Helsinki gaat GPS-verstoringen meten na klachten van dronepiloten
In Helsinki is een proefproject gestart om verstoringen in GNSS-signalen, waaronder GPS, in kaart te brengen, naar aanleiding van toenemende klachten van dronepiloten over navigatieproblemen. De stad wil met dit initiatief meer inzicht krijgen in waar en wanneer satellietgebaseerde plaatsbepaling in het stedelijk luchtruim wordt verstoord, vooral op lage vlieghoogtes.
Sensoren monitoren het lage luchtruim
De pilot wordt uitgevoerd door Forum Virium Helsinki, de innovatieorganisatie van de stad. Gedurende zes maanden worden nieuwe sensoren ingezet om het lage luchtruim te monitoren op verstoringen in GNSS-signalen. Dergelijke signalen zijn cruciaal voor de navigatie van drones. Wanneer een drone het GPS-signaal verliest, keert deze meestal automatisch terug naar het vertrekpunt, wat problematisch kan zijn voor geplande vluchten in stedelijke gebieden.
Hoewel sommige geavanceerde commerciële drones beschikken over visuele positioneringssystemen als backup, is deze technologie nog lang niet wijdverspreid. Voorlopige observaties geven aan dat drones die op lagere hoogtes vliegen doorgaans minder last hebben van storingen, terwijl toestellen op grotere hoogte vaker problemen ondervinden.
Naar een veiliger stedelijk luchtruim
De vijf geplaatste sensoren bevinden zich op hoogtes tussen de 50 en 100 meter, verspreid over de stad. Deze opstelling maakt het mogelijk om nauwkeurige data te verzamelen over de betrouwbaarheid van satellietsignalen in verschillende delen van Helsinki. De verkregen gegevens moeten bijdragen aan een beter begrip van GNSS-verstoringen, zodat de stad en luchtvaartautoriteiten hier beter op kunnen inspelen.
“We zitten nog in de beginfase van het analyseren van de gegevens,” zegt technisch specialist Jukka Alander van Forum Virium Helsinki. “Maar we krijgen nu al waardevolle inzichten binnen.”
Ondersteuning van CITYAM en samenwerking met autoriteiten
De technologie voor het project wordt geleverd door het Finse Sensoripaja. Het initiatief maakt deel uit van het bredere urban air mobility-project CITYAM, dat steden ondersteunt bij het beheren van het luchtruim in de context van opkomende drone-activiteiten.
Na afloop van de pilot zullen de resultaten gedeeld worden met nationale instanties zoals het Kadaster van Finland en de Finse Transport- en Communicatieagentschap. Doel is om gezamenlijk tot mogelijke oplossingen te komen voor een veiliger en betrouwbaarder luchtruim voor drones.