Pro

Waterstofdrone verzamelt 6G-data tijdens BVLOS-vlucht boven Groningen

Een door waterstof aangedreven bezorgdrone van Drone Delivery Services heeft onlangs met succes een testvlucht uitgevoerd tussen Groningen en Appingedam. De 11 kilometer lange vlucht werd volledig Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) uitgevoerd en had als doel om data te verzamelen over mobiele dekking in de lucht. Aan boord bevond zich geavanceerde Zweeds-Nederlandse meetapparatuur van Odido Nederland, Ericsson en TNO, waarmee 5G- en 6G-netwerktechnologieën onder realistische omstandigheden werden getest.

Primeur voor Nederland

De testvlucht maakt deel uit van het Future Network Services (FNS)-programma, een initiatief binnen het Nationaal Groeifonds dat Nederland een leidende positie op het gebied van 6G moet bezorgen. Het was voor het eerst dat in Nederland een drone met waterstofaandrijving werd ingezet voor het testen van mobiele netwerken in de lucht, specifiek gericht op de kwaliteit van verbindingen en de betrouwbaarheid van netwerkhandovers tussen basisstations.

Op de grond is het gedrag van mobiele netwerken goed in kaart gebracht, maar in de lucht blijft dit een uitdaging. Vooral voor missie-kritische toepassingen zoals command & control is het essentieel dat de verbinding stabiel blijft. Tijdens de vlucht werden daarom continu metingen verricht om te analyseren hoe het netwerk zich op verschillende hoogtes en locaties gedraagt. De uitkomsten zullen worden gebruikt om modellen voor luchtmobiliteit verder te verfijnen.

Ten behoeve van de separatie met ander luchtverkeer vond de experimentele BVLOS-dronevlucht plaats in het gecontroleerde luchtruim van Groningen Airport Eelde.

Opvolging van eerdere trials

De testvlucht bouwt voort op eerdere proeven, waaronder een circulaire route van 50 kilometer. De volgende stap is een vlucht tussen Assen en Groningen, met uiteindelijk ook operaties boven dichtbevolkt gebied. Daarmee wordt volgens de betrokken partijen toegewerkt naar een toekomst waarin langeafstandsvluchten met drones niet alleen technisch haalbaar, maar ook veilig en betrouwbaar zijn.

De waterstofdrone van DDS wordt aangedreven door een H2-brandstofcel. De brandstoftank is bovenop zichtbaar.
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier