Nieuws

DJI maakt Mavic 3E en 3T C1-compliant met nieuwe accu

DJI werkt aan een nieuwe accuvariant voor de Mavic 3 Enterprise-serie, waarmee de Mavic 3E en Mavic 3T onder de Europese C1-klasse kunnen vallen. Dat is opvallend, aangezien deze drones bij hun introductie geen CE-klasse-indicatie hadden en pas later retroactief in klasse C2 konden worden ingeschaald. Door het gewicht nét boven de 900 gram kwamen ze toen niet in aanmerking voor de lichtere C1-classificatie. Maar dankzij een lichtere accu komt daar nu verandering in.

Lichtere accu

Op de website van DJI is inmiddels een nieuwe “accu voor DJI Mavic 3 Enterprise (EU C1 versie)” verschenen. Deze is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar voor bestelling, maar de productspecificaties zijn al wel bekend. De nieuwe accu is lichter en heeft iets minder capaciteit dan het oorspronkelijke model: het gaat om een 4S 4.230 mAh accu die 285 gram weegt. Ter vergelijking: de originele 4S 5.000 mAh accu weegt 335,5 gram. Dat betekent een gewichtsbesparing van 50,5 gram.

Die reductie is precies wat nodig is om onder de kritieke grens van 900 gram te komen. Zelfs met het optionele RTK-module van 25 gram blijven de Mavic 3E en 3T onder dit gewicht. Daarmee kunnen ze voortaan voldoen aan de eisen voor de C1-klasse.

De overstap naar klasse C1 betekent dat er met minder beperkingen gevlogen mag worden. Zo is het toegestaan om boven woonwijken, industrieterreinen, recreatiegebieden en commerciële zones te vliegen, zolang er geen personen worden overvlogen die niet betrokken zijn bij de vlucht. Ook hoeft er geen minimale afstand van 30 meter (of 5 meter in langzame vluchtmodus) aangehouden te worden tot personen, zoals dat wel vereist is in klasse C2.

Ontdek MPB

Firmware-update en stille propellers verplicht

Om daadwerkelijk over te stappen van klasse C2 naar C1, is meer nodig dan alleen de nieuwe accu. DJI heeft op 7 april 2025 een firmware-update uitgebracht (versie v12.15.06.01) die deze overgang mogelijk maakt. Daarnaast moeten gebruikers de speciaal voor dit doel ontwikkelde stille propellers installeren, die al verkrijgbaar zijn voor 19 euro per set. Deze dragen bij aan het geluidsniveau dat vereist is voor de C1-classificatie.

De firmware-update brengt ook functionele wijzigingen met zich mee, zoals een verlaging van de maximale vliegsnelheid naar 19 m/s in sportmodus – een lichte inperking ten opzichte van de 21 m/s in klasse C2.

Alleen M3E en M3T

De firmware-update is vooralsnog alleen bedoeld voor de Mavic 3E en 3T, niet voor de Mavic 3M of Mavic 3 Pro. Het is op dit moment ook nog niet duidelijk of oudere, ongeclassificeerde Mavic 3E/T-modellen direct naar C1 kunnen worden geüpgraded of eerst een C2-classificatie nodig hebben. Evenmin is bekend of drones in C1-configuratie detecteren wanneer er een oude, zwaardere accu wordt geplaatst en het gebruik in de Open categorie dan automatisch blokkeren – iets wat technisch en juridisch gezien wel noodzakelijk zou zijn.

(bron: Helicomicro)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier