ProProductnieuws

Benzine-aangedreven heavy lift drone van Acecore biedt 2 uur vliegtijd

De Nederlandse dronefabrikant Acecore heeft een nieuwe hybride variant van de Noa-drone gepresenteerd, speciaal ontworpen voor langdurige dronevluchten. De Noa Hybrid combineert een conventionele benzinemotor met een elektrisch aandrijfsysteem, wat resulteert in een vliegtijd van maar liefst twee uur. Dankzij deze lange vliegtijd hoeven gebruikers niet tussentijds te landen om accu’s te wisselen, wat een groot voordeel is bij filmproducties en inspectiemissies.

Benzinegenerator voor continu vermogen

De Noa Hybrid is uitgerust met een 70cc tweecilinder boxermotor die 4,5 kW vermogen opwekt. Dit vermogen wordt via een Power Distribution Board (PDB) geleverd aan het elektrische platform, dat identiek is aan de bestaande volledig elektrische Noa van Acecore. Voor extra gemak werkt de drone op gewone benzine, wat betekent dat gebruikers letterlijk brandstof kunnen tanken bij een benzinestation.

Bij het opstijgen maakt de Noa Hybrid gebruik van vier geïntegreerde accu’s voor een geruisloze elektrische start. Zodra de drone in de lucht is, kan de bestuurder op afstand de verbrandingsmotor inschakelen. Mocht er onverhoopt een probleem optreden met de benzinemotor, dan kan de drone dankzij de ingebouwde accu’s veilig elektrisch landen.

Geavanceerde technologieën en robuust design

Acecore heeft de volledige power unit van de Noa Hybrid zelf ontworpen en geproduceerd, inclusief een op maat gemaakte titanium uitlaat. Het motorblok met directe elektronische brandstofinjectie is watergekoeld en voorzien van een radiateur. Hierdoor blijft de drone zelfs in extreme omstandigheden, zoals bij temperaturen tot 50°C in de woestijn, operationeel.

Verder is de Noa Hybrid uitgerust met dubbele GPS voor nauwkeurige heading-correctie, een NVIDIA Jetson-processor voor onboard data processing, een kantelbare FPV-camera en verschillende radio-opties. Hierdoor is de drone geschikt voor uiteenlopende toepassingen, van filmopnames met een high-end camera zoals de RED V-RAPTOR tot industriële inspecties met LiDAR en RGB-sensoren.

Operationele uitdagingen door hoge MTOW

Hoewel de operationele bediening van de hybride versie niet verschilt van een volledig elektrische drone, brengt het hogere maximale startgewicht (MTOW) van 31 kg wel uitdagingen met zich mee. Zonder een C-label moeten operators een specifieke operationele risicoanalyse (SORA) uitvoeren.

Desondanks wordt de Noa Hybrid al succesvol ingezet in Noorwegen, waar de drone dankzij zijn grote reikwijdte BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) wordt gebruikt voor inspecties van hoogspanningslijnen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier