van jarenlang verzamelde data wordt geanalyseerd wanneer een nieuw verflaag echt nodig is, wat leidt tot een efficiëntere onderhoudsstrategie.

De dienst maakt gebruik van gegevens afkomstig van zowel handmatige als drone-inspecties. Hierdoor ontstaat een gedetailleerde database met informatie over de gebruikte coatings en omgevingsfactoren zoals weersomstandigheden en vliegroutes, die van invloed zijn op de levensduur van de verf. Door deze data te analyseren en over tijd te monitoren, kan een nauwkeuriger onderhoudsschema worden opgesteld.

Verlengde levensduur van coatings

De technologie achter vliegtuigcoatings heeft zich de afgelopen tien jaar sterk ontwikkeld. Waar voorheen veel vliegtuigen na zes tot zeven jaar opnieuw werden gespoten, maken nieuwe basecoat/clearcoat-systemen het mogelijk om deze periode tot tien jaar of langer te verlengen. Ondanks deze verbeteringen wordt onderhoud vaak nog steeds ingepland op basis van verouderde tijdsintervallen, zonder dat duidelijk is of een nieuwe verflaag echt noodzakelijk is.

Met Aerofleet Coatings Management kunnen vlootmanagers hun onderhoudsstrategieën beter afstemmen op de werkelijke conditie van de coating. Dit betekent minder onnodige stilstand, lagere kosten en een duurzamer beheer van de vloot.

Drones voor snelle en gedetailleerde inspecties

Een belangrijk onderdeel van de service is het gebruik van drones voor geautomatiseerde inspecties. Deze drones maken tot 1.000 hogeresolutiefoto’s van het vliegtuigoppervlak volgens een vast rasterpatroon. Dankzij beeldherkenning op basis van machine learning kunnen defecten en slijtage aan de verflaag snel en nauwkeurig worden geanalyseerd. Dit verhoogt de consistentie en betrouwbaarheid van inspecties, terwijl de benodigde tijd aanzienlijk wordt verkort.

Frequentere drone-inspecties betekenen dat onderhoudsbeslissingen gebaseerd zijn op actuele gegevens, waardoor vliegtuigen alleen aan de grond worden gehouden wanneer dat echt nodig is. Dit maakt het mogelijk om voor de gehele vloot onderhoudsplannen jaren van tevoren op te stellen, waardoor budgettering en planning eenvoudiger en efficiënter worden.

Samenwerking met Dronecle

Voor de integratie van drone-inspecties in het coatingmanagementplatform is AkzoNobel een samenwerking aangegaan met Donecle, een Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van automatisch vliegende drones voor vliegtuiginspecties. Deze drones zijn voorzien van lidar voor de positionering en een hogeresolutiecamera met flitser voor het vergaren van opnamen. Hun applicatie dentCHECK kan een vliegtuig binnen een uur in kaart brengen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier