Whitepaper uit VK werpt nieuw licht op BVLOS drone-integratie
Het Britse Project CAELUS heeft met succes een eerste nationale dronenetwerk opgezet voor het vervoer van medische goederen, waaronder bloed, organen en medicijnen. Het project, dat wordt ondersteund door 16 partners, heeft als doel de integratie van Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) dronevluchten in het lage luchtruim van het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken. Een whitepaper beschrijft de stappen naar een veilig en commercieel rendabel dronelandschap.
Eerste testvluchten tonen potentie van drones in de zorg
In samenwerking met NHS Scotland heeft Project CAELUS testvluchten uitgevoerd binnen Temporary Danger Areas (TDA’s). Deze zones boden een gecontroleerde omgeving om te onderzoeken hoe medische dronevluchten veilig en efficiënt kunnen plaatsvinden. De bevindingen uit deze tests zullen bijdragen aan toekomstige regelgeving en operationele protocollen voor dronevluchten in meer flexibele luchtruimcategorieën.
Naast de medische toepassingen is CAELUS ook een belangrijk platform voor het ontwikkelen van een breder kader voor BVLOS-operaties. De verzamelde data en inzichten helpen bij de ontwikkeling van een roadmap voor volledige luchtvaartintegratie, zodat drones in de toekomst veilig samen kunnen opereren met bemande vliegtuigen.
Digitale infrastructuur en luchtverkeersbeheer
Een van de kernresultaten van Project CAELUS is de ontwikkeling van een Uncrewed Aircraft Systems Traffic Management (UTM)-concept. Dit concept omvat de invoering van een Master Control Room (MCR), waarmee dronevluchten in realtime kunnen worden gemonitord en beheerd. De MCR speelt een sleutelrol in het coördineren van dronevluchten en het waarborgen van veiligheid binnen het luchtruim.
Daarnaast heeft het project ingezet op digitale luchtverkeersoplossingen, zoals de integratie van drones in bestaande luchtruimsystemen en het ontwikkelen van een standaard interface voor luchtverkeersmanagement. Bij het project is ook de Nederlandse dronebouwer Avy betrokken.
Samenwerking met industrie en regelgevers
Een belangrijke les uit het project is het belang van samenwerking tussen de luchtvaartindustrie, regelgeving en technologieontwikkelaars. NATS, de Britse luchtverkeersleider en een van de belangrijkste partners binnen het project, benadrukt dat een gecoördineerde aanpak nodig is om het luchtruim effectief en veilig te delen met zowel bemande als onbemande luchtvaartuigen. Het project onderstreept de noodzaak van een duidelijke regulatoire roadmap om geavanceerde dronevluchten uit de testfase naar commerciële toepassing te brengen.
Met de afsluiting van de testfase richt Project CAELUS zich op de volgende stappen richting volledige integratie. Dit omvat verdere samenwerking met de Civil Aviation Authority (CAA) om de regelgeving rond BVLOS-operaties te verfijnen, evenals het ontwikkelen van een interoperabel, cloud-gebaseerd systeem voor realtime communicatie tussen alle betrokken partijen.
‘Tijd rijp voor commerciële drone-operaties’
Volgens NATS is de tijd rijp om van onderzoek en testfasen over te stappen naar reguliere commerciële drone-operaties. De opgedane kennis en technologie uit Project CAELUS kunnen als blauwdruk dienen voor de bredere implementatie van drones in het luchtruim van het VK en daarbuiten.