Pro

Cargodrone met 100 kg hefvermogen gedemonstreerd in Eemshaven

Het Nederlandse bedrijf Drone Lift heeft een cargodrone in gebruik genomen die lasten tot maar liefst 100 kilogram kan vervoeren. Tijdens een demonstratie in de Eemshaven liet de drone van het type FlyingBasket FB3 zien waartoe het in staat is, onder het toeziend oog van genodigden en geïnteresseerden uit de industrie. Het wachten is nu op een vergunning om de drone daadwerkelijk te kunnen inzetten.

Slimme oplossing voor lastig bereikbare locaties

De FlyingBasket FB3 is ontwikkeld om goederen snel en efficiënt te vervoeren naar moeilijk bereikbare locaties, zoals windmolens en olieplatforms op zee. Volgens Joris Binnema van Drone Lift biedt de drone een slimme oplossing voor het transporteren van reserve-onderdelen, gereedschap en zelfs lunchpakketten voor monteurs die op grote hoogte werken. “Wat je kunt bedenken, kunnen wij tillen”, aldus Binnema.

De besturing van de drone is vergelijkbaar met die van conventionele drones, maar vergt extra vakmanschap. “Vooral het corrigeren van de vliegbewegingen door de zwaarte van de last vereist een combinatie van precisie en ervaring, vergelijkbaar met het werk van een kraanmachinist”, legt Binnema uit.

De eerste opdrachten zitten inmiddels in de pijplijn. Binnema: “Vooral toepassingen die we zelf niet direct hadden voorzien, blijken opvallend populair — zoals het transport van zware sensoren, airco’s, zonnepanelen en antennes.”

Wachten op bredere inzetbaarheid

Drone Lift voert zijn operaties momenteel uit onder een alternatieve vergunning. Tegelijkertijd wacht het bedrijf al 35 weken op de goedkeuring van een aangepaste SORA-aanvraag bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). “Elke dag hopen we op groen licht”, laat Drone Lift weten. Vooral een verdere verruiming van de regelgeving zou het mogelijk maken om zware dronevluchten vaker en ook binnenstedelijk veilig uit te voeren. Daarnaast vormt de TUG-problematiek voor drones boven de 25 kilogram nog altijd een belangrijk knelpunt.

De FlyingBasket FB3 is gebouwd in Italië en is momenteel de grootste drone die in Nederland actief wordt ingezet voor zwaar transport. Volgens Drone Lift zijn er op dit moment geen andere drones van dit formaat op de Europese markt die vergelijkbare prestaties leveren.

In augustus vorig jaar maakte het Deense energiebedrijf Ørsted als eerste gebruik van de FlyingBasket FB3 cargodrone om vrachten te vervoeren van een offshore bevoorradingsschip naar de top van een windturbine op zee. Daarmee werd aanzienlijk sneller geleverd dan met conventionele vervoersmethoden.

Toekomstvisie: nog grotere hefvermogens

Drone Lift kijkt verder vooruit en heeft ambitieuze plannen. In de toekomst wil het bedrijf drones inzetten die lasten van 200 en zelfs 500 kilogram kunnen vervoeren. Hiermee wil Drone Lift inspelen op nog grotere en zwaardere transportuitdagingen, steeds met veiligheid, efficiëntie en innovatie als belangrijkste uitgangspunten.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Cargodrone met 100 kg hefvermogen gedemonstreerd in Eemshaven

  • Willem Wagenaar

    Volgens mij was de drone die orstad gebruikte een dji drone die Max 40 kg kon verplaatsen

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier