Markt

Wereldwijd ruim 1.500 vertiports in voorbereiding, waarvan helft in Midden-Oosten en China

Wereldwijd zijn er momenteel 1.504 vertiports in voorbereiding of impliciet opgenomen in de netwerkplannen van eVTOL-operators. Dat blijkt uit de meest recente vertiport market forecast van de Global AAM/UAM Market Map, een rapport dat de ontwikkeling van geavanceerde luchtmobiliteit in kaart brengt. Dit aantal is een stijging van 500 ten opzichte van de vorige rapportage in september 2024.

Midden-Oosten en China lopen voorop

De investeringen in vertiports zijn aanzienlijk: naar verwachting zal de bouw en uitrusting van deze infrastructuur ruim 1,55 miljard dollar kosten. Toch wordt verwacht dat slechts circa 980 vertiports daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden tussen 2025 en 2029, mede vanwege vertragingen in regelgeving en mogelijk falende eVTOL-programma’s. Ter vergelijking: in 2024 werd wereldwijd pas met de bouw van 24 vertiports gestart.

De grootste groei vindt plaats in China en het bredere Midden-Oosten. In China alleen al zijn de afgelopen vijf maanden 388 nieuwe vertiportprojecten toegevoegd. Shenzhen heeft aangekondigd om 12 miljard yuan (circa 1,7 miljard dollar) te investeren in infrastructuur voor de zogenaamde ‘low altitude economy’. Dit moet tegen 2026 resulteren in de bouw van meer dan 1.200 start- en landingsplatforms voor luchttaxi’s en drones.

In de provincie Guangdong, waar de Chinese overheid zwaar inzet op stedelijke luchtmobiliteit, moeten tegen 2027 minstens 100 vertiports operationeel zijn. Dit onderstreept de strategische focus van China op eVTOL-technologie als onderdeel van toekomstige mobiliteitsoplossingen.

Europa en Noord-Amerika blijven achter

In vergelijking met China en het Midden-Oosten blijft de ontwikkeling van vertiports in Europa en Noord-Amerika achter. In Noord-Amerika werden de afgelopen vijf maanden slechts 43 nieuwe vertiportplannen aangekondigd, terwijl Europa het met slechts drie nieuwe projecten moest doen. Dit illustreert een duidelijke verschuiving van marktgroei richting Azië en het Midden-Oosten, waar overheden en investeerders veel ambitieuzer inzetten op deze nieuwe vorm van luchtmobiliteit.

Volgens Philip Butterworth-Hayes, de auteur van het rapport, is het in kaart brengen van vertiportprojecten een uitdaging. “We hebben elk publiek aangekondigd vertiportprogramma geanalyseerd en ook de verwachte behoeften van eVTOL-operators meegenomen. Er is de afgelopen maanden veel veranderd, vooral qua marktverdeling onder de grote spelers.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier